Kuukautiset ja huono olo - mikä auttaa oikeasti?
Ensimmäinen ja toinen vuotopäivä vie sänkyyn (onneksi etätyö!)
Päätä särkee, särkylääkkeet ei auta. Huimaa, etoo. Mikä teillä auttaa?
Kommentit (31)
Ei mikään. Pakko lusia ne pari päivää ja sitten saa taas olla rauhassa kolme viikkoa.
Pahimpaan pahoinvointiin olen ottanut reseptittä saatavaa pahoinvointilääkettä ("matkapahoinvointilääkettä" apteekissa). Auttaa, mutta kylläkin myös väsyttää vähän.
Vaihda sukupuolta niin olo helpottaa ja se on lisäksi muodikasta tänä päivänä.
Lepääminen ja jalkojen pitäminen koukussa. Kipulääkkeet. Esim. Lämmin kaurapussi alavatsalla, runsas veden juominen. Ei ainakaan mitään puristavaa vaatetta kannata pukea. Jalkahieronta. Ja mulla myös y h d y n t ä auttaa kipuihin lieventäen niitä.
Mulla siemenneste auttaa, päivässä pari lastia.
Ole armollinen itsellesi, elimistösi ilmoittaa kun tarvitsee lepoa. Tee työt jaksamisesi rajoissa. Ulkoile, jos voimia on. Lepää, syö suklaata, tee jotain, mistä tulee hyvä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Av-palstan positiivinen energia!
Kiitos kaikille, nukahdin koko iltapäiväksi. Ei parantanut ongelmaa, mutta eipä tarvinnut olla hereillä kärsimässä.
Yhdistelmäehkäisypillerit lähes jatkuvasti syötynä. Tyhjennysvuoto vain muutaman kerran vuodessa. Silloinkin tauon voi pitää lyhyenä.
Et tuonut vuodon määrää esiin. Minulla kuukautiset todella haasteelliset. Todella runsaat ja paljon hyytymiä, myös anemiset. Ferritiini ok, hb ok, ongelmana pienet punasolut. Lääkäri määräsi burana 600mg kuurin kuukautisten ajaksi. Hyytymiä ei vuodossa ollut ja vuoto itsessään väheni, ei "ohivuotoa". Olo on huomattavasti virkeämpi, toki syön myös rautaa.
Lääkkeissä on aina omat riskinsä, minulla kuitenkin riski on pieni hyötyyn verrattuna.
Käytän itse reseptilla saatavaa särkylääkettä joka on monin kerroin tehokkaampi, kuin apteekista ilman reseptiä saatavat särkylääkkeet. Kannattaa pyytää lääkäristä resepti.
Mitä särkylääkettä otat ja miten paljon?
Minulla nuo kivut loppui lähes kokonaan kun laihdutin ja aloitin säännöllisen liikunnan.
Särkylääkettä ei pidä ottaa tyhjään vatsaan vaan nesteen kera ja ruokaa ennen särkylääkettä. Särkylääke itsessään ärsyttää vatsan limakalvoja.
Kuuma ja kylmä suihku lämpötilaa vaihdellen.