Äitiyspäivärahasta
Olen tehnyt kuluvan kesän aikana keikkatöitä ja minulla on palkkatuloja 5 kk. ajalta(.huhti-toukokuu) Nyt lomitukset loppuivat ja jään äitiyslomalle, joskus joulu-tammikuussa. Voinko siis hakea äitiyspäivärahaa noiden 5kk. tulojen perusteella kun kyseessä on pätkätyöt vai pitääkö minun vielä koittaa jostain hankkia töitä kuukaudeksi????
Soitin kelalle ja siellä sanoivat että voin hakea noilla 5kk työtulojen perusteelle,mutta voinko luottaa siihen että näin on varmasti. Ettei käy kuitenkin niin että kun haen äitiyspäivärahaa, niin nuo 5kk. ei sitten riitäkään ja en enää kerkeäis sitä 1 kk. olla töissä.
Siis onko kellään kokemusta että vähempikin töissä olo riittää kuin tuo 6 kk. joka lukee kaikissa kelan opuksissa???
Kommentit (5)
Varminta olisi varmaan hakea töitä vielä kuukaudeksi jostain, jolloin sulla on osoittaa 6 kk:n tulot. Vaihtoehtoisesti kannattaa ainakin varmistaa Kelasta, että jakavatko 5 kk:n tulot 6 kk:lla, jolloin tulojen keskiarvo pienenee vai huomioivatko oikeasti, että kyseessä on 5 kk:n tulo, josta lasketaan vuosiansio. En tiedä miten laskevat, mutta tarkkaan asia kannattaa selvittää, ettei tule ikävää yllätystä.
minä muuten hakisinkin 1 kk. vielä töitä, mutta kun sattuu olemaan 4 alle kouluikäistä lasta niin ei se ole aivan yksinkertaista. Pitäs hommata niille hoitopaikka jne. Jos esikoista odottaisin niin varmasti vielä tekisin sen 1 kk. vaikka mitä töitä.
voit hakea 6kk ajalta...mutta kandee varmistaa vielä tarkasti kelalta
sillä työrupeaman pitäisi loppua juuri silloin kun äitiysloma alkaa.
eli tavat ovat voinneet muuttua, mutta silloin itse olin töissä 5kk tammikuusta toukokuun loppuun, jonka jälkeen jäin työttömäksi. Äitiysloma alkoi vasta syyskuun alussa ja sain äitiyspäivärahat laskettuna tuon 5kk työtulon mukaan, niin että olivat 1/5 pienemmät kuin jos olisin ollut koko 6kk töissä. Enemmän kumminkin kuin mininipäiväraha!
Nykykäytönnöstä kenelläkään kokemusta? KELAHAN laskee myös yhdne kuukauden tulojen perusteella päivärahat, mutta silloin työsuhteen pitäisi olla äitiysloman yli jatkuvaa ts todiste, että ilman raskautta töitä olisi ollut pidempäänkin.
Mayella rv 37