Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mies auttamaan kotitöissä ilman vikinää?

Vierailija
31.12.2014 |

Mieheni on aivan ihana ja meidän parisuhde on loistavassa kunnossa. Yksi ongelma on kuitenkin.. Kotityöt. Meillä on niin sanotusti kotityöjako, koska molemmat käymme töissä eikä ole lapsia. Kun muutimme yhteen, mieheni teki omat kotityönsä aina, ilman että minun piti sanoa yhtään mitään. Nykyään, saan useaan otteeseen pyytää laittamaan tiskit sekä viemään roskat. Useasti olen itse ne kuitenkin sitten hoitanut, sillä useasta pyynnöstä huolimatta tiskit on silti ollut tiskialtaassa. Mieheni kotityöt on siis tiskien laittaminen, roskien vieminen sekä ruokakaupassa käyminen. Minun kotityöt on ruoanlaittaminen (ja siitä syntyvän sotkut siivoaminen tietenkin), pyykin pesu, silitys ja viikkaus, imurointi pari kertaa viikossa (jostain syystä meille kasaantuu kauhea määrä pölyä!), niin sanottu suursiivous viikonloppuna, ruoan suunnitteleminen ja kauppalistan tekeminen, auton käyttäminen huollossa ja katsastuksessa (vaikka minä kävelen töihin ja hän menee autolla...) ja kaikki muut asiat.

Joskus kun satun pyytämään, voisiko hän esimerkiksi tehdä ruoan jos olen vaikka hieman kipeä tai ollut raskas työpäivä niin tulee aina vastaus että : ääääh, onko pakko? Vastaessani siihen, kerron että on ollut raskas päivä tai olen hieman puolikuntoinen tms. tulee vastaukseksi noh, sitten ei syödä tai jotain yhtä fiksua. Ja niin kuin jo mainitsin, nykyään saan pyytää useita kertoja häntä laittamaan tiskit ja viemään roskat. Kaupassa käy kyllä ilman mukisemista.

Olen muutoman kerran sanonut hänelle asiasta, että se on todella ärsyttävää pyytää useaan otteeseen häntä tekemään omat hommansa kun itse teen omat hommani mukisematta, automaattisesti, tietäen niiden kuuluvan minulle ja ne ei tule tehdyksi itsestään. Joka kerta kun olen kauniisti maininnut asiasta, hän on muutoman päivän "normaalisi", eli hommat sujuu loistavasti. Olen myös aina silloin niin sanotusti kehunut häntä, kuinka minun ei tarvinnut mainita asiasta. Tiedän, tuota käytetään pienille lapsille, testasin kuitenkin..

Onko teillä ollut samanlaista ongelmaa? Miten olette siitä "selvinneet"? Olen myös muuten yrittänyt sitä, että itse jätän kotihommani tekemättä, mutta eipä hän siitä mitään minulle sano. Sitten vasta jos hänen sukat loppuu niin kertoo sukkien olevan loppu, että milloin pesen pyykkiä.

Omat tarinat/kokemukset kehiin! Ja ei sitten niitä kommentteja jossa sanotaan, että jätä miehesi tai muuta. Miehessäni on paljon enemmän hyviä puolia kuin huonoja. Tämä taitaa olla ainut huonopuoli hänessä, laiskuudeksiko sitä kutsutaan? Mutta jotain niksejä, kuinka saisin hänet tekemään ne, edes kerralla ja mukisemisella? Parashan olisi tietenkin oma-aloitteisesti ja mukisematta, mutta taitaa olla aika pitkä prosessi :D

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä alkaisin itsekkääksi: pesisin vain omat pyykkini, tekisi ruokaa vain itselleni, tiskaisin omat tiskini. Jatkaisin niin kauan, kunnes miestä alkaisi kyrpiä pahasti ja silloin sovittaisiin tasajakoisesta työnjaosta, esim. lista jääkaappiin ja toinen hoitaa joka toinen päivä ruoat, jne.

Jo on kumma jos jollekin aikuiselle kotitöiden tekeminen on ylitsevoimaista. Sä et ole miehen äiti vaan tasavertainen kumppani...

Vierailija
2/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä kertakäyttöastiat, koska mies ei tiskaa. Lisäksi on 2 roskista eli miehelle oma, minulle oma. Mies ei saa minun roskikseeni tungettua omia jätteitään, lukko on oiva apuväline tässä.

Meillä ei auttanut puhe, ei itku, ei pyytäminen eikä vaatiminen. Päätin vaihtaa näkökulmaa, joten nyt ei ole enää ongelmia. Mies ei tee mitään, asia selvä. Minä en tarvitse apua, koska en ole mikään piika. Pesen omat pyykit, siivoan omat sotkut jne. ja mies huolehtikoon omistaan. Kun puhtaat paidat loppuvat, minusta ei ole apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin miehelle tuntuu ennemmin auttavan teot kuin sanat tässä asiassa. Muutaman kerran kun löytää kaikki kalsarinsa pesemättöminä pyykkikorista alkaa pyykinpesu maistua miehellekin. Pesen siis vain omat pyykit. Sama monessa muussa adiassa.

Vierailija
4/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat listan kotitöitä ja sanot että valitsee niistä puolet. Mä annan aina vaihtoehdot, esim. haluatko tiskata vai imuroida. Meillä on toiminut. Ihan ku lasta kasvattais kyllä :D

Vierailija
5/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työnjako on sen takia aika epätasainen, koska minä teen vain 6h työpäivää ja työmatkaan menee päivässä yhteensä noin 15min. Mieheni taas tekee täyttä 8h työpäivää ja työmatkoihin menee päivässä vajaa kaksi tuntia. Mutta silti, tiskien laittamiseen menee noin 5min kun on astian pesukone, roskat voi viedä samalla kun kävelee autolle. Eli hommat ei ole edes vaativia.

Aion kokeilla tuota itsekäs hommaa! En ehkä noin rajusti, mutta esimerkiksi juuri tuo pyykin peseminen. Pesen omat pyykkini, kun hän kysyy asiasta totean että niin, kuten huomaat hommat ei tapahdu itsestään. Olen varmasti tehnyt ison karhun palveluksen hoitamalla hänen kotihommat kun hän ei niitä ole tehnyt. Saanut käsityksen että kyllä tuo nainen ne sitten tekee, voin jatkaa pelaamista!

Mieheni on myöskään kotona asuessaan juurikaan kotihommia joutunut tekemään. Joskus imuroi ja joskus tyhjensi tiskikoneen. Meillä taas oli kotona kanssa selvä työnjako, kuka tekee mitä. -AP

Vierailija
6/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä hänen pitäisi mennä auttamaan kotitöissä? Iäkkäitä isovanhempiaan? Naapurin yksikätistä invalidia?

Tiedoksesi vain, että omien kotitöiden tekemistä ei kutsuta "auttamiseksi".

Vierailija
7/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lähtökohta on se, että mies ei auta vaan tekee oman osuutensa. Kaikki lähtee kasvatuksesta, mutta se on myöhäistä nyt. Miehen haluun olla ystävällinen ja reilu on toki mahdollista vedota. 

Vierailija
8/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mies AUTA kotitöissä vaan hänellä on kyllä ihan omat kotihommat mitkä hoitaa ihan automaattisesti.

Miehen hommia on esim. sängyn petaus, imurointi ja ruokakaupassa käynti. Minä esim. pesen pyykit, teen yl. ruokaa ja kuuraan vessat.

Aina on jaettu kotityöt enkä ole koskaan ollut mikään kotiorja. Hyvin on homma toiminut nyt 23 vuotta.

Lastenhoidossakaan mies ei ole mikään äidin pikku apulainen vaan isä joka hoitaa lapsia siinä missä äitikin.

Vierailija
9/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama on käyty läpi täälläkin. Ihan sama mitä miehelle sanoo, ei tehoa. Aikoinaan, kun tiskattiin käsin, riideltiin monta kertaa viikossa. Asuttiin mun asunnossa ja lemppasin jo äijän pihallekin kerran muutamaksi kuukaudeksi. Tullessaan takaisin, toi tiskikoneen mukanaan, oli ostanut.

Homma jatkui sitten matontamppauksilla, kun nakkasin mattorullat ovesta ulos. Tiesin, että hän saa aliarvioinnit naapurien silmissä, jos ei tamppaa. Asia lähti sujumaan, mutta hänen piti omilla ehdoilla kaikki tehdä. No eihän siitä tule mitään, kun haluan itse suunnitella kaikki muutkin asiat yhteensopiviksi. Äijän mielestä voi tänään tampata ja huomenna pestä, ja sen jälkeen alkaa tehdä jotain sottaavaa hommaa.

Jotain on tapahtunut, mjutta nyt menee hyvin. Ei ihan helpolla tullut. Sanoin, että mun on kai parempi yksin, niin ehkä sillä joku rusina liikahti...

Nyt kun päästiin omistusrivariin sellaiseen taloyhtiöön, missä kaikki miehet näköjään osallistuu siivoukseen, on alkanut sujua. (Siis ei ole tarkoitus lesottaa omistusasunnosta, vaan huomata, että fiksua porukkaa täällä asuu verrattuna kunnan vuokraluukkuun.) Yhdessä tehdään kaikki. Mulle jää kauppa-,ruoka- ja pyykkijutut plus kylmiön siivous. Mies tekee puolet siivoushommista.

Vierailija
10/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuoroviikkojaottelu: kotitöistä vastaan joka toinen viikko minä ja joka toinen viikko hän. Hyvin on toiminut.

Vierailija
11/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:30"]

Ketä hänen pitäisi mennä auttamaan kotitöissä? Iäkkäitä isovanhempiaan? Naapurin yksikätistä invalidia?

[/quote]

Onhan se tavallaan auttamista, minun auttamista? Muuten kaikki olisi mun harteilla. Ja myös auttamisella meinaan sitä, että välillä kun en oikeasti jaksa tehdä esimerkiksi ruokaa, niin hän ei suostu tekemään sitä "koska ei kuulu mun hommaan". Jos on lakanat pesty, ja pyydän apua viikkauksessa niin taas mutinaa ja kitinää. Olen itse todella lyhyt ja pieni joten esim. lakanoita en saa itse viikattua (tai en ole löytänyt hyvää keinoa). -AP

Vierailija
12/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:40"]

Meillä on vuoroviikkojaottelu: kotitöistä vastaan joka toinen viikko minä ja joka toinen viikko hän. Hyvin on toiminut.

[/quote]

Tämä onkin hieno juttu. Miten miehen ruuanlaitto ja kauppakäynnit sujuvat? Osaako taloudellisesti suunnitella ja ostaa niin, että ei joudu ruokaa laittamaan haaskiin? Lämmittääkö eilisen tähteitä ym.? Tuntuis siltä, että tuo ruokaosio voisi olla vaikein näistä kotitöistä.

Vierailija
13/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tekisi enää mitään siis mitään hälle kuuluvia hänen puolestaan. Oppii vaan sluibailemaan kun tietää että sinä teet ne kuitenkin. Sanoisin myös tylysti joskus että nyt kun minä olen tehnyt viimeiset 45 (70, 377, 422, 509 tms) päivää ruuan, teepä sinä kulta tällä kertaa meille ruokaa, kiitos. Ja mies siivoaa toki itse omat sotkunsa.

Ääritapauksessa hoitaisin vaan tasan omat sotkuni, omat pyykit, astiat jne.

Vierailija
14/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:30"]

[/quote]

Onhan se tavallaan auttamista, minun auttamista? Muuten kaikki olisi mun harteilla. Ja myös auttamisella meinaan sitä, että välillä kun en oikeasti jaksa tehdä esimerkiksi ruokaa, niin hän ei suostu tekemään sitä "koska ei kuulu mun hommaan". Jos on lakanat pesty, ja pyydän apua viikkauksessa niin taas mutinaa ja kitinää. Olen itse todella lyhyt ja pieni joten esim. lakanoita en saa itse viikattua (tai en ole löytänyt hyvää keinoa). -AP

[/quote]

Miksi teet miehelle ruokaa, jos olet väsynyt? hae itsellesi noutoruokaa tai käy kotimatkalla syömässä. Ihme avuttomuutta. Jos tuo ei käy, tee puuroa, se valmistuu vahtimatta.

Vierailija
15/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon, että nyt tiskaat vai haluatko valita että itket ja tiskaat. Joo, on tiskikone, mutta ei sinne kaikkea voi laittaa. Koskaan ei valitse jälkimmäistä. En kyllä tiedä, mitä tekisin, jos sen ottaisi. 

Vierailija
16/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sakset ristiin. Alkaa kohta tapahtumaan jotain.

Vierailija
17/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pyydä miestä kertomaan, mitä kotitöitä on hänen mielestään olemassa. Teette miehen listan ja pohditte, miten työt jaatte. Mies saa unohtaa vaikka lakanoitten vaihtamisen: sitä ei sitten tehdä lainkaan (voit vaihtaa omasi, mutta koska työ ei ole miehen esittämällä listalla, sitä ei tehdä) ja jos miehen listalla on renkaiden vaihtaminen, niin ota se kontollesi, maksaa 25 e ja sujuu yhdellä puhelinsoitolla samalla kun mies tekee ruokaa ja leipoo.

Vierailija
18/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh...ei meillä ainakaan mies AUTA kotitöissä vaan tekee niistä itselleen kuuluvan osan eli puolet.

Vierailija
19/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaaminen voi auttaa. Kun mies näkee listassa ne kolme asiaa mitkä kuuluvat hänelle, ja ne 85 asiaa, mitkä sinä teet, kunniallinen mies häpeää vapaamatkustajuuttaan ja haluaa korjata asian.

Vierailija
20/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:47"]

Listaaminen voi auttaa. Kun mies näkee listassa ne kolme asiaa mitkä kuuluvat hänelle, ja ne 85 asiaa, mitkä sinä teet, kunniallinen mies häpeää vapaamatkustajuuttaan ja haluaa korjata asian.

[/quote]

Meilläkin jostain syystä auttaa se, kun listaan asiat paperille. Mies tekee asiat sitten omia aikojaan, kun lukee niitä asioita paperilta. Se käy jotenkin miehen kunnian päälle, jos paperilla on tekemättömiä töitä. Jos taas sanallisesti sanon tekemättömistä töistä, sillä ei ole mitään vaikutusta. Tuo paperi on joku ihme taikasana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi