Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piparkakkutaikinaan makua?

Vierailija
18.12.2014 |

Tein ekaa kertaa elämässäni itse piparkakkuja ja niistä tuli tosi tylsän makuisia. Lapsuudenkodissani tehtiin aina valmistaikinasta ja aikuisiällä en ole jaksanut tehdä pipareita aikaisemmin, mutta nyt innnostuin. Piparkakkutaikinani jäi jotenkin todella mauttomaksi. Taikina oli myös jotenkin valjun väristä, eikä sellaista tummaa, kuten pakastetaikinassa tai kaupan valmiissa pipareissa. Ohje oli eräästä keittokirjasta, mutta tämä Valion resepti on kutakuinkin sama http://www.valio.fi/reseptit/piparkakut-1/ mutta itse lisäsin vielä ruokalusikallisen kardemummaa ja ripauksen maustepippuria. Annoin maustua useita tunteja jääkaapissa ennen leipomista. Onko itsetehdyt piparit aina miedomman makuisia ja tylsemmän värisiä kuin pakastetaikinasta tehdyt vai onko tuossa ohjeessa jotain vikaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavaan päivään täytyy antaa olla ennen kuin leipoo. itse teen vastaavanlaisella ohjeella ja oikein hyviä tulee.

Vierailija
2/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaile eri ohkeita ja vertaile mausteiden määriä. Toisissa ohjeissa voi olla esin teelusikan verran mausteita. Tai voithan lisätä mausteita myös oman mielesi mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäät vaan mausteita lisää ja eihän tuossa ohjeessa ole suolaakaan. Sitäkin saa sellasen teelusikallisen laittaa tuollaiseen määrään. Ja jos haluat tummemman värin niin leivonta kaakaota lisäämällä tulee väriä.

Vierailija
4/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikivanha ohje jolla tulee ihania ja maistuvia, pomeranssia, kardemummaa, kanelia ja neilikkaa laitetaan 2-3 ruokalusikallista eikä ripauksia tai teelusikallisia. Ja tummaa siirappia tietty, sokeria myös, tottakai. Taikina pidetään 1-2 vrk kylmässä.

Vierailija
5/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:00"]

Mulla on ikivanha ohje jolla tulee ihania ja maistuvia, pomeranssia, kardemummaa, kanelia ja neilikkaa laitetaan 2-3 ruokalusikallista eikä ripauksia tai teelusikallisia. Ja tummaa siirappia tietty, sokeria myös, tottakai. Taikina pidetään 1-2 vrk kylmässä.

[/quote]Inkivääri unohtui listasta.

Vierailija
6/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä AP nyt ainakaan suolaa laita teelusikallista, niitä pipareita ei syö erkkikään sen jälkeen. Ripauksen/hyppysellisen voi laittaa = muutama suolan muru. Nuo nr. 5 mausteet on ne oikeat.

Vierailija
7/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomeranssi tosiaan! Valmiissa piparimaustesekoituksissa ei ole pomeranssia.

Vierailija
8/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tumma siirappi tuo kauniin värin, ja mummini laittoi joskus aivan pienen hitusen sahramia sekaan väriä tuomaan.

Vierailija
9/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet pitää kiehauttaa voissa, että makua tulee. Kiehauta samassa tumma siirappi ja sokeri. Jäähdytä ja lisää muna sekä jauhot, joihin on sekoitettu sooda. Helppo ja maukas ohje.

Itse laitan aina reilusti kanelia (väh. 2-3 rkl), inkivääriä hiukan vähemmän ja tietysti reilu tl neilikkaa ja ihan vähän pomeranssinkuorta. Lisäksi noin puoli tl suolaa. Voi on kyllä normaalisuolaista. Mun pipareista tulee aina ihania.

Vierailija
10/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoitko tavallisia ruokalusikallisia? Mittaruokalusikka on 15 ml ja tavalliset noin 10 ml. Tuosta puuttuu kardemumma ja maustepippuri. Jos haluat mausteisempia, lisää annostusta. Minä laitan kanelia ja inkivääriä 4 yksikköä, neilikkaa ja kardemummaa 2 ja maustepippuria yhden.

Vierailija
11/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti raastoi taikinaan aina appelsiininkuorta, tuli tosi hyvä säväys pipareihin. Nyt aikuisena en halua tehdä valmistaikinasta kun silloin tulee tylsän makuisia. Tee taikina tosiaan edellisenä päivänä ja leivo vasta seuraavana :). Älä strrssaa kalpeata väriä, maku ratkaisee!

Vierailija
12/12 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piparitaikinan pitää antaa maustua ainakin pari päivää. Itse käytän valmista piparimaustetta ohjeen mukaan eli ruokalusikallinen(mitta) per 3 dl jauhoja ja makua riittää. Ei se parin tunnin jälkeen vielä miltään maistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän