Järkyttävä virhe ja paradoksi! Auton lämmittämisestä syntyviä valtavia päästöjä ei ole tajuttu ottaa huomioon sähköautojen vertailussa!
Kommentit (32)
Ihmeellisiä ne termodynamiikan lait.
Mut hei, sammutetaan takavalot ja säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä ne termodynamiikan lait.
Asiaan voi suhtautua hyvinkin valikoivasti.
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
No ei varmaan, koska niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Keksisipä joku sellaisen valonlähteen joka valaistessaan pitäisi itsensä ja umpion sulana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Keksisipä joku sellaisen valonlähteen joka valaistessaan pitäisi itsensä ja umpion sulana
Olisi todella typerä keksintö sellainen koska 95% ajasta se lämpöenergia menisi täysin hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Keksisipä joku sellaisen valonlähteen joka valaistessaan pitäisi itsensä ja umpion sulana
Vielä kun olisi helppo ja halpa vaihtaa hajotessaan, kumma kun ei kukaan sellaista keksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Keksisipä joku sellaisen valonlähteen joka valaistessaan pitäisi itsensä ja umpion sulana
Vielä kun olisi helppo ja halpa vaihtaa hajotessaan, kumma kun ei kukaan sellaista keksi
No ei kai keksi, koska se olisi ihan helvetin huono keksintö.
Ole nyt jo hiljaa. Sähköauton kanssa on ainoa keino laskennallisesti leikata tätä järkyttävän suuruista ajoneuvojen verotuksen summaa edes jollain tavalla yksittäisen kuluttajan arjessa.
Hybridit ja sähköautot ajaa "aina" sillä ekologisimmalla tavalla, vähäpäästöisesti. Eiks je ;)
Mulla on nyt ekaa viikkoa hybridi. Se lämmittää aina sähköllä. Sen voi myös ohjata päälle kännykällä tai ajastaa. Ikävä kyllä se syö aina virtaa ajoakusta. Yksi käytetty konsti on että lämmittää puoli tuntia ennen lähtöä mutta antaa auton ladata lähtöön asti. Lämmittäminen ja ilmastointi on kuitenkin valitettavan energiasyöppöjä. Ei silti tulisi mieleen laittaa polttoqinelämmitintä kun ei autossa ole polttoainetta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen akut kehittyy kuulemma. Ööö… miten paljon on puhelimien akut kehittyneet esim 8 vuodessa? Ei yhtään.
Aika paljon. Alun lyijyakuilla varustettuja Toyotia ei voinut edes ladata vaan ne olivat "itselataavia" eli pieni määrä otettiin talteen jarrutuksista ja loput tehtiin bensalla.
Nyt kalliimmilla euromerkeillä on ladattavia joilla voi kulkea 80-100 km sähköllä. SÄhköautojen toimintasäde oli aikoinaan vain kymmeniä kilometreja ja sekin kaupungissa, nyt mennään satoja kilometreja moottoritiellä.
Ikävä kyllä talvi helposti puolittaa nuo hybridin mtoimintasäteet. Minulla on hybridi joka jaksaa teoriassa 40 km, mutta apulaitteet syövät tuosta muutaman km, ilmastointi tai lämmitys puolet ja talvoäipakkasilla se muuttuuntuollaiseksi "itselataavaksi toyotaksi". Onneksi suurin osa ajoistamme on mökkiajoa eli aika kivalla kelillä.
On tietysti valmistajasta ja ostavasta yleisöstä kiinni mitä tehdään. Minun autoni on valitettavasti tällainen vero-optimointiauto jolla saa testeissä matalat päästölukemat mutta käytännössä sillä pääsee töihin ja takaisin sähköllä. Maantiellä se on janoinen mutta kiihtyy hyvin. Ei tämä mikään lopullinen ratkaisu olekaan vaan sellainen siirtymäkauden malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua huolestuttavat valot. Vaikka ledit toimivat pakkasessa, huonolla kelillä lamput jäätyvät, kun nykyiset lamput eivät enää lämpene entisten tapaan. Näin myös polttomoottoriautoissa.
Taitaa olla jo lämmitettyjä umpioita noissa ledisysteemeissä. Ainakin uusimmissa.
Keksisipä joku sellaisen valonlähteen joka valaistessaan pitäisi itsensä ja umpion sulana
Vielä kun olisi helppo ja halpa vaihtaa hajotessaan, kumma kun ei kukaan sellaista keksi
Hehkulankapolttimot keksitty ajat sitten. Vihreiden takia kaikessa mennään huonompaan, muttei oikeasti vihreämpään.
Vierailija kirjoitti:
Missä sähköautossa on petrolikäyttöinen lämmitin? Ei yhdessäkään.
Kuuklaa edes vähä ennenkuin möliset. Minullakin on.
Jos nyt puhtaasti ekologisuutta ajatellaan, niin parasta olisi ajella ensin nykyinen polttomoottorinen menopeli loppuun asti. Samalla voidaan odotella akkuteknologian kehittymistä ja ennen kaikkea Suomen tulemista omavaraisemmaksi sähköntuotannossa. Niin kauan kuin ostamme Venäläistä hiilivoimasähköä, niin sähköautoilusta on ekologisuus kaukana.
Kyllä se vaan niin on, että pieni, tehokas ja vähäpäästöinen polttomoottori konepellin alla takaa rajattoman pitkät matkat, lämpimät sisätilat ja jäättömät ikkunat ja ajovalot.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen akut kehittyy kuulemma. Ööö… miten paljon on puhelimien akut kehittyneet esim 8 vuodessa? Ei yhtään.
Näiden latausmahdollisuudet eroavat melkoisesti.
Autoni on latauksessa sekä kotona että töissä. 20 min ennen kuin lähden liikkeelle laitan esilämmityksen tai -viilennyksen kännykästä päälle. Virta tulee verkosta, ei akusta. Mukava aamullakin lähteä kun penkki, ratti ja auto on lämmin.
Missä sähköautossa on petrolikäyttöinen lämmitin? Ei yhdessäkään.