Ovatko introvertit älykkäämpiä kuin ekstrovertit?
Otsikko sai pohtimaan. Kun älykäs osaa kävellä luonnon rauhaan rauhoittumaan, ja ekstrovertin vipatusta ei vaan kestä. Introvertti voi myös sosiaalisilta taidoiltaan olla paremmin varustettu, sen aikaa mitä nyt tarvitsee ja ihmisiä jaksaa. Mitä ajatuksia?
Kommentit (67)
Pyh... voi introverttikin olla tyhmä kuin saapas... mutta kukaan ei sitä tiedä :D
Eksrovertit ovat enemmän suorittajia, introvertit keksivät heille suoritettavaa, etteivät toilaile koko aikaa.
Eivät korreloi keskenään.
Luuletko että vain introvertit kävelevät metsissä?
Sehän selviäisi jos älytestien ohella testattaisiin tuo persoonapiirre. Muuten ei voi sanoa. Mutta jos ja kun extrovertit pälpättävät enemmän, niin siinä tulee pakosti paljon sitä epä-älyllisempää ainesta. Kun puhuu vähän voi vaikuttaa viisaalta, on jo vanha sanonta.
Jostain luin vastikään tästä tutkimuksenkin, että keskimäärin introvertit ovat älykkäämpiä kuin ekstrovertit. Pitääkin kaivaa se jostain, voisin lukea uudestaan että mihin se perustui.
Onhan toi todettu moneen kertaan että introt ovat keskimääräistä älykkäämpiä.
Mensan testin kävin tekemässä siskon kanssa ja itse sain 131.
Ja olen todella introvertti.
Ääliöitä molemmat, joku testi tälle pitäisi keksiä, että nuo saataisi karsittua jo raskauden alkuvaiheessa.
Ei intro- ja ekstroversiolla ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Molempia on niin älykkäitä kuin vähemmän älykkäitäkin. Kyse on vain siitä, viihtyykö paremmin yksin vai muiden seurassa.
Keskimäärin tutkimusten mukaan introvertit ovat älykkäämpiä. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö ekstroverttikin voisi olla älykäs tai intro vähemmän älykäs. Itse olen introvertti enkä ole kovinkaan älykäs.
Kun puhuu, ei kuuntele.
Kuuntelemalla oppii, ei puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhuu, ei kuuntele.
Ekstroversio ei tarkoita etteikö pystyisi kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhuu, ei kuuntele.
Kuuntelemalla oppii, ei puhumalla.Ekstroversio ei tarkoita etteikö pystyisi kuuntelemaan.
Ihan vituimmoista pulinaa ne silti pitää. Jonninjoutavaa sössötystä jossa ei ideaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhuu, ei kuuntele.
Puhumalla jaetaan ajatuksia muiden kanssa. Jos on jostain asiasta eri mieltä, niin silloin voi esittää perustelun vastaväitteen. Teesi - antiteesi - synteesi. Asioita voi oppia lukemalla ja jakaa oppimiaan asioita eteenpäin keskustelemalla.
Olen huomannut että moni ekstrovertti yrittää peittää tyhmyytensä siihen joutavaan höpötykseen. Lisäksi on kätevä olla itse äänessä niin saa päättää mistä puhutaan ettei jonkun toisen valitsema puheenaihe mene yli hilseen kun ei anna tälle edes suunvuoroa.
Introvertti ei puhu paljon, extrovertti taas paljastaa nopeasti tyhmyytensä lörpöttelyllään.
Niillä on sen jatkuvan pulinan vuoksi krooninen aivojen happivaje.
Joillakin näyttää olevan tosi outo käsitys siitä, mitä ekstrovertteys tarkoittaa. Ei se tarkoita sitä, että puhuu suu vaahdossa taukoamatta, vaan että viihtyy paremmin seurassa kuin yksin.
Aikuisista minulla ei ole tietoa, mutta lapsien kohdalla poikkeuksellisen älykkäistä 70-80 prosenttia on introverttejä tutkimuksen mukaan. Tästä voisi luonnollisesti päätellä myös aikuisista erittäin älykkäistä suurimman osan olevan introverttejä.