Saako kotihoidontuen äitiys-ja vanhempainvapaallakin?
eli olen ollut siinä luulossa, että kahta Kelan etuutta ei saa samaan aikaan, mutta onko näin?
Kommentit (11)
tätä juttua pari viikkoa sitten. Eli sitä lisäosaa voi hakea mikäli on pienet tulot perheellä mut varsinaista kodinhoidontukea ei saa.
vanhempainrahaa ja kodinhoito tukea voi saada samaan aikaan... Riippuu tuloista eli olen ymmärtänyt asian niin että vanhempainpäivärahasta vähennetään kodinhoitotuki ja jos tulot on alle lisä rajan niin saa sen lisän + tietty mahdollinen kunta lisä (jos kunta maksaa!!!)
Eli hyötyä tästä on vain niille jotka saavat minimi vanhempainrahaa, joiden tulot on alle lisä rajan ja kunta maksaa sitä lisää!!!
Eikös kotihoidontukea saa aina kun lapsi on kotihoidossa? Eli jos olen toisesta lapsestani äitiyslomalla/vanhempainvapaalla, täytyyhän minun saada kotihoidontukea jos esikoinen ei ole päivähoidossa??
molempia yhtaikaa. Eli äitiys ja vanhempainrahakaudella voi saada muista alle kouluikäisistä kotihoidossa olevista lapsista vain kuntalisän, jos kunta sitä maksaa ja sitten sen kotihoidontuen hoitolisän, jonka suuruus riippuu vanhempien yhteen lasketuista tuloista. Varsinaista kodinhoidontuen hoitorahaa ei voi saada. :(
Eli viime vuonna kun olin äitiys ja vanhempainrahalla, niin kela maksoin vain n 70 euroa hoitolisää, kun hoidin vauvan ohella perheemme 3 muuta alle kouluikäistä lastamme kotona. Kuntalisää en saanut.
onpas taas outoa politikointia. Pitääkö muut lapset siis teoriassa laittaa hoitoon kun jää äitiyslomalle...? Mites sitten pystyykö isän nimissä saada kotihoidon tukea kun äiti on äitiyslomalla? Kun ei tuohon kunnan järjestämään hoitoon kuitenkaan tuhlata verovaroja.
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.
Eli tuon mukaan käsittääkseni kotihoidontukea voi saada vanhempainrahakaudella (=äitiys-ja vanhempainvapaa).
Äitiys- ja vanhempainrahakaudella voi saada muista lapsista kotihoidontukea, jos on todella pieni äitiyspäiväraha. Tällaisia tilanteita olen kuullut vain silloin, jos äiti on minimipäivärahalla ja lapsia on useampia. Jos on palkkaan perustuva äp-raha, ei yleensä saa mitään lisää siihen, tulorajat ovat tiukat. Kannattaa lasketuttaa oma tilanne kelassa.
Ainahan voisi laittaa isommat päivähoitoon, mutta siitä pitäisi kuitenkin maksaa lisää rahaa, joten ei se mitään sästöä olisi.
Minulla on 1,5-vuotias lapsi, toisen laskettuaika on 17.9. Olen siis juuri vähän aikaa sitten siirtynyt esikoisen hoitovapaalta uuden lapsen äitiyslomalle. Olen yksinhuoltaja. Saan tulosidonnaista äitiysrahaa. Esikoisesta, joka siis on alle 3v ja kotihoidossa, saan hoitolisää. Tämä hoitolisä on tulosidonnaista, mutta saan sen täysimääräisenä (n.168e). Espoo maksaa kuntalisää, mutta minun hoitorahapäätöksessä ei ollut tästä mainintaa. Täytyykin ottaa Kelaan yhteyttä, että miksi ei ole kuntalisästä päätöstä. Aikaisemmin sen kuitenkin sain, siis silloin kun vielä olin hoitovapaalla.
Saiko tästä mitään tolkkua?=)
Itse en ole ainakaan kuntalisää saanut äitiyslomalla (Helsingissä).
Niinkuin joku jo kirjoittikin, niin ainoastaan hyvin pientä äitiyspvrahaa saavat voivat saada kotihoidontukea. Käytännössä siis tulot eivät putoa, kun jää edelliseltä hoitovapaalta äitiyslomalle.
Kotihoidontuesta saa kuntalisän, hoitolisästä en ole varma. Varsinaista kotihoidontukea ei makseta eli oikeassa oot...
Coe rv 33+2