Ulkosuomalainen, miten ulkomaille muutto muutti käsitystäsi suomesta?
Kommentit (53)
Käsitin, että Suomessa on omanlaistaan luontoa, makuelämyksiä joita jää kaipaamaan ja arkiset asiat hoituvat omalla äidinkielellä omassa kulttuuriympäristössä monesti helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että Suomessa on omanlaistaan luontoa, makuelämyksiä joita jää kaipaamaan ja arkiset asiat hoituvat omalla äidinkielellä omassa kulttuuriympäristössä monesti helpommin.
Ei monesti helpommin vaan aina helpommin.
Hyvä ystäväni muuti Espanjaan 70-luku. Löysi ihanan miehen sieltä. Sanoi koskaan ei halua Suomeen asumaan tai lomalle edes.Ei 2 Lapselle edes opetanut Suomen kieltä.Kävi vain vanhempansa hautaamassa Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Täällä Puolassa näkee, millaista on elää oikeasti vapaassa maassa. Tunnen aivan kuin olisi neuvostoliitosta loikannut.
Belt & Road sopimus tulee muuttamaan asian
Huomasin että suomessa on kyllä aika mulkut ja todella epäsosiaaliset ihmiset. Plussaa on että arkiset jutut toimii eikä byrokratia ole niin pahaa.
Täällä Puolassa näkee, millaista on elää oikeasti vapaassa maassa. Tunnen aivan kuin olisi neuvostoliitosta loikannut.
Meni vassareilla ihon alle 🙂
Asuin aikoinaan toisessa maanosassa jonkin aikaa ja minusta tuli Eurooppa-fani.
Paras paikka maailmassa. Onneksi taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinostaa tietää millä tavalla Puolassa on vapaampaa kuin Suomessa? En osaa kuvitella
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni muuti Espanjaan 70-luku. Löysi ihanan miehen sieltä. Sanoi koskaan ei halua Suomeen asumaan tai lomalle edes.Ei 2 Lapselle edes opetanut Suomen kieltä.Kävi vain vanhempansa hautaamassa Suomi!
Korkki kiinni nyt! Kello ei ole vielä edes 15 ja olet jo tuossa kunnossa.
Olen elänyt ulkomailla viikkoja, kuukausia ja vuosia. Olen myös matkustellut. Asia on oikeasti niin, että elämä on Suomessa hyvää. Olen nyt köyhä, ja olen aikaisemminkin ollut köyhä. Muualla köyhyys on ollut sietämätöntä tai helvettiä, täällä vaan huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinostaa tietää millä tavalla Puolassa on vapaampaa kuin Suomessa? En osaa kuvitella
Eikä hän osaa selittää, kun ei asu Puolassa.
Vierailija kirjoitti:
Puolalaiset ovat hieman eri mieltä vapaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi täällä ei ole Toiviainen nostamassa syytteitä väärinajattelusta. Pääministeri ei kontrolloi mediaa ja keskustelupalstoja. On se aika iso ero.
Huomaan jatkuvasti miten Suomessa on kovat arvot ja esim lapset ja vanhukset jätetään suunnilleen heitteille. Juuri tänään oli verkkohesarissa juttua päiväkodeista ja aiemmin vanhusten"hoidosta". Tosi pienten koululaisten pitää pärjätä itsekseen pitkät iltapäivät. Myös ikärasismi työelämässä on Suomessa omaa luokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt ulkomailla viikkoja, kuukausia ja vuosia. Olen myös matkustellut. Asia on oikeasti niin, että elämä on Suomessa hyvää. Olen nyt köyhä, ja olen aikaisemminkin ollut köyhä. Muualla köyhyys on ollut sietämätöntä tai helvettiä, täällä vaan huonoa.
Suomessa moni asia on huonosti mutta samalla täällä moni asia on myös hyvin. Siksi tänne yrittääkin jatkuvasti tulla ihmisiä joilla ei edes ole mitään oikeaa tai järkevää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi täällä ei ole Toiviainen nostamassa syytteitä väärinajattelusta. Pääministeri ei kontrolloi mediaa ja keskustelupalstoja. On se aika iso ero.
:D Mitä jos ensin edes vähän googlailisit, millaista siellä Puolassa on, ennen kuin väität asuvasi siellä? Siis Puolassahan ei enää ole riippumatonta lehdistöä juuri ollenkaan.
Minusta on tullut pikkasen kateellinen suomalaisille kavereilleni. Asun itse Kaliforniassa ja kylla tama lapsiperhe-elama on aivan kauhean kallista taalla. Suomessa jo ekaluokkalaiset ovat itsenaisia ja reippaita. Taalla niita kuskataan ja vahditaan siihen asti kun saavat oman ajokortin.
Suomessa on todella turvallista. Koulut hyvia ja edullisia. Ei ole metsapaloja, on puhdasta ilmaa. Jo paakaupunkiseudulla paasee luontoon. Jos mies ei olisi niin vastahankainen, niin olisimme asuneet Suomessa jo vuosia. Elakkeella viimeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan jatkuvasti miten Suomessa on kovat arvot ja esim lapset ja vanhukset jätetään suunnilleen heitteille. Juuri tänään oli verkkohesarissa juttua päiväkodeista ja aiemmin vanhusten"hoidosta". Tosi pienten koululaisten pitää pärjätä itsekseen pitkät iltapäivät. Myös ikärasismi työelämässä on Suomessa omaa luokkaansa.
On niin kovat arvot, että sosiaaliturva ja esim. opiskelijoiden tuet ovat maailmanluokkaa. Ja tiedän, näissä tukiasioissa on kyllä paljon ongelmiakin.
Ikärasismista kyllä samaa mieltä. Tosin minulla ei ole omaa kokemusta muista kuin suomalaisista työmarkkinoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin kovat arvot, että sosiaaliturva ja esim. opiskelijoiden tuet ovat maailmanluokkaa. Ja tiedän, näissä tukiasioissa on kyllä paljon ongelmiakin.
Mitä ongelmia?
Üp