~~~~PCO-plikat 06.09.06~~~~
[color=800000][b]Aarrearkku[/b]
vm. 80, mies vm. 74. Pikkukakkosen yritystä 01/05, clomit. Esikoinen on syntynyt 06/03, silloin kanssa clomit, yritystä oli noin 1,5 v. PCO todettiin 05/02. [/color]
[color=800000][b]Auris[/b]
PCO-diagnosoitu 03/01. Clomifen (2tbl) käyttöön 04/01, eka kierrosta plussa, esikoinen syntyi 01/02. Kakkosta yritetty 09/04, Clomit oli käytössä yhteensä 8 kiertoa 1½v aikana, lopuksi ne ei enää tehonneet. Tuloksena vaan yksi kohdunulkoinen raskaus 01/05. Oikea munatorvi jouduttiin poistaa. Nyt hoidot Tampereella yksityisellä alkamassa. Metformin ollut käytössä 05/06 alkaen, niillä kierto normalisoitumaan päin. 07-08/06 kokeillaan eka IUI:ta, ja ellei siitä apuja niin sit suoraan IVF:n. Toiveikkaana mennään kohti syksyä. [/color]
[color=800000][b]Katjuska12[/b]
173/63 Vm -83 ja mies vm-76. Pillerit jätetty pois 10/04, pco todettu 4/05. Nyt käytössä clomit....hoidossa yksityisellä puolella. [/color]
[color=800000][b]Kurnau[/b]
169/64 vm 72, mies vm 71. Yritys aloitettu 10/01. PCO todettu 11/04. Pari km ja hyperi takana. Eka PAS 5.5, jatkossa vain IVM-hoito kun hormonit eivät sovi. [/color]
[color=800000][b]MaggyOo[/b]
172/64 vm.-84, mies vm.-83. Esikoisen yritys aloitettu 03/04, PCO todettu 04/05 ja nyt clomi+terot. IUI on suunnitelmissa syksyksi. Vikaa myös miehen simpoissa. [/color]
[color=800000][b]Seruska[/b]
vm -81, samoin mies. Esikoista toivottu 05/03, pco todettu 06/04. Clomit ollu käytössä 01/05 ja nyt tukena myös terot. Miehen simpoissa myös häikkää.
[/color]
[color=800000][b]Sallura[/b]
minä-79 ja mies-80. Yritystä 1/2004, pco todettu 2004 syksyllä, hoitona ollut terolutit ja metut. Ensimmäistä lasta yritetään. Plussausta ei toistaiseksi ole vielä tapahtunut.. toive kova. [/color]
[color=800000][b]Nantsu22[/b]
minä 22 v. ja mies 24 v. Terot tällä hetkellä.
[/color]
[color=800000][b]Eloveena77[/b]
minä 28v. mies 28v. poju 10,5 kk.PCO todettu 12/03 ja pian diagnoosin jälkeen totesin olevani raskaana. [/color]
[color=800000][b]Lillamy-02[/b]
lapsettomuus pco-plikoissa vuoden verran. Enestään 1 lapsi luomusti, tuulimuna syksyllä -04,nyt + Puregon, Pregnyl+Lugesteron-kokkelista ja laskettu aika 29.10.05. [/color]
[color=800000][b]Kalevi[/b]
Itte pian 32v. ja mies 33v. Pco todettiin -02 väestöliitossa taysissa, jossa hoidoissa nyt toista kierrosta. Esikoinen sai alkunsa -03 ekasta inssistä yhdistelmästä: clomit 3kpl/pvä kp3-8 + menogon +metut + pregnyl. Pikkumies nyt 2v pian 3kk. Nyt p2-projektissa mukana 11/05 ja insseillä yritetään. Clomit eivät antaneet vastetta, joten nyt toista kiertoa menopurilla ja tietty metut tukemassa. Muniksia ei vain meinata saada kasvamaan / ovis syttymään, joten pitkään on annoksien kanssa pähkäilty. Mikäli inssit eivät saa tuulta alleen, loppusyksystä ilmeisesti ivf odottaa. [/color]
[color=800000][b]Jusupus[/b]
minä -82, mies -78, vauvaa toivottu 04/04 lähtien, PCO todettu yksityisellä syksyllä -04 ja tutkimukset alkoi kunnallisella 02/05, miehellä todettiin siellä vasta-aineita vaikkakin muuten melko hyvää, toukokuussa -05 alkoi metformiini, syksyllä piti aloittaa clomiavusteiset inssit, mutta ultrissa todettiin 2xei ovulaatiota, toisella kertaa terot auttamaan uutta kiertoa vauhtiin, jotta ennen joulua ehdittäisi inssiin, yllättäen vuoto ei alkanut vaan olin raskaana joka todettiin alku-ultrassa keskeytyneeksi keskenmenoksi rv7+2, uutta yritystä jatkettiin clomeilla, ekaan kiertoon inssi negaa, toisessa ei taaskaan ovulaatiota, joten kolmannella oli nyt käytössä 2 tabl. clomeja, kp 16 pregnyl ja tänään kp18 laitettiin siittiöt matkaan, jos negaa niin seuraavaksi ilmeisesti clomien lisäksi piikityksiä kasvattamaan muniksia. [/color]
[color=800000][b]Eviska[/b]
minä -77 ja mies -75, pco todettu jo -95. Yritystä ollut vuodesta -96. Clomeja kokeiltu yht.5 kiertoa, ei vastetta. Ovulaation induktio *3 -98, yhdestä kierrosta ovulaatio, muissa ei vastetta. IVF -99, josta tuloksena 1*2:den alkion siirto, ja siitä alkanut kemiallinen raskaus. Vuonna -02 yllätys luomuraskaus, joka sekin päätyi keskenmenoon viikolla 6. Nyt sitten aloitettu taas hoidot uudella innolla, ja ensimmäinen inssi olis tiedossa ensi kiertoon, ja jos ei siitä tulosta, niin sitten elokuussa IVF. lisäykseksi vielä, että tässä välissä en ole käyttänyt muita hormoneja, kuin Teroluteja menkkojen aikaan saamiseksi. [/color]
[color=800000][b]Siirisofia 75[/b]
Minä -75, mies -75. Yritystä 1,5 vuotta. PCO todettu 02/06 eli varsin tuoreesta tuttavuudesta on kyse. Aluksi kokeilimme clomien avulla mutta, kun raskaus ei alkanut jatkettiin insseillä. Neljä inssiä tehty. Kahdessa ensimmäisessä inssissä käytössä clomit+gonal+pregnyl. Ja kahdessa jälkimmäisessä clomit+menopur+pregnyl. Lisäksi olen syönyt metformiinia toisen epäonnistuneen inssin jälkeen, eli nyt nelisen kuukautta. Seuraavaksi jatketaan IVF:llä, suunnittelukäynti on marraskuussa ja tosi toimiin päästään vuoden vaihteen tietämillä. Eli pitkä tauko on meneillään. :)) [/color]
[color=800000][b]Siirukka[/b]
5v yritystä,monta hoitokertaa,tyttö sai alkunsa luonnollisesti(syntyi 8/02),nyt toista yritetty 2v,hoitoihin lähtö syksyllä,pco todettu v.2000) [/color]
[color=800000][b]Naksukka[/b]
minä vm. -77, mies vm. -74, pco todettu 10/03 & 11/03 kohdusta poistettu polyyppi. Reilun puolentoista vuoden yrityksen jälkeen syntyi esikoispoikamme 5/05 toisesta clomikierrosta. Nyt pikkukakkosen yritys aloitettu 3/06. Clomit jälleen käytössä [/color]
[color=800000][b]Ki-Ra[/b]
Meillä yritys aloitettu 04/05 ja toukokuussa tuli tieto PCO:sta eli ihan tuoreita ollaan asian kanssa.
Ikää 24 mulla ja mies 26. Yksi km ihan raskauden alussa 05/05.
Tutkimukset alussa.
[/color]
[color=800000][b]Sonnai[/b]
Minä vm. ¿84, mies ¿83. PCO todettu sattumalta rutiinitarkastuksessa 8/05, pillerit jätettiin pois 2/06. Ensimmäinen luomukierto venyi >90 päivään, joten 4 kuukauden yrityksen jälkeen Terot 6/06. Jos ei tärppää, syksyllä jatketaan clomeilla ja/tai metuilla. [/color]
[color=800000][b]Ronjakasperi[/b][/color]
[color=800000][b]Mentha[/b][/color]
[color=800000][b]Irmeli72[/b]
Minä vm 72, mies vm 68. Lapsia 2 poikaa 99 ja 02, molemmat saaneet alkunsa clomeilla. Pco todettu 99 alkuvuodesta.
Nyt yritetään kolmatta clomeilla, ensimmäinen clomikierto menossa. [/color]
[color=800000][b]Meri05[/b]
Me ollaan vm 71 ja 72, ja lapsia (pojat) meillä on kaksi (saatu ICSI:llä ja PAS:illa). Kolmatta yritetään, ja luomuna meinaskin jo onnistua, mutta valitettavasti meni kesken rv 18 napanuorakomplikaation takana :(. Mulla on ainakin toinen munasarja pco tyyppinen, kierrot usein anovulatorisia ja pitkähköjä. Myös muita pco oireita on, vaikka ei selvää diagnoosia kuitenkaan. Nyt on tarkoitus kokeilla pelkästään clomeja seuraavasta kierrosta eteenpäin, sillä ihme ja kumma, miehen siittiötilanne on paljon parempi kuin ennen :). [/color]
[color=800000][b]Rouwa[/b]
Endometrioosi epäily -05, yritys aloitettu 05/06, PCO diagnoosi 08/06! Elikkä olen aivan tuore tapaus..
Alku kuusta kävin yksityisellä, koska täti ei ollut tullut käymään 3kk e-pillereiden lopetuksen jälkeen! (ja raskaanahan en ole!)
Siellä ultrassa todettiin pco ja lääkkeiksi sain terolut kuurin sekä clomifenit! [/color]
[color=800000][size=2][b] Plussanneet PCO plikat [/b][/size][/color]
[color=800000][b] Ronjoo[/b] la 7.12.2005[/color]
[color=800000][b] Samojedi_79 [/b] la 2.12.2005 [/color]
[color=800000][b] Alexiana[/b] la 20.2.2006 [/color]
[color=800000][b] tuusannuuska[/b] la 9.2.2006 [/color]
[color=800000][b] :)Katala[/b] la 12.3.2006 [/color]
[color=800000][b] (H-R)[/b] la 22.5, poika syntyi 25.5. [/color]
[color=800000][b] bisous[/b] la 10.7.2006 [/color]
[color=800000][b] Mörötin-81[/b] la 3.11.2006 [/color]
[color=800000][b] Piippuli[/b] la 7.8.2006 [/color]
[color=800000][b] Net-ta[/b] la [/color]
[color=800000][b] Enni-Maija[/b] la 28.2 [/color]
[color=800000][b]Sweet77[/b][/color]
[color=800000][b]Enna72[/b][/color]
[color=800000][b][size=2] Millä keinoin plussasin? [/b][/size][/color]
[color=800000][b] Mörötin-81[/b]: 3. inssi [/color]
[color=800000][b] Ronjoo[/b]: 3. inssi clomeilla ja puregonilla [/color]
[color=800000][b] Samojedi_79[/b]:clomit [/color]
[color=800000][b] Piippuli[/b]: 1.IVF 1. PAS (lääk.) [/color]
[color=800000][b] Enni-Maija[/b]1.IVF 1.PAS(lääk)[/color]
Kommentit (37)
Itse olen ilmeisesti valitettavasti palamassa tälle palstalle (ei millään pahalla, mutta luulen että ymmärätte mitä tarkoitan). Minulla on rv noin 7 ja ruskeaa vuoto on tänään taas tullut (edellisen kerran viime viikolla). Maanantaina olisi ultra jos en ala vuotamaan paljon niin mennään sinne ja nähdään sitten miltä tilanne näyttää.
Enna
Ihanaa! *hypiskelee täällä onnellisena* Se on niin loistavaa kun kohtalotovereita onnistaa! Jesjes! (Okei, alan kuulostaa T. Cruiselta, mutta tajunnette, mitä tarkoitan...) Toivottavasti kaikki menee hyvin!
enna72: oletko pahastikin vuodellut? Snif. Toivottavasti et kuitenkaan kirkasta vuotoa? Rusehtava tuhru on erittäin yleistä alkuraskaudessa, joten jos vain sitä, älä menetä toivoa. Pidetään peukkuja!
(.) Täti tuli torstaina odotetusti kylään, ja ihme kyllä nyt se ei edes kauheasti masentanut. Kun on Clomiresepti taskussa, niin jotenkin sitä ajattelee, että kyllä se sitten niillä... Tosin en niitä vielä ensi kierrossa aloita kun olen sitten parhaaseen puuhasteluaikaan Belgiassa ja mies on kotimaassa... Häitäkin aloin järjestää ihan tosissaan. Puhetta on ensi keväästä ollut ja nyt se sitten lyötiin lukkoon. Kirkko ja pappi on varattu, hääjuhlaa varten alustava varaus paikasta tehty ja puvustakin jo käyty neuvotteluita:) Jänskättää nyt jo!
Ki-ra: Sellaista meinasin kysellä tuosta metformiinista... Miten pitkään sinulle sanottiin, että sitä pitäisi syödä? Minulle määräsi vain sen 1000mg x 2/vrk, muttei puhunut mitään siitä, jos sattuu raskautumaan, niin miten pitkään metformiinia jatketaan ja millä annostuksella... Ajattelin vain, jos sinulla on kokemusta aiheesta? Tarkistan tietysti sitten omalta lääkäriltäni, mutten viitsisi sille jatkuvasti olla soittelemassa kun en nyt raskaanakaan ole. Etukäteen vain mietityttää:)
Kiitos Menhta kannustuksesta. Ruseka turhua on ollut, ei kirkasta, mutta vähäsen poieniä ruskeita klönttejä. Mutta toivon tietyisti että tämä olisi vaan alkuraskauden normaalia vuotoa!
Söin edellisessä raskaudessani (josta 3-vuotiaat kaksoistytöt) methforminia ensimmäiset 12 viikkoa, ihan sitä normaalia annosta (2x750) ja sitten vähensin niin että viikon ajan söin yhden tabletin ja sitten lopetin. Methformin vähentää keskenmenon riskiä joten sen takia sitä suositellaan käyttämään vaikka on raskaana. Eikä vissin pahemmin ole todettu mitään haittaa sikiölle.
Enna
Metformiinista...
Minulle sanottiin viime viikolla että lääke lopetetaan heti kun raskautuu. Voi olla nykytutkimusten mukaan haitallista sikiölle jos syö pitkään.
Eli plussaan loppui mun metformiini lääkitys.
Vaikka yritin kysyä tuosta keskenmenon ehkäisystä, niin lääkäri oli vakaasti sitä mieltä että lääke pitää lopettaa.
Toivotaan että tää raskaus viel kestää...
[color=blue] Plussa onnea kaikille Pco-plikoille! [/color]
[color=7A67EE][b]Jusupus[/b]: Voimia sulle! En voi tietää, miltä siusta tuntuu, kun en oo koskaan keskenmenoa kokenut, mutta voin vaan kuvitella, miten rankka kokemus keskenmeno on... Epäilemättä elämä kuitenkin jatkuu ja varmasti saat vielä kokea " onnistuneenkin" raskauden. Kunhan aika on sille kypsä.... *voimahali* :)
[b]Miljoona[/b]: Onnea ja tervemenoa odotuspuolelle! Näköjään elämä heittää joskus eteen iloisiakin yllätyksiä!
[b]Rouwa[/b]: Samoin mulla, jonka ei oo koskaan tarvinnu erityisemmin ihosta huolehtia, on alkanu nyt tulla näppyjä. Kesällä selkään ja nyt syksymmällä selkä on taas siisti, mutta naamassa on näppyjä... Puoli vuotta pillereiden lopettamisesta alkaa tulla täyteen. Inhottavaa! Ja karvotuskin on ainakin omasta mielestäni lisääntyny vähäsen. Nyt oon myöskin huomannu, että vaikka aikasemmin oon saanu laiskotella miten paljon vaan ja syödä mitä tahansa enkä silti oo lihonnu, niin nyt oon alkanu lihota. Painoa ei oo tullu, mutta silti... Täytynee ottaa itteään taas lujasti niskasta kiinni ja alkaa urheilemaan oikein todenteolla.
[b]Catinka[/b] ja [b]Minijude[/b]: Tervetuloa palstailemaan!
[b]Enna[/b]: Toivottavasti vuoto on vaan tuhruttelua eikämitää ikävää, pidän peukkuja! Syy kuitenkin kannattaa ehdottomasti selvittää. Tänään sulla ilmeisesti onkin se ultra, tulehan jaksaessasi kertomaan, miten kävi. Tsemppiä ja jaksamista. Mie en kyllä millään haluis siuta tai ketään muutakaan enää tänne odotuspuolelta takasin... ;)
[b]Mentha[/b]: Mie oon kanssa kuullu, että metformiinia kannattais syödä raskauden ensimmäiset 12 viikkoa. Mutta oon kyllä törmänny siihenkin, että niinkun Kiralla, metut on komennettu lopettamaan heti raskauden alussa... Tapoja on kaikesta päätellen monia. Mutta onhan niitä muitakin lääkkeinä, joita voi syödä alkuraskaudessa tukilääkkeenä...
[b]Ki-Ra[/b]: Onnea! Oikeesti aivan mielettömän hienoa, että pitkä yritys ja odotus on nyt palkittu! Ei muuta kun tarrasukkia ja vauvaliimaa ja mitä kaikkia muita niitä nyt onkaan... ;) Rehellisyyden nimissä myönnettäköön, että uutinen alkuun kirpas aika kovasti, mutta nyt oon kyllä ihan vilpittömästi ilonen siun tai teidän puolesta. Meillä meni kierrot ja hoidot sun muut tässä viime kuukausina niin samaan tahtiin, että ajattelin, että myö varmaan sit raskaudutaankin samaan aikaan... Siun raskaus oli siis muistutus siitä, mitä mulla ei vielä ole, mutta toisaalta myös muistutus siitä, että mullakin on toivoa! ONNEA! Muista tulla kertomaan kuulumisia vielä odotuspuoleltakin.
Omaa napaa sitten... Ollaan nyt miehen kanssa löydetty taas toisemme ja vedetään nyt yhtä köyttä. Mie kuulostaa taas omalta itseltään ja sanookin, että sillä oli tässä välissä joku ihme masis-kausi, siksi kuulemma käyttäyty niinkun käyttäyty... Mie oon toki vielä vähän varpaillani, mutta päätin, että en voi heittää hyvää suhdetta menemään heti kun on vähän vaikeeta. Aika näyttää, miten meidän käy, toivottavasti hyvin. Paljon on vielä puhuttavaa ja selvitettävää, mutta enää ei ainakaan vedetä molemmat eri suuntiin. Vauvahaave on edelleen vahvana olemassa, mutta nyt sitä on pakko lykätä, että saadaan ensin asiat kuntoon. Toisaalta mie oon ajatellu, että se on ehkä ihan hyväkin, ehdin sitten valmistumisen jälkeen tehdä vähän aikaa töitä ennen kotiin jäämistä... Hormonipolille aion joka tapauksessa mennä, mutta mitään hoitoja sinällään en nyt vielä halua alottaa. Pillereitä en oo alottanu, kun kriisin keskellä rasutumisen mahdollisuudet on ollu muutenkin aika pienet, kun ei ne neitseelliset sikiämiset vissiin ihan kauheen yleisiä oo. Nyt oon ajatellu, että en niitä varmaan aio alottaakkaan, ehkästään muilla tavoin niin kauan kun tarvetta on. En halua joutua alottamaan tätä koko show:ta alusta saakka. Näillä siis mennään...
Mukavaa maanantaita kaikille!
-S-
[/color]
Pitikin sanoa, että ymmärtääkseni Diformin ei aiheuta niin paljoa vatsavaivoja kun muut metformiinivalmisteet, koska se on depot-tabletti eli liukenee vasta ohutsuolessa. Niin se ainakin muistaakseni oli. Lähinnä siis meinasin, että jos jollakulla metformiinin syöjälle ei vatsavaivat meinaa helpottaa, niin kannattaa kysyä, josko vois kokeilla jotain muuta vastaavaa...
-S-
Itse uskon siihen, että suhteen saa toimimaan kunhan vain molemmat yrittävät :) Nää vauva jutut rasittaa varmasti pidemmän päälle suhdetta kuin suhdetta..
ON: Kp 31 ei menkkoja eikä raskautta! Eilen testasin negan. Perseestä! Syökö kukaan teistä teroja tiettynä kiertopäivinä? Itseäni harmittaa se kun huomataan ettei menkkoja tule ja sitten aletaan käynnistelemään ja odotellaan koska ne alkavat niin aina aikaa menee " hukkaan" pari viikkoa... Hitto kun noi clomit ei toimi! Ensi kiertoon nostetaan annosta..
Kävin siis eilen ultrassa (viikkoja noin 7) ja sydän löi, mutta sikiö oli liian pieni. Se plus mun vuotoja teki että lääkäri jo varoitteli keskenmenon riskistä. Illalla tulikin sitten kunnon puniasita vuotoa, oikein tiputteli pönttön ja side oli ihan märkä. Elien itkin muutama itku ja kumma kyllä tänään tuntuu jo paremmalta. Outoa on että tänään vuotoa on tullut aika vähän ja raskausoireet jatkuu. Nyt voisi mielummin mennä kunnolla kesken ja nopeasti, eikä tämmöistä kummallista edestakaisin.
Enna
Eilen sain Metformiini lääkityksen ja tänään kävin vielä verikokeissa,
joista tutkitaan nuo sokerit. Ens maanantaina aloitan metut sekä soitan
tulokset.
Mites?
Te joilla on ollut arvot ihan kohdallaan...saitteko silti metuja?
Metuista.. Sain metformiini lääkityksen vaikka arvot olivat normaalit. Auttaa muutenkin Pco-potilaita.
Sonnai: Paljon onnea että palasitte yhteen. Ihana kuulla. Ja niin mielelläni ottaisin mukaani tuonne toiselle puolelle. Huhuilethan heti kun plussaat niin päästään yhdessä ihmettelemään.
En vielä luota että tämä omakaan plussa kestää. Toisessa munajohtimessa on joko alkio tai kysta ja sitä tutkitaan nyt viikon välein. Ensi viikon perjantaina taas ultraan (3. ultra). Kohdussa on ruskuaispussi ja siellä kaikki näyttäis olevan ok, mutta toinen alkio on kai väärässä paikassa. Clomifen hoidostahan irtosi kaksi munasolua. Toinen voi olla pelkkä tyhjä joten silloin kyseessä on kystä muuten se on alkio. Eli aikas lailla arvaillen mennään eteenpäin. Ei auta kuin odottaa.
kiitos onnitteluista, toistaiseksi tarrasukat tiukasti kiinni ainakin pahoinvoinnista päätellen. Olen palstaillut eri foorumilla viime aikoina ja vasta nyt kurkkasin tänne.
Alkuhan on aina tosi epävarmaa, itse en ole käynyt ultrassa vielä ollenkaan, mutta pitäisi kai varata aika. Helsingin kunnallinen systeemi kun ei taas ole osoittanut parhaita puoliaan, neuvolaankin pääsen vasta rv10 (nyt 7+)
Ki-ra, toivottavasti kaikki menee hyvin. Mulla oli ekassa raskaudessa kovia vihlovia alavatsakipuja etenkin öisin, mutta tuloksena oli terve täysiaikainen vauva. Olet ainakin hyvässä hoidossa.
Plussaonnea kaikille! Älkää vaan luopuko toivosta.
Ja voimia sekä jaksamista!
Ki-ra: Kiitokset vastauksesta:) Toivottavasti tilanne ei ole mitään vakavaa ja raskaus etenee taiteen ja sääntöjen mukaan!
Sonnai: Rutkasti onnea parisuhteelle tästä eteenpäin! Hyvä, että saitte sovittua eikä tarvinnut heittää hyvää suhdetta kankkulan kaivoon.
(.) Mie oon tässä kierrossa päättäny - ja siinä ihan kiitettävästi onnistunukin - unohtaa itteni tarkkailun. En itse asiassa edes tiedä, mikä kp tänään on menossa, aina paranee:) Lähinnä jotenkin ajattelen, että jos en kerran ovuloi niin mitä sitä stressaamaan, seuraavassa kierrossa sitten clomeilla. (Mutta sitten varsin stressaakin, jos ei clomeista huolimatta ovistestiin napsahda kahta viivaa.) En siis todellakaan myöskään tikuttele tässä kierrossa. Reilun viikon päästä nousee kone Hki-Vantaan kentältä kohti viikkoa Belgiassa, sitä odotellen:)
Olen Ronjoo, kolmatta kertaa palstailemassa. Tähän asti lähinnä haamuna taustalla lueskellut teidän muiden juttuja, mutta ajattelin nyt avata ääneni minäkin.
Meillä on ennestään kolme lasta inseminaation avulla. Nuorimmaisen syntymän jälkeen päätimme olla ottamatta mitään ehkäisyä peliin, ei vakavasti vauvanteko-puuhissa, mutta ajatuksena, että jos ihme tapahtuu niin tervetullut olisi. Viimeiset pari kuukautta minulla vauvakuume on pahentunut ihan kamalasti ja alan olla jo kypsää kauraa kokeilemaan kaikkia mahdollisia kotikonsteja vyöhyketerapiasta ruokavalioihin. Saa nähdä missä vaiheessa alan ylitsepuhua armasta jälleen hoitoihin ;)
Täti tuli eilen ja se hieman masentaa, toivoin toivoin niiiin kovasti. Joskus tunnen hurjaa syyllisyyttä siitä miten voin kaivata sitä syntymätöntä lasta niin paljon kun kuitenkin meillä noita lapsia jo on. Joskus se melkein tuntuu fyysiseltä kivulta. Eikä tietenkään tämä lapsettomuuden tuska vähennä jo olemassa olevien lasten arvoa, vaan he ovat kaikki aivan hypersuper-rakkaita, on heidän saamisensa ollut kuitenkin melkoisen " työn" takana. Mutta te joilla myös ennestään jo lapsia ja uusi toiveissa tiedätte varmasti mistä puhun, miten tuntuu siltä, että sylissä on tyhjä paikka sille pikkuiselle, jonka siihen vielä toivoo saavansa. Kuulostampa aika masentuneelle ja ehkä nyt vähän masentaakin. Tämä toivoo-pettyy-toivoo-pettyy ruljanssi on aika kamalaa aikaa ja melkein toivon, ettei koko vauvakuume olisi enää koskaan meille tullut ;) Mutta onneksi on tämä palsta! Täällä on aina ollut todella ihania ihmisiä ja varmasti on nyttenkin :)
Täällä PCO:laisten pinossa ahmin tietoa ja kokemuksia tuossa keväällä ja kesällä, joku minut ehkä vielä muistaakin. Nyt tulin katselemaan, mitä teille kuuluu. Kiva että on onnistumisia tullut, mutta valitettavasti myös takaisinpaluita odotuspuolelta..
Sonnaille haluan erikseen vielä sanoa onnittelut parisuhteen uudesta käänteestä. Meillä oli aikoinaan kanssa tosi vaikea yksi kevään aika. Silloin päätettiin, et vuoden päästä joko erotaan tai varataan hääkirkko (hääpäivä oli ollut tiedossa jo kauan). Nyt ollaan oltu naimisissa 1,5v. Puhumalla ja ajan kanssa ne asiat usein selviää! TAistelematta ei kannata, ainakaan hyvää suhdetta, purkaa! Ei se elämä aina ole helppoa, kuten jokainen PCO diagnoosin vauvakuumeen yhteydessä saanut varmasti tietää!
ON: Meillä sitten yllättäen otti ihan (lähes) luomuplussan pelkkien lugesteronien (samat kuin terolut) kanssa. Polin kesätauon ajaksi saatiin toi lugekuuri kiertoa tasaamaan/tuoman ja syyskuun 18 piti aloittaa hoidot. Nyt kävin sitten jo 19.9. ekassa ultrassa ja meneillään on jo rv 13+2, joten pahin keskenmenoriski alkaa olla ohitse. Luottamus kevätvauvaan alkaa ola melkoinen! Oma vointi on ollut koko ajankin melko hyvä. Kaikkea pientä on ollut, mutta nyt ei oikeastaan enää mitään pahempia kuvotuksiakaan. Vaan ei ihmisen anneta olla kokonaan onnellinen - opinnot painaa päälle ku höyryjuna ja meinaa kyllä masentaa aiaklailla...
Tiedän, ettälle palstalle omien vauvauutisten kertominen on välillä kuin veitsi rinnassa, mutta haluan kertoa omaa tarinaani kannustuksena ja toivon lähteenä! Että kyllä se joskus onnistaa ihan yllättäenkin!!! Voimia yritykseen ja koittakaa kestää ne pettymyksen hetket. Mä uskon, että kaikki on kuitenkin jollain tapaa aina meidän omaksi parhaaksi - kun vielä saisi aina selityksen, et miksi näin... Oikein paljon voimia kaikille odotuksen odotukseen!!!
Plussatuulia puhallellen, Net-ta
Ps. Sonnai, kun päivität listaa, niin meidän la on 1.4. ja plussa tuli pelkillä lugesteroneilla.
kuulla että taas yhdellä meistä onnistaa-onnea tulevaan Net-ta! Ja erityisen kiinnostuneena luin, että lugesteroneilla onnistuit. Mulla tilanne se että yksi lapsi 1,5 v luomusti tuli, just kun hoitoihin oltiin menossa.
Kuten tossa äsken joku mainitsikin, niin lapsen kaipuu ei (ikävä?) kyllä lopu siihen yhteen..Muistan kun lapsettomana luin sellasten ihmisten vauvakuumeesta kenellä oli jo vauva, minusta he olivat " törkeitä" kun kehtasivat vielä uutta haluta niin kipeästi, mutta tässä sitä itse sitten ollaan!
Eli vauvakuumetta päällä..Net-ta: Osaatko sanoa miksi lääkärisi määräsi luget, eikä muita keltarauhashormonivalmisteita? Mikä sun tilanne oli, oliko sulla kierto millanen luonnostaan? Entä saitko oviksen tikutettua?
Kauhea kysymys pommitus-sori! Mutta kun minussa elää toivo, että ei tarvis clomeja vielä alkaa popsia, kun oviksen saan tikutettua, mutta luteaalivaihe jää ilmeisesti lyhkäseksi..
Kaikista luge-tiedoista olen kiitollinen! Tsemppiä meille kaikille!
Tähän alkuun täytyy todeta, että tuo on kai melko yleistä loppujen lopuksi, et tulee raskaaksi hoitoihin pääsyä odottaessaan. Monesti vedotaan stressitekijöihin, mut mä en kyllä tuohon usko.. PCO ainakin on ihan oikea vika, vaikka hormonit on kaikki-yhteydessä-kaikkeen -juttuja pahimmillaan...
Mut minijuden kysymyksiin. Mulla ei ole mitään tietoa, miksi juuri luget määrättiin. Ihmettelin silloin ite, kun kaikki vain puhui teroluteista enkä lugeista tiennyt edes mitään. Kysy omalta lääkäriltäsi, miksi mikäkin valmiste määrätään. Keltarauhasen tarkoitus oli tuoda/tasoittaa kierto. Pillerit jätin pois elokuussa, ja syksyn ajan menkat tuli mut välillä kierto pitkä (n.40pvä) välillä pätkä n.20pv. Ajattelin, et ottaa vain aikansa enne kuin tasaantuu.
Joulukuussa sitten luulin olevani raskaana (kondomit pois marraskuussa), kun oli mahassa ihan kummia oireita ja rintojakin aristi. Tasan kahden viikon päästä vahvistui se epätoivotumpi diagnoosi, eli olivat ovulaatio-oireita. Noiden kuukautisten jälkeen ei sitten kuulunutkaan enää mitään. Ainoa merkki kuukautisista oli noin joka toinen viikko tulevat todella vähäiset tuhruvuodot. Maaliskuussa sain sitten maailmankuvaa heilauttavan PCO diagnoosin.
Toukokuussa aloitin luget, joita ehdin syödä kolme (vai kaksi?) kiertoa. Viimeisessä kierrossa bongasin jälleen joulukuiset ovulaatio-oireet - ja tässä on tulos! Eli loppujen lopuksi raskauduin ekasta varsinaisesta yrityskierrosta. Ovulaatiotikutuksia en edes kokeillut, olen niin laiska tuollaisiin, että ajattelin jättää sinne hoitoihin, joissa kai on pakollista... Enhän minä tuollaisista luteaalivaiheista tai muusta edes tiedä mitään! ;) Otettiin se ovulaatio-oireilu ihan " harjoituksen" kannalta, et jos vaikka osuis. Clomeihin luotin oiken kovasti, et niistä olis apu. Toivotaan että kävisi sitten yhtä hyvä onnen potku aikanaan kakkosen ja muiden mahdollisten sisarusten kohdalla.
Oikein paljon onnentuulia minijudelle ja myös kaikille muille PCOlaisille! Kysele vain, minijude ja muut halukkat vielä enemmän, jos ei tämä (taas vaihteeksi) romaanimittainen sepustukseni vielä kaikkiin kysymyksiisi vastannut. Oikein rutkasti vielä voimia ja toivoa kaikille!
Syyshämärin terveisin, Net-ta
Onnea miljoona ja ki-ra!!
Hienoa että kohtalosisarilla onnistaa. Vaikka tuntuukin aina vaihtelevasti kurjalta, että itse ei ole raskaana, niin positiivisuutta luo se, että aina on toivoa!
Sitten oman navan ympärille:)
Eli olen uusi täällä kirjoitteluosastolla. Palstaa olen seuraillut jo parisen vuotta, ensimmäisestä raskaudestani lähtien. Pco todettu n. 4 vuotta sitten ja kun bebeä ei vähän alle kahden vuoden yrityksen jälkeen alkanut kuulua, niin varasin ajan lääkärille. Clomi-resepti taskussa, menkkoja odottelin, jotka ei tulleetkaan, ja tuloksena 1v 5 kk poika.
Suunnattoman onnellinen olen tästä lapsesta, mutta aina olen ajatellut että sisarus olisi ihana olla, ja nyt kun raskaana olevia kavereitä ympärillä on huikea määrä, niin väkisinkin vauvakuume alkaa päätä nostamaan...Kyselinkin tossa olisko joku saanut tuplattua itsensä pelkkien terojen avulla, kun ovis ilmeisesti toimii ja kierrot on suht säännölliset?
Mut pitää taas palailla kommentoimaan teidän muiden tilanteita myöhemmin, kun toi pikkukaveri heräs. Tsemppiä kaikille!
-minijude