Auttaako akustiikkalevyt tms meteliin?
Jos liimaan kattooni akustiikkalevyjä, vaimeneeko yläkerran naapureista tuleva meteli? Vai pitääkö olla äänieriste levyä? Millaista? Miten paljon esim n. 10mh2 alueelle? Vinkkejä pliis!
Kommentit (15)
Ko. Asunto on vuokra-asunto, rakennettu 60 luvun alussa ja peruskorjattu 2006..
Tuota yläkerran melua ei valitettavasti voi tehokkaasti vaimentaa. Se on kuitenkin niin matalataajuista, että mikään eristys omalla puolella ei riitä. Alaslaskettu katto ehkä mutta nykyinen huonekorkeus ei sitä salli. Huomautus yläkerran asukille on tehokkain menetelmä.
Suurin osa asumisen häiriöäänistä tulee talon runkoa pitkin, jolloin niihin ei auta mitkään omat viritykset. Askeleet, basso jne.
Näin pelkäsinkin. Yläkerralle olen huomauttanut melusta: ei apua. Isännöitsijästä ei myöskään ollut apua koska yläkertalaiset sanovat että heiltä ei tule melua, elävät eri rytmissä ja metelöivät öisin. Pien kerrostalo, ei muita naapureita ihan vieressä/yläkerran ylhäällä joten meteli kuuluu vain meille. Ymmärrän että isännöitsijän on vaikea puuttua "sana sanaa" vastaan touhuun mutta kyllä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Näin pelkäsinkin. Yläkerralle olen huomauttanut melusta: ei apua. Isännöitsijästä ei myöskään ollut apua koska yläkertalaiset sanovat että heiltä ei tule melua, elävät eri rytmissä ja metelöivät öisin. Pien kerrostalo, ei muita naapureita ihan vieressä/yläkerran ylhäällä joten meteli kuuluu vain meille. Ymmärrän että isännöitsijän on vaikea puuttua "sana sanaa" vastaan touhuun mutta kyllä ärsyttää.
Parasta varmaan olisi jos pstyisi tekemään melulle jotakin jo syntypaikassa. Eli jotain äänieristystä sinne, mitä nyt sitten pystyykin laittamaan. Ei kyllä taida helposti onnistua sekään.
Yläkertalaiset ei ole hirveän yhteistyö kykyisiä ratkaisemaan asiaa, koska heidän mielestä ongelmaa ei ole... Ja aina jos heille mainittu asiasta, meteli kovenee (kuinka perus..) joten ei huvita edes enää yrittää. Siksi toive ajattelin että olis ollut joku ratkaisu täällä omassa asunnossa tehtävissä millä olis saanut pahimmat mölyt edes pienemmäksi.
Jos olisin rikas en asuis kerrostaloissa enää sekuntiakaan..
Nostan ketjua. Sama ongelma minulla, eli yläkerrassa kolistellaan lattiaa sen verran häiritsevästi ( en tiedä mitä hittoa siellä tekevät ) että toivoisin saavani jotain apua asiaan. Sanottu on, ei auta. Onko siis mahdollista palkata ammattilainen asentamaan akustiikkalevyt/äänieristelevyt asuntoni kattoon ja saada edes vähän kolinan ääniä vähennettyä? Äänet kuuluvat selvästi nimenomaan katon kautta, eivät seiniä pitkin. Asun omistuasunnossa ja talo on vanha, joten huonekorkeutta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjua. Sama ongelma minulla, eli yläkerrassa kolistellaan lattiaa sen verran häiritsevästi ( en tiedä mitä hittoa siellä tekevät ) että toivoisin saavani jotain apua asiaan. Sanottu on, ei auta. Onko siis mahdollista palkata ammattilainen asentamaan akustiikkalevyt/äänieristelevyt asuntoni kattoon ja saada edes vähän kolinan ääniä vähennettyä? Äänet kuuluvat selvästi nimenomaan katon kautta, eivät seiniä pitkin. Asun omistuasunnossa ja talo on vanha, joten huonekorkeutta riittää.
Ja lisään vielä: Onko näiden akustiikkalevyjen idea ennemminkin vaimentaa oman asunnon äänimaailmaa ja kaikumista sen sijaan, että ne vähentäisivät yläkerrasta tulevaa melua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä: Onko näiden akustiikkalevyjen idea ennemminkin vaimentaa oman asunnon äänimaailmaa ja kaikumista sen sijaan, että ne vähentäisivät yläkerrasta tulevaa melua?
On. Voit soittaa instrumenttia kotona tai mitä meteliä tykkäätkin pitää.
Kyllä se vaimentaakin. Auttoi naapurin karaokeharrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaimentaakin. Auttoi naapurin karaokeharrastukseen.
Mihin asensit, seinään vai kattoon? Millaisia levyjä ne olivat?
Enemmän se vaikuttaa sen asunnon melua mihin ne asennetaan
Osta ap rummut tai sähkökitara kunnon vahvistimella.
Nykyisissä äänieristeissä mataliin taajuuksiin auttaa vain massa. Jos melu on vähänkin korkeampitaajuista, niin komposiittilevy ratkaisu on paras. Älä ala itse mitään virittelemään, lasket asunnon arvoa, jos vuokra-asunto et saa asentaa joka tapauksessa. Ota ammattilainen tekemään.