Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään, joka olisi sairastanut otsaontelotulehduksen?

Vierailija
28.12.2014 |

Onko lähipiirissäsi ketään tai oletko itse sairastanut kyseisen taudin?

Millaisia oireita oli, kauanko paraneminen kesti täysin kuntoon?

Itse sairastuin kyseiseen tautiin ja olen potenut nyt sitä jälkioireineen hirvittävän kauan. Kiinnostaisi vaan tietää millainen on paranemisennuste ja muiden kokemukset. Omalla kohdallani vakavin ja järkyttävin sairaus, jonka olen kohdannut ja jonka takia olin jopa sairaalahoidossa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sinulla sitten oli, miksi tauti oli niin vakava ja järkyttävä? Onhan se pahempi kuin tavallinen poskiontelontulehdus tietysti.

Vierailija
2/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta ei se noin dramaattista ollut.. On multa otsaontelo operoitukin tuon vuoksi. Toipuminen kesti aina muutamia viikkoja. Olen kiitollinen elämästä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut mutta parani antibiooteilla. Miten sinulla todettiin ja millaiset oireet sinulla oli? Kestitkö oireita pitkään ennenkuin hakeduit hoitoon?

Minulla todettiin samalla poskiontelotulehdus, ei ilmeisesti ollut vielä kokonsa otsaonteloon, mutta alkavaa tulehdusta oli.

Vierailija
4/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli vastikään. Oli kova päänsärky toista viikkoa. Mitään flunssaoireita ei ollut, eikä hänellä tavallisesti pää särje koskaan. Päästä otettiin sitten röntgenkuva, jossa näkyi nestettä ja turvotusta otsaonteloissa. Antibiooteilla ja vahvoilla särkylääkkeillä se parani.

Vierailija
5/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus teini-ikäisenä otsaontelontulehdus yhdessä poskiontelotulehduksen kanssa. Antibiooteilla siitä selvisin. Oireet helpotti jo muutamassa päivässä lääkekuurin aloitettuani. Muistan kyllä, että oli hyvin kivulias.

Vierailija
6/12 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairastanut jo pari kuukautta, alkoi valtavalla päänsäryllä, kivulla ja paineentuneella päässä. Sitä ennen olin tuntenut poskiontelo-oireita ja poskiontelot oli täynnä paksua räkää. Antibiootit sain alulle kun en pystynyt enää edes itse kävelemään huimauksen takia ja otsa oli kosketusarka ja pää tuntui räjähtävän. Antibioottikuurin jälkeen tila taas nopeasti heikkeni ja kolmannella viikolla jouduin sairaalaan kun en pysynyt enää pystyssä. Viidennellä sairasviikolla sain toisen antibioottikuurin, en ollut enää edes itse liikkumiskykyinen vaan liikuin taluttajan kanssa, heti kun olin jalkeilla tuli päähän hirvittävä paineentunne ja jalat meinasi mennä alta paksusta huimauksesta. Olo oli jatkuvasti sekava, kuin komen promillen humalassa ja vellova pahoinvointi jatkui pitkin päivää. Sairaalasta päästyäni en päässyt edes sängystä ylös vaan pävät meni maatessa ja kun jouduin liikkumaan vapisin ja valuin hikeä. Ensiavussa rampattu, röntgenit puhtaat. Leukosyytit koholla, tulehdusarvot olleet koko ajan matalat. Mietin, että voiko tämä olla alunperinkin virhediagnoosi, mikä muu sairaus tämä sitten voisi muka olla kun ei antibiootitkaan ole auttaneet?

Nyt alkaa sairastamista viikko numero 10 ja pystyn nyt juuri ja juuri kävelemään ulkona sen verran että pääsen hakemaan postin, mutta heti kun on vähän aikaa jalkeilla tulee huono olo ja paineentunne otsaan. Tuntuu, että tämä sairaus on väistymässä todella hitaasti. Koko syksy on mennyt sisätiloissa.

Vierailija
7/12 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnistanut otsaontelontulehdusta kun ollut yhtä infektiokierrettä puoli vuotta. Oli päänsärkyä kyllä, mutta kaikkeen kipuun tottuneena jo ei tuntunut sekään enää kummoiselta. Virus, ei antibiootteja (vielä). Jos otsaontelossa oleva erite ei pääse pois, niin voi muuttua bakteeriseksi. Hoitona tässä vaiheessa lääkärin määräämä Aerinaze ja Burana. Suositteli myös käsikaupasta saatavia avaavia/supistavia nenäsuihkeita ja jos on allergiaa niin antihistamiinia. Poskiontelot punkteerattiin, mutta se ei auta otsaonteloon. Pitää saada poskionteloiden ja nenän turvotus laskemaan, että märkä pääsee pois otsaontelosta. Eli ei kannata tehdä typeryyksiä mitkä alentavat vastustuskykyä ja pitävät tulehdusta yllä. Ne typeryydet mitä minä tehnyt: lähtenyt liian aikaisin urheilemaan, lähtenyt avantouimaan ja kylmettynyt (en karaistunut),  ottanut liian usean annoksen alkoholia ja alentanut vastustuskykyäni, polttanut pari tupakkaa, ollut altistunut katupölylle, remonttipölylle ja kaukomaiden siitepöly jne jne. Lepoa vaan, lääkekuurit loppuun ja urheilukielto kolmeksi viikoksi oli lääkärin minulle antama ohje. 

Vierailija
8/12 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ei osaa hoitaa flunssaa alussa niin ettei se kehity joksikin karmeaksi poskiontelo tai otsaontelotulehdukseksi? Ku tulee flunssa, pitää käyttää sarvikuonoa ja nasoliinia ja levätä ja ottaa Buranaa. Mut ei väkisin juostaan töihin ja tartutetaan muutkin.

Vierailija
9/12 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut. Taisi olla kuitenkin suht lievä kun selvisin suun kautta otettavilla antibiooteilla. Oli siis paha poskiontelotulehdus ja oli noussut ylöspäin otsaan. Näkyi röntgenissä.

Ehdottivat punkteeraamista(poskiontelot) mutten suostunut.

Oireina hirveä päänsärky ja näkökenttäpuutokset silmissä. Oli kuumettakin mutta johtui varmaan muuten flunssasta.

Näkö parani pikkuhiljaa muutamassa kuukaudessa. Toiseen silmään jäi sellainen lanka eli välillä säikähtää että joku ötökkä on silmän edessä 😀 Tästä aikaa 9 vuotta eli tuskin korjaantuu ikinä.

Vierailija
10/12 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kivaa kyllä kroonistunut poski- ja otsaontelotulehus. Eli olen kärsinyt näistä jo 7-8 vuotta. Väsyttävää. Ei toki niin rajua ja aggressiivista kuin akuutti tulehdus, mutta onhan se tympeää että aina ja jatkuvasti on jonkinlaista kipua ja kuumotusta päässä ja naamassa, silmät on aina punaiset, nenästä tulee veristä räkää jne.

Vierailija
11/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa joista toinen menossa. keuhkokuumeen/tai putken tulehduksen jälkeen. yksinyt 3vk ja risat. nyt yskä ottaa otsaan ja sivuotsaan tuntuu että pää särkyy. antibiootteja väistelen vielä...burana auttaa 20+h, nenäkannun ja nennäsuihkeen tehoista en tiedä

Vierailija
12/12 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auttaneet antibiootit, piti lopulta porata reikä otsaonteloon, josta mätä saatiin sitten pois. Olipahan aika ikävä kokemus.