Voiko lapsen ristiä jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu?
En löydä vastausta googlettamalla, mutta mielestäni ei voi ja miehen mielestä voi. Meille tulossa siis lapsi ja tässä mietitään, että tuleeko ristiäiset vai nimiäiset.
Kommentit (27)
Mielestäni voi, mutta päätös on äidin, jos lapsi on alle 1-vuotias. Tämä ei ole varma tieto, mutta jotenkin näin äidin tahdon mukaan tämä menee ja rajana 1 vuoden ikä, jonka jälkeen päätös on molempien vanhempien.
3 jatkaa. Voi kuitenkin olla, että asia on riippuvainen juuri tuosta äidin kuulumisesta kirkkoon tai sitten siitä, onko äiti kastettu myös (vaikka olisikin myöhemmin eronnut).
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 16:50"]Voi, meillä äiti kuuluu mutta isä ei ja lapset kastettu.
[/quote]
Mutta tässähän on juuri toisin päin. Eli voiko vai ei taas saan niin ristiriitaisia vastauksia. Jostain olen kuullut, että se liittyisi jotenkib äidin uskontoon, että lapsi seuraa sitä. Jos äidillä ei ole uskontoa, ei lapsi voi sellaista seuratakaan.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 16:57"]Voi ristiä, mutta sitä ei lasketa Yläkerrassa.
[/quote]
Nyt ei ole kyse siitä, vaan mies haluaa, että lapsi ristitään. Minulle on aivan sama.
Lapsen voi kastaa, jos isä kuuluuu kirkkoon, mutta vain äidin suostumuksella. Eli oletusarvoisesti lapsi seuraa uskonnossa äitiänsä, mutta jos äiti ja isä sopivat asiasta, niin lapsi voidaan liittää myös isän uskontokuntaan. Tämä on varma tieto.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:28"]Lapsen voi kastaa, jos isä kuuluuu kirkkoon, mutta vain äidin suostumuksella. Eli oletusarvoisesti lapsi seuraa uskonnossa äitiänsä, mutta jos äiti ja isä sopivat asiasta, niin lapsi voidaan liittää myös isän uskontokuntaan. Tämä on varma tieto.
[/quote]
Kiitos selvästä vastauksesta!
Meillä ko. Tilanne oli. Lapsi valitettavasti kastettiin mieheni toiveesta.
Ristiriitatilanteessa lapsi seuraa aina äitiään. Viime kädessä siis sinä päätät eikä isällä ole asiaan mitään sanomista.
Meillä taas lapsen muslimi-isä haluaa pojan uskonnoksi islamin, onko minulla sanavaltaa?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:36"]
Meillä taas lapsen muslimi-isä haluaa pojan uskonnoksi islamin, onko minulla sanavaltaa?
[/quote]
Äiti päättää viime kädessä aina lapsen uskonnon. Ja myöhemmin vaihtaminen vaatii molempien huoltajien luvan. Itse en laittaisi kyseisessä tilanteessa lasta minkään uskontokunnan jäseneksi. Valitkoon itse aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:36"]
[/quote]
Äiti päättää viime kädessä aina lapsen uskonnon. Ja myöhemmin vaihtaminen vaatii molempien huoltajien luvan. Itse en laittaisi kyseisessä tilanteessa lasta minkään uskontokunnan jäseneksi. Valitkoon itse aikuisena.
[/quote]
Ok, kiitos vastauksesta. Mutta lapsen isä väittää, että islamissa lapsi saa isänsä uskonnon. -15
Mitä jos antaisette lapsen aikanaan itse päättää mihin satuolentoon hän haluaa uskoa tai olla uskomatta?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:33"]Meillä ko. Tilanne oli. Lapsi valitettavasti kastettiin mieheni toiveesta.
[/quote]
Meillä taas tilanne, että olemme uusio perhe minä en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Esikoiseni on 1,5v ja toinen on tulossa. Esikoista ei ole kastettu, en ole halunnut. Nyt mies haluaisi kastaa tämän uuden tulokkaan, mutta koen, että esikoinen saattaisi ihmetellä sitä myöhemmällä iällä ja kokea epäoikeuden mukaisuutta. Siksi en halua, mutta mies ja sen suku kovasti haluaisi kastaa lapsen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:36"] Meillä taas lapsen muslimi-isä haluaa pojan uskonnoksi islamin, onko minulla sanavaltaa? [/quote] Äiti päättää viime kädessä aina lapsen uskonnon. Ja myöhemmin vaihtaminen vaatii molempien huoltajien luvan. Itse en laittaisi kyseisessä tilanteessa lasta minkään uskontokunnan jäseneksi. Valitkoon itse aikuisena. [/quote] Ok, kiitos vastauksesta. Mutta lapsen isä väittää, että islamissa lapsi saa isänsä uskonnon. -15
[/quote]
Suomen lakien mukaan mennään ja silloin sinä äitinä päätät. Jos annat luvan lapsen uskonnon merkitsemiksi islamin niin tuskin enää saat sitä muutettua koska muutos tarvitsee molempien vanhempien allekirjoitukset. Lapsi pystyy itse muuttamaan uskontostatuksensa täysi-ikäisenä. Valitsemalla kirkoon kuulumattomuuden lapsi pääsee ET:n, joka on neutraali aine. Näin siitä ei pitäis itulla ongelmia.
Vaikka ei kuuluisikan mihinkään uskontokuntaan voi isä tietysti tutustuttaa islamiin ja sinä mihin uskonton nyt haluatkaan.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:36"] Meillä taas lapsen muslimi-isä haluaa pojan uskonnoksi islamin, onko minulla sanavaltaa? [/quote] Äiti päättää viime kädessä aina lapsen uskonnon. Ja myöhemmin vaihtaminen vaatii molempien huoltajien luvan. Itse en laittaisi kyseisessä tilanteessa lasta minkään uskontokunnan jäseneksi. Valitkoon itse aikuisena. [/quote] Ok, kiitos vastauksesta. Mutta lapsen isä väittää, että islamissa lapsi saa isänsä uskonnon. -15
[/quote]
Suomessa noudatetaan Suomen lakia. Suomessa äiti päättää lapsen uskonnon, jos puolisot ovat siitä erimielisiä.
Voi, meillä äiti kuuluu mutta isä ei ja lapset kastettu.