Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako lasta laittaa kotikouluun?

Vierailija
21.12.2014 |

Tilanne on tämä: Meillä on 8-vuotias lapsi ja koulumatkaan menee yhteen suuntaan 1h15min. Asumme syrjässä ja työ on kotona (lypsykarjatila).
Olemme miehen kanssa vasta alustavasti puhuneet siitä, että lapsi olisi kotiopetuksessa alakoulun loppuun asti. Yläkoulun aloittaisi ihan normaalisti koulussa.
Lapselle on uuvuttavaa istua 2 1/2h päivässä koulukyydissä. Kotiin tullessa on ihan väsynyt.
Mies on kotiopetuksen kannalla, minä taas mietin sitä, kuinka se vieraantuisi koulumaailmasta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri aikoo laittaa lapsensa kotikouluun. On ihan innoissaan siitä. He opettelevat asioita omaan tahtiin ja monipuolisesti myös "ulos luokasta" lähtemällä. Varmasti sopii juuri 1.-2. -luokkalaiselle.

hiukan miettisin lapsen luonnetta myös. Meillä poika varmasti olisi mielellään jäänyt kotiin (tosin nyt kun on koulussa tykkää siitä kovasti) hän on sellainen muutosvastarintainen ja rauhallinen, ei superseurallinen tyyppi. Sen sijaan kuopus, joka ei vielä ole koulussa, tyttö, selvästi kaipaa sosiaalisempaa elämää, kuin mitä vain kotona saa. Mies siis hoitaa häntä vielä kotona, ei ole pk:ssa. Nyt on pari kerhoa tullut tärkeiksi henkirei'iksi tytölle. Hän siis täytti syksyllä 5. 

Tytön kanssa on vaikea kuvitella, että tykkäisi olla enää ensi vuonna, saatika kahden vuoden päästä kotona. 

Mutta on kyllä hankalan pitkä matka teillä, voi että :( .Me asutaan ihan 3km päässä koulusta pikkupaikkakunnalla.

Vierailija
2/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sorry, en huomannut, että lapsi on jo koulussa ja jopa tokalla. Mutta kyllä toi väsyneisyys koulumatkasta on varteenotettava asia. Entäs jos yksi vuosi kotona? Katsoo miten sitten jatkaa? 

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:21"]Ai sorry, en huomannut, että lapsi on jo koulussa ja jopa tokalla. Mutta kyllä toi väsyneisyys koulumatkasta on varteenotettava asia. Entäs jos yksi vuosi kotona? Katsoo miten sitten jatkaa? 

2
[/quote]

Kyllä sitä voisi juuri lyhyen aikaa kokeilla. Ap

Vierailija
4/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mun lapsi on ollut kotiopetukessa, voin kertoa muutamia huomioitavia asioita.

todettakoon ensin, että oma lapseni oli kotiopetuksessa pari kuukautta neljännen luokan keväällä kestämättömän kiusaamistilanteen takia.

Oppimisen kannalta tuo pari uukautta oli varmaan paras ja tehokkain jakso kokohänen peruskoulu-uransa aikana.  Tämän järjestäminen ei kuitenkan ole vanhemmalle ihan helppoa. Ei nimittäin riitä, että lapsi lukee kirjasta ja tekee itsekseen tehtäviä ja vanhempi tarkastaa ne illalla. Opetusuunnitelmaan kuuluu kaikenlaista keskustelua ja kokemusta, ja vanhemman on sien oltava sesä opettaja, joka vie ja tuo ja jrjstää, että ne kaeriopiskelijia, joiden kanssa lpsi käy vuorokeskustelua kielten opiskelussa, väittelee historian tunnilla ja joille lapsi kertoo, mite onkokenut sn taidsdnäyttelyn,johon opettaj (eli vanhemp) on hänet vienyt. Koulusta saa kirjat ja kokeet, ei muuta. En sis ole ian vakuuttunut sitä, että pystytte tuosta vaan hoitamaan tämän, kun tellä varmaan on siinä lypsykarjatilassanne ihan täysipäiväinen työ. Toki voi tehdä vaan niin, että lapsi luke itsekeen kirjan ja teke tehtävät, mutta ei se siinäopi kuin neljänneksen opetussuunnitelmaan kuuluvidta asioista.

sosiaalinen puoli on sitten eri asia. Koulussa sosiaalisten toimintatapojen oppiminen on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikutaa yläkoulussa ja jatk-opinnoisa ja työelämässäkin selviämiseen. Meillähän tianne oli tältä kannalta jo aivan kestämätön valmiiksi, kun lasta kerran kiusattiin, mutta mielestäni sille, että lapsi sitten selvisi yläkoulusta edds kotuullisesti, oli olennainen vaikutus sillä, että viidennellä opettajan vaihduttua lapsi saattoi palata taaisin kouluun, saada kavereita ja oppia tulemaan joukossa toimeen. Jos kuitenin pääsytte kotiopetukseenteidän piää hulehtia siitä, etä syrjässä asuva lapsenne harrastaa säännöllišti jotin, jossa saa ikäluokkaan kuuluvia kokuksia ja kavereita. Ts. Teidän  - ja lapsen - päivätänne kuluu siten se pair kolme tuntia harrastuksiin kuljettamiseen iltaisin. Ei toki ehkä joka ilta, mutta vähintäänparina iltana viikosa kuitenkin.

Vierailija
5/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan katastrofaalisen huono idea. Millä rahkeilla te lastanne opetatte? Ihan oikeasti! Ja miten lapsen sosiaalinen kehitys?

Äläkä loukkaannu tuosta tokasta lauseesta. Itse olen kirkealle kouluttautunut ja varmaan osaan kaikki asiat, mitä koulussa pitäö, mutta opettaminen on ihan toinen juttu. Kun katsoo lapseni opettajaa, joka on ihan huippu, en pystyisi läheskään samaan.

Lisäksi sosiaaliset kuviot ovat lapselle koko ajan tärkeämpiä. Hän ei ole niin riippuvainen teistä, jos pääsee muuallekin.

Vierailija
6/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta ei kyl nyk. taloustilanteessa välttämättä saa kirjoja. Toki joka opinahjossa on ylimääräisiä kappaleita esim. käytöstä poistetuista kirjasarjoista. Mitään velvoitettahan kirjojen yms antamiseen ei ole.

Vierailija
7/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisitte hyvin miettiä kotikoulua vaikka ensin vuodeksi. Minulla oli aikoinaan pitkät koulumatkat, ja muistan kyllä, mitä se oli. Tilannehan on teillä se, että ehkä 4 h koulua ja reilut 2 h koulumatkaa. Se asettaa lapsenne aika lailla eri viivalle niiden lasten kanssa, jotka kävelevät kouluun 10-15 minuutissa.

Olen kuullut Feeniks-koulusta, joka ilmeisesti jotenkin tukee kotikouluja. En tarkemmin tunne sitä kumminkaan. Ilmeisesti sieltä saa jotain apua ainakin. Hyvinhän teillä ajoittuisi lapsen koulu aamupäivään ja varhaiseen iltapäivään, kun karjalla on lepoaika. Koulupäiväthän on lyhyitä, ja kun oppilaita on vain yksi, uskon, että 2-3 h päivässä riittäisi vallan mainiosti. OKL:ssa mainittiin taannoin, että kuka tahansa ylioppilaaksi kirjoittanut henkilö on aineenhallinnan kannalta pätevä luokanopettajaksi.

Minulla voisi olla yksi muukin vinkki, jonka voisin antaa sinulle henkilökohtaisesti. Jos haluat sen kuulla, laitatko sähköpostiosoitteesi.

Vierailija
8/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:30"]

Ihan katastrofaalisen huono idea. Millä rahkeilla te lastanne opetatte? Ihan oikeasti! Ja miten lapsen sosiaalinen kehitys? Äläkä loukkaannu tuosta tokasta lauseesta. Itse olen kirkealle kouluttautunut ja varmaan osaan kaikki asiat, mitä koulussa pitäö, mutta opettaminen on ihan toinen juttu. Kun katsoo lapseni opettajaa, joka on ihan huippu, en pystyisi läheskään samaan. Lisäksi sosiaaliset kuviot ovat lapselle koko ajan tärkeämpiä. Hän ei ole niin riippuvainen teistä, jos pääsee muuallekin.

[/quote]

Kaikki eivät ole niin epäkäytännöllisiä tai ajattele, että ala-asteella on niin haastavaa. Myöhemminkin ehtii "oppia opiskelemaan". Varmaan ei ala-asteen oppimäärän läpikäyminen lapsen kanssa ole siihen motivoituneelle ylivoimainen juttu. Sosiaalisia kuvioitahan tässä ketjussa onkin jo pohdittu. Koulussa on tavallaan tunneilla myös paljon tyhjäkäyntiä varsinkin alaluokilla. Ihan koska luokkakoot ovat isoja jne. 

Vierailija
10/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:32"]Koulusta ei kyl nyk. taloustilanteessa välttämättä saa kirjoja. Toki joka opinahjossa on ylimääräisiä kappaleita esim. käytöstä poistetuista kirjasarjoista. Mitään velvoitettahan kirjojen yms antamiseen ei ole.
[/quote]

Alapeukuttajalle tiedoksi, että en minäkään tästä faktasta "tykkää".

Vierailija
11/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:30"]

Ihan katastrofaalisen huono idea. Millä rahkeilla te lastanne opetatte? Ihan oikeasti! Ja miten lapsen sosiaalinen kehitys? Äläkä loukkaannu tuosta tokasta lauseesta. Itse olen kirkealle kouluttautunut ja varmaan osaan kaikki asiat, mitä koulussa pitäö, mutta opettaminen on ihan toinen juttu. Kun katsoo lapseni opettajaa, joka on ihan huippu, en pystyisi läheskään samaan. Lisäksi sosiaaliset kuviot ovat lapselle koko ajan tärkeämpiä. Hän ei ole niin riippuvainen teistä, jos pääsee muuallekin.

[/quote]

Kaikki eivät ole niin epäkäytännöllisiä tai ajattele, että ala-asteella on niin haastavaa. Myöhemminkin ehtii "oppia opiskelemaan". Varmaan ei ala-asteen oppimäärän läpikäyminen lapsen kanssa ole siihen motivoituneelle ylivoimainen juttu. Sosiaalisia kuvioitahan tässä ketjussa onkin jo pohdittu. Koulussa on tavallaan tunneilla myös paljon tyhjäkäyntiä varsinkin alaluokilla. Ihan koska luokkakoot ovat isoja jne. 

[/quote]

Ei kyse ole epäkäytännöllisyydestä vaan siitä, että ihan oikeasti motivoitunut ja ammattitaitoinen opettaja on kultaakin arvokkaampi alakoulussa. Ajattele nyt ap:n lasta. Jossakin kaukana kaikesta vanhempien kanssa. Ei sosiaalisia suhteita.

Vierailija
12/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu.

Vierailija
13/13 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko tunnustaa että tämä aloitus oli trolli. Tuli huono omatunto kun luin mukavia kommentteja, joten anteeksi. Oletin saavani valtavasti nokkavia kommentteja joten ei haitannut trollailla.