aloitan opiskelut, miten asumistuen/-lisän hakeminen?
Mieheni on siis töissä käyvä, asumme yhdessä. Aloitan opiskelut tammikuussa. Haenko opintotuen lisäksi asumislisää joka on surkea, vai saammeko ihan asumistukea jatkossakin? Miten asia menee, kun toinen on opiskelija ja toinen "perustyyppi"?
Kommentit (7)
huh, kiitos! eli saamme ihan asumistuen, hienoa :)
vaikee varmasti sanoa, opiskelijat saa yleensä ihan niitä omia tukimuotojaan vaikka näennäisesti olisikin oikeutettu niihin normaaleihin ilman opiskelua
Miksei muuten kumpikaan teistä ole töissä?
tarkoitin siis oikeaa palkallista työtä jos kerran asumistukea saatte :)
meillä kun mies oli työttömänä, hän sai omaa asumistukea ja minä opiskelijana oman asumislisän. miehen mennessä töihin mun tuet pysyivät samana, mutta mies ei saanut enää asumistukea.
olettaisin siis että jos miehesi nykyään saa asumistukea puolikkaasta vuokrasta hänen ei tarvitse tehdä mitään. sinun sen sijaan täytyy hakea uudelleen ja saat sen max 80% vuokrasta / 201e/kk.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:29"]meillä kun mies oli työttömänä, hän sai omaa asumistukea ja minä opiskelijana oman asumislisän. miehen mennessä töihin mun tuet pysyivät samana, mutta mies ei saanut enää asumistukea.
olettaisin siis että jos miehesi nykyään saa asumistukea puolikkaasta vuokrasta hänen ei tarvitse tehdä mitään. sinun sen sijaan täytyy hakea uudelleen ja saat sen max 80% vuokrasta / 201e/kk.
[/quote]
toki jos teillä on lapsia, et kuulu opiskelijan asumislisän piiriin.
Katso Kelan laskurista.