Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sauvakävelystä apua niskajumeihin?

Vierailija
18.10.2021 |

Mä hankin sauvat kuukausi sitten ja olen käynyt sauvailemassa noin 4-5krt/vk. Tuntuu että niskajumi on vähän lisääntynyt viimeisen kuukauden aikana. Onks tää vaan alun tottumista eli alkaakohan jossain vaiheessa helpottamaan? Lääkäri kovasti suositteli juuri sauvakävelyä, samoin fyssari.

Onko kellään painonpudotus auttanut selkeästi niskakipuihin? Mun pitäis pudottaa 10 kg.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikea tekniikka. Ei pitäisi tulla jumeja sauvakävelystä.

Vierailija
2/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikean pituiset sauvat? Minulla kyllä sauvakävely auttaa niskjumeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikea tekniikka. Ei pitäisi tulla jumeja sauvakävelystä.

Pitäisi olla, mitä olen ohjeista katsonut. Ja pyrin pitämään hartiat mahdollisimman rentoina. ap

Vierailija
4/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee välillä keppijumppaa sauvoilla ja rentoudu.

Vierailija
5/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikean pituiset sauvat? Minulla kyllä sauvakävely auttaa niskjumeihin.

Kävin myyjän kanssa tsekkaamassa oikean pituuden. Olen tosiaan kanssa kuullut vain positiivista sauvakävelystä nimenomaan niska- ja hartiajumeihin. Voisikohan olla yleisesti vielä lihasten tottumattomuutta? En siis ole niska ja hartiaseutua juurikaan treenannut vaan käynyt vaan muuten lenkillä ennen sauvakävelyn aloittamista. Eli yläkropan lihakset ei kyllä ole hyvässä kunnossa. ap

Vierailija
6/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssarin mukaan on tärkeää, että vaihtaa asfalttitassut paikoilleen ja pois hyvinkin pienellä matkalla käytetyn alustan mukaan. Ja sauvojen pitää olla oikean pituiset.

Vierailija
7/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain myös sauvailulla apua niska/hartiajomotuksiin, mutta pian huomasin, että pahentaa vain. Lisää jännitystä. Paras itselle on ollut reipas kävely kädet rentoina, välillä hiihtoliikkeitä käsillä tehden. 🙂

Vierailija
8/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paheni merkittävästi jumit. Piti alkaa kävellä ihan vain käsiä reippaasti heilutellen. Fyssari sanoi, että on selkäkohtaista, miten sauvakävely sopii. Minulla on selkäkivut hartioissa ja niskassa, kuulemma jos olisivat alempana, sauvat voisivat sopia. Nyt ne vain lisäsivät kipua.

Vierailija
9/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvojen pitää olla kyllä just oikean mittaiset ja niiden käyttö just oikeanlaista, ettei ne ottaisi niskan päälle. Muutenhan tuossa nimenomaan pahentaa ongelmaa :/   Itselle tavallinen kävely käsiä reippaasti heilutellen on hyvä niska-hartialle.

Vierailija
10/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni niska toispuoleisesti tosi pahaan jumiin ja sitten oireet pamahti päälle. Meni monta kuukautta että olen saanut tilanteen hallintaan. Aluksi kaikki treeni tuntui vain ärsyttävän ja lisäävän kipua, kun syvät lihakset oli tosi huonossa kunnossa ja käytin niskan ja kaulan pinnallisia lihaksia. Helpotti vasta jonkun ajan päästä, oli siinä jo paljon epätoivoa ennen sitä.

Vierailija
11/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te niskavaivaiset muuten saaneet salitreenistä apua?

Vierailija
12/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko te niskavaivaiset muuten saaneet salitreenistä apua?

Kuminauhajumpalla juu, liikeratoja jne. Pelkällä painoharjoittelulla vain pahentaa oireita.  Kuntonyrkkeily on hyvä niskalle, jos se tehdään oikein (säkkiharjoittelu saattaa pahentaa oireita).

Vierailija
13/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sauvakävelet niin hartioiden täytyy olla rentoina eli jos jännität niitä niin varmasti menevät jumiin ja pahasti.

Vierailija
14/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt niskakivuista 20 vuotta ja nyt vihdoin tänä syksynä olen löytänyt kivun juurisyyn: äärimmäisen kireät scalenus- ja rintalihakset! Scalenus-lihaksia hieromalla ja rintalihaksia venyttämällä olen saanut enemmän helpotusta kuin ikinä mistään liikunnasta, hieronnasta, fysioterapiasta, osteopatiasta, botox-hoidoista, purentakiskoista, you name it. Youtubesta löytyy ihan valtavasti hyviä videoita, kun etsii esim. ”scalene release”, ”scalene trigger points” ja ”pectoralis minor stretch”.

Vierailija
15/20 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kärsinyt niskakivuista 20 vuotta ja nyt vihdoin tänä syksynä olen löytänyt kivun juurisyyn: äärimmäisen kireät scalenus- ja rintalihakset! Scalenus-lihaksia hieromalla ja rintalihaksia venyttämällä olen saanut enemmän helpotusta kuin ikinä mistään liikunnasta, hieronnasta, fysioterapiasta, osteopatiasta, botox-hoidoista, purentakiskoista, you name it. Youtubesta löytyy ihan valtavasti hyviä videoita, kun etsii esim. ”scalene release”, ”scalene trigger points” ja ”pectoralis minor stretch”.

Lisään vielä, että yksikään ammattilainen, jonka luona olen käynyt niskaani tutkituttamassa (olen siis käynyt myös esim. fysiatrilla ja neurologilla) ei ole sanallakaan maininnut, että vika voisi olla kehon etupuolen lihasten kireydessä. Suututtaa vähän, sillä nyt kun olen itse tutkinut asiaa niin on selvinnyt, että etenkin scalenus-lihasten jumitus on todella yleinen vaiva ja niskakipu on sen tyypillinen oire. Jos joku olisi kertonut tämän minulle 20 vuotta sitten, niin elämäni olisi varmaan ollut aika paljon kivempaa ilman jatkuvaa särkyä.

Vierailija
16/20 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että yksikään ammattilainen, jonka luona olen käynyt niskaani tutkituttamassa (olen siis käynyt myös esim. fysiatrilla ja neurologilla) ei ole sanallakaan maininnut, että vika voisi olla kehon etupuolen lihasten kireydessä. Suututtaa vähän, sillä nyt kun olen itse tutkinut asiaa niin on selvinnyt, että etenkin scalenus-lihasten jumitus on todella yleinen vaiva ja niskakipu on sen tyypillinen oire. Jos joku olisi kertonut tämän minulle 20 vuotta sitten, niin elämäni olisi varmaan ollut aika paljon kivempaa ilman jatkuvaa särkyä.

Asun ulkomailla ja täkäläinen fyssarini paikansi ongelmien juurisyyksi heti ylikireyden hartioiden etupuolella ja scalenus lihaksissa. Käytän nyt Blackroll ryhtiliiviä ja foam rolleria päivittäin ja tuo ryhtiliivi on hyvä myös sauvakävelylenkillä.

Vierailija
17/20 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sauvat ovat yhtään liian pitkät, niin se tuntuu itsellä heti niskassa ja hartioissa.

Vierailija
18/20 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile uintia (pää veden alla).

Vierailija
19/20 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kärsinyt niskakivuista 20 vuotta ja nyt vihdoin tänä syksynä olen löytänyt kivun juurisyyn: äärimmäisen kireät scalenus- ja rintalihakset! Scalenus-lihaksia hieromalla ja rintalihaksia venyttämällä olen saanut enemmän helpotusta kuin ikinä mistään liikunnasta, hieronnasta, fysioterapiasta, osteopatiasta, botox-hoidoista, purentakiskoista, you name it. Youtubesta löytyy ihan valtavasti hyviä videoita, kun etsii esim. scalene release, scalene trigger points ja pectoralis minor stretch.

Vierailija
20/20 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin kirjoittaa että scalene-lihaksiin liittyvä kommentti oli todella hyödyllinen. Olen kärsinyt niskaperäisestä huimauksesta ja etsinyt tietoa kaikkialta, mutten minäkään ole koskaan nähnyt mainintaa tästä lihaksesta, joka itselläni oli todella kireä! Olen niin iloinen että satuin avaamaan tämän keskustelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme