Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko platonista rakkautta olemassa?

Vierailija
24.12.2014 |

Platoninen rakkaus (lat. amor platonicus) tarkoittaa syvää henkistä tai toverillista rakkautta. Sillä viitataan tyypillisesti epäaistilliseen rakkauteen. Platonisessa suhteessa kaksi henkilöä tuntee voimakasta kiintymystä toisiaan kohtaan, mutta suhteessa ei ole eroottisia aineksia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:44"] Jos syvästä ystävyyssuhteesta pitää puhua platonisena rakkautena, kyseessä ei ole enää viaton ystävyyssuhde... Ihan sama oliko kyse samasta tai eri sukupuolesta. Vaikka fyysistä himoa ei tuntisi, suhde on arvelluttava. Välitän ystävistäni. Heitä on miehiä ja naisia mutta en tee tuollaista erottelua heidän välillään. Osalla on elämässäni tärkeämpi rooli ja osa on henkisesti lähempänä. Älkää selitelkö platonisuudella, ettei suhde vaikuta puolisoiden välille. Liian suuri henkinen sitoutuminen johonkin muuhun kuin kumppaniin voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin seksisuhde. Tämän vuoksi en usko todelliseen "platonisuuteen". Jos siitä pitää käyttää nimitystä, joka olevinaan tekee sen paremmaksi ja hyväksytymmäksi, se ei todennäköisesti ole sitä. Oikeita ystävät ovat ystäviä. Platoninen rakkaus jotakin ihan muuta, mutta ystävyyttä se ei ole. [/quote]   Et vain ole vielä kokenut tätä rakkauden lajia... [/quote] Olen saanut kokea sen rakkaudenlajin, kun tällainen "platoninen ystävä" yritti vokotella puolisoania ja piti jatkuvasti olla yhteydessä meidän suhteemme kustannuksella, kun on tukea ja niin samanlaisia, vaikka ei olevinaan ollutkaan. Minä välitän ystävistäni. Ja se välittäminen tarkoittaa vähän muuta kuin kevyttä ja pinnallista välittämistä. Välittän heidän ajatuksistaan ja arvostan heitä älyllisesti ja myös sydämelläni ja koemme yhteyttä. Mutta se ei ole rakkautta vaan ystävyyttä.

[/quote]

Mitä se olisi haitannut, jos miehelläsi olisi ollut platoninen ystävä? Miten voi edes vokotella platoniseen ustävyyteen?

Vierailija
2/18 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta en näe esteitä sille, että voisin sellaista joskus kokea ;) yksi ystävä on sellainen, jonka kanssa ollaan tosi läheisiä. En kuitenkaan menisi platonisekse sanomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä, olen kokenut monesti. Mutta olenkin vähän omalaatuinen ihminen, kuulemma tosi vanha sielu.

Vierailija
4/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa. Itsekin rakastan muutamaa henkilöä kyseisellä tavalla.

Vierailija
5/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:47"]

On sitä, olen kokenut monesti. Mutta olenkin vähän omalaatuinen ihminen, kuulemma tosi vanha sielu.

[/quote]

Nyt alkoi kiinnostaa kuinka joku voi tietää olevansa ''vanha sielu''? 

Vierailija
6/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vitut on

Vierailija
7/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:49"]

[/quote]

[/quote]

Ulkopuoliset on kertoneet

-2

Vierailija
8/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:49"]

[/quote]

[/quote]

Vanha sielu on sitä kun hengitys haisee ja silmät punottaa. Vanhat kurpparyppysielut pilaantuvat ja se vaikuttaa ruumiintoimintoihin.

Vierailija
9/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, rakastan ystäviäni tuolla tavalla.

Vierailija
10/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko harvinaista, mutta olen kokenut sen muutaman kerran eli on.

Vierailija
11/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Platoniselle tasolle ainakin minun jutut ovat yleensä jääneet. :)

Vierailija
12/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastin ennen aina platonisesti, kun olin kilpirauhashormonien vajeesta johtuen aseksuaali. En koskaan tuntenut mitään himoa.

Nykyään en ole enää kokenut platonista rakkautta uusiin ihmisiin. Mutta mies johon rakastuin sanoin, että olen kuin sisko hänelle ja hänestä oon sielun tasolla ajatellut, että jollain lailla hän on miljoona vuotta vanha. Jännä sikäli, kun tässäkin ketjussa oli eräs platonista rakkautta kokeva vanha sielu. 

Vierailija
13/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:01"]

On, rakastan ystäviäni tuolla tavalla.

[/quote]

Rakastitko jo ennen kuin teistä tuli ystäviä vai onko tuo rakkaus syntynyt ystävyyden myötä?

Vierailija
14/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syvästä ystävyyssuhteesta pitää puhua platonisena rakkautena, kyseessä ei ole enää viaton ystävyyssuhde... Ihan sama oliko kyse samasta tai eri sukupuolesta. Vaikka fyysistä himoa ei tuntisi, suhde on arvelluttava. Välitän ystävistäni. Heitä on miehiä ja naisia mutta en tee tuollaista erottelua heidän välillään. Osalla on elämässäni tärkeämpi rooli ja osa on henkisesti lähempänä. Älkää selitelkö platonisuudella, ettei suhde vaikuta puolisoiden välille. Liian suuri henkinen sitoutuminen johonkin muuhun kuin kumppaniin voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin seksisuhde. Tämän vuoksi en usko todelliseen "platonisuuteen". Jos siitä pitää käyttää nimitystä, joka olevinaan tekee sen paremmaksi ja hyväksytymmäksi, se ei todennäköisesti ole sitä. Oikeita ystävät ovat ystäviä. Platoninen rakkaus jotakin ihan muuta, mutta ystävyyttä se ei ole.

Vierailija
15/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään platonista rakkautta ole. Sinäkinhimoitset sinun sukulaisiasi kuin viimeistä päivää...

Vierailija
16/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:44"]

Jos syvästä ystävyyssuhteesta pitää puhua platonisena rakkautena, kyseessä ei ole enää viaton ystävyyssuhde... Ihan sama oliko kyse samasta tai eri sukupuolesta. Vaikka fyysistä himoa ei tuntisi, suhde on arvelluttava. Välitän ystävistäni. Heitä on miehiä ja naisia mutta en tee tuollaista erottelua heidän välillään. Osalla on elämässäni tärkeämpi rooli ja osa on henkisesti lähempänä. Älkää selitelkö platonisuudella, ettei suhde vaikuta puolisoiden välille. Liian suuri henkinen sitoutuminen johonkin muuhun kuin kumppaniin voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin seksisuhde. Tämän vuoksi en usko todelliseen "platonisuuteen". Jos siitä pitää käyttää nimitystä, joka olevinaan tekee sen paremmaksi ja hyväksytymmäksi, se ei todennäköisesti ole sitä. Oikeita ystävät ovat ystäviä. Platoninen rakkaus jotakin ihan muuta, mutta ystävyyttä se ei ole.

[/quote]

Et vain ole vielä kokenut tätä rakkauden lajia...

Vierailija
17/18 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:44"]

[/quote]

Et vain ole vielä kokenut tätä rakkauden lajia...
[/quote]
Olen saanut kokea sen rakkaudenlajin, kun tällainen "platoninen ystävä" yritti vokotella puolisoania ja piti jatkuvasti olla yhteydessä meidän suhteemme kustannuksella, kun on tukea ja niin samanlaisia, vaikka ei olevinaan ollutkaan. Minä välitän ystävistäni. Ja se välittäminen tarkoittaa vähän muuta kuin kevyttä ja pinnallista välittämistä. Välittän heidän ajatuksistaan ja arvostan heitä älyllisesti ja myös sydämelläni ja koemme yhteyttä. Mutta se ei ole rakkautta vaan ystävyyttä.

Vierailija
18/18 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin sama mieltä... jos henkilöllä on suhteensa aikana jatkuva platoninen suhde toisen ihmisen kanssa  , eikä se muutu suhteen edetessä niin silloin voi miettiä, miksi?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi