Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vauvan kanssa kotona, sisarukset hoidossa

Vierailija
17.12.2014 |

Asetelmasta minä + vauva kotona, sekä isosisarukset hoidossa on syntynyt isoa vääntöä joidenkin ihmisten keskuudessa. Haluaisinkin kuulla nyt ns anonyymeja mielipiteitä, kertokaa ihmeessä!

Tilanne on siis se, että olen yksityinen talliyrittäjä. Palveluihini kuuluu hevosten täyshoito (hevosista tietämättömille, ruokin hevoset 5 x päivässä, puen niille oikeat loimet ja vien tarhaan, siivoan karsinat jne) sekä nuorten hevosten ratsukoulutus. Päivässä ratsastan n. 3-4 hevosta, jokaista 30-45 min. Tässä tilanteessa äityslomalle jääminen ei olisi ollut vaihtoehto, ihan jo taloudellisenkaan tilanteen kannalta.

En siis tosiaan laiskottele ja makoile kotona päiviä pitkiä, vaan paiskin kirjaimellisesti hiki hatussa töitä. Tokihan ensimmäiset pari viikkoa otin rauhallisesti (enkä missään nimessä raskaudenkaan ensimmäisen kolmanneksen jälkeen enää ratsastanut vaan siirsin homman silloisella työntekijälleni, tallitöitä tein vielä synnytykseen saakka vaikka tietysti nostamista vaativia tehtäviä välttelin) enkä huhkinut, mutta aika äkkiä kroppa onnekseni palautui. Onnekseni myös vauva on todella helppo vauva, ja tallissa ollessamme istuskelee tyytyväisenä sitterissään ja naureskelee itsekseen. Päikkärit nukkuu kentän vieressä rattaissaan, kun minä ratsastan. Periaatteessa siis koko aikataulu menee aika lailla vauvan armoilla, mutta homma sujuu silti. Toki usein saan myös apua ja kiireisimpinä kausina äitini on auttamassa.

Nyt ihmiset ovat alkaneet kritisoida valintaani laittaa 3 ja 5 v lapseni päivähoitoon (missä ovat siis aiemminkin olleet, vaikka minä olenkin kotona ollut töissä), ja sanovat että minun tulisi ottaa myös vanhemmat lapset kotiin ''kun kerran kotona olen''. Olen yrittänyt selittää, että vauvan kanssa on vähän eri asia tehdä tallihommia, kuin jatkuvaa valvontaa ja virikkeitä vaativien leikki-ikäisten kanssa. Mihin häkkiin minä heidät sijoittaisin, että saisin hommat hoitumaan? Uskoakseni lapset myös viihtyvät paremmin hoidossa kun katsomassa kun äiti siivoaa karsinoita - puhumattakaan siitä että tuon ikäisten itsesuojeluvaiston puute ja ajoittain hermostuneet ja reippaat nuoret hevoset ovat jopa turvallisuusriski.

Mielipiteitä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolipäivähoito olisi minusta kyllä parempi vaihtoehto. Hienoa olisi jos lapset voisivat toiset puolet olla kanssasi hoitamassa hevosia. Tämä olisi todella lapsille arvokasta tukea kehitykselle, harvalla tällainen mahddollisuus tarjota lapsille! Päiväkodin hikisissä pienissä tiloissa hilluminen koko päivän, jos ei ole pakko, ei mitenkään suositeltavaa.

Vierailija
2/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan oikein. Ihmiset valittaa että kolmen tuon ikäisen kanssa kuluu loppuun muutenkin helpolla - saati sitten että vielä pitäisi leipätyö siinä ohessa hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tallihommiakin et tehnyt ihan hyvän valinnan. Sinulla on oikeus laittaa lapset hoitoon, siellä on heille tarpeeksi virikkeitä ja saat keskittyä hetken vauvaan. Älä välitä muiden mielipiteistä tässä asiassa, teet niinkuin itse katsot parhaaksi, oman jaksamisen ja lapsien edun mukaan. Jos vanhemmat lapset viihtyvät päivähoidossa, teet oikein.

Vierailija
4/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talli on todella vaarallinen paikka pikkulapsille!

Vierailija
5/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat katellisia sun helposta vauvasta, joka mahdollistaa tallityöskentelyn. He niin nauttisivat nähdessään sut rättiväsyneenä ja epäonnistuvan yrityksessäsi yhdistää vauva ja työ. Miksi edes ajattelet heitä.

Vierailija
6/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 lasta ja kaikki on ollu hoidossa äloman loputtua. Kurjaahan se olis sisaruksille jos olisivat kotiin joutunnu jäämään selvittämään tilannetta

Vierailija
7/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin että miten kukaan voi ihan oikeasti edes kuvitella, että voisin hoitaa sekä työni, että kolme lasta samaan aikaan? Vaikka työpaikka onkin kotona..

Vierailija
8/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä sinua kritisoivilta, mikseivät he ota lapsia töihinsä mukaan vaan laittavat päiväkotiin. Ja miksi nyt yleensäkään olivat äitiyslomalla eivätkä lähteneet pari viikkoa synnytyksen jälkeen töihin vauvan kanssa. Onhan se nyt törkeää olla töissä, ja laittaa lapset päiväkotiin, kyllähän ne heilläkin siinä sivussa menisivät, juurihan itse niin sanoivat.

Vierailija
9/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt aivan oikean ratkaisun kun on lapset päiväkodissa. Nostan sinulle hattua että pystyt tekemään samalla tallitöitä vaikka on vauva hoidettavana.

Vierailija
10/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat hoitoon vaan.

Vierailija
11/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen hevoset ruokitaan VIIDESTI päivässä? Muuten kuulosti hyvältä kyllä..

Vierailija
12/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin olet hoitanut homman, reipas nainen! Onnea ja menestystä! Muiden kommenteista ei kannata välittää, olet oman elämäsi paras asiantuntija. Kun äiti voi hyvin, lapset voivat hyvin.

Vierailija
13/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:05"]

[/quote]

Heinä on hevosen pääasiallinen ravinto - tottakai annan sitä niin usein kun mahdollista kun talli on pihapiirissä. Eli aamuheinät karsinaan, aamupäivällä tarhaan, iltapäivällä sisälle otettaessa, illalla ja heitän vielä yöksi. Väkirehut kahdesti päivässä aamu ja iltaheinien yhteydessä, kyllä siitä viisi kertaa tulee. Kirjoitin sen lähinnä niiden ihmisten takia, kenellä on kenties sellainen käsitys että hevosen voi aamulla laittaa heinäkasan kanssa laitumella ja se siellä sitten hoitaa itsensä.. :)

ap

Vierailija
14/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai saat apua sitten, kun vauva tuosta vähän kasvaa? 

Vierailija
15/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin myös 18 v sitten vauvan kanssa koton ja 2,5 v sisarukset päiväkodissa. kukaan ei koskaan sanonut yhtään mitään.

Vierailija
16/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 11:05"]

[/quote]

Heinä on hevosen pääasiallinen ravinto - tottakai annan sitä niin usein kun mahdollista kun talli on pihapiirissä. Eli aamuheinät karsinaan, aamupäivällä tarhaan, iltapäivällä sisälle otettaessa, illalla ja heitän vielä yöksi. Väkirehut kahdesti päivässä aamu ja iltaheinien yhteydessä, kyllä siitä viisi kertaa tulee. Kirjoitin sen lähinnä niiden ihmisten takia, kenellä on kenties sellainen käsitys että hevosen voi aamulla laittaa heinäkasan kanssa laitumella ja se siellä sitten hoitaa itsensä.. :)

ap
[/quote]

No noin jos lasketaan :D mä annan omilleni 3x päivässä mutta juu,lasken eri tavalla. Rehut+heinät =1x(aamu ja ilta) :D

Vierailija
17/17 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet töissä ja hoidat samalla vauvaa, sinulle pitäisi antaa mitali. Moitteille ei todellakaan ole mitään sijaa.