Haluaisitko nähdä rautatieaseman tauluissa junan lähtöajan tyyliin "14:17" vai "6 min" ?
En tiedä, olenko jotenkin tyhmä, mutta itselle nuo minuuttiajat on hankalia hahmottaa. Kun se 14:17 on kuitenkin sekunnin tarkka ja minuuttiajoissa liikutaan minuutin tarkkuudella, niin se ainakin ärsyttää, kun usein junaan ehtiminen on sekunneista kiinni!
Kommentit (19)
En tiedä olenko jotenkin tyhmä mutta en koskaan ole ajatellut niin että jos lähtöaika on 14.17, niin se lähtee sillä sekunnilla.
Aina olen ajatellut että lähtö on 14.17.00-14.17.59 välisenä aikana...
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Minuutin tarkkuudella noi molemmat on.
Eikä ole. 14:17 tarkoittaa käytännössä, että juna lähtee 14:17:00.
Mutta 6 min ei ole sekunnin tarkkuudella, koska se voi olla mitä vaan 6 ja 7 minuutin välillä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko jotenkin tyhmä mutta en koskaan ole ajatellut niin että jos lähtöaika on 14.17, niin se lähtee sillä sekunnilla.
Kyllä junat lähtevät juuri sillä tasasekunnilla (jos eivät ole myöhässä).
Lähde juna-asemalle 60 sekuntia aikaisemmin.
Mielestäni noiden yhdistelmä on hyvä. Jos lähtöön on alle 20 minuuttia, ajan voisi ilmoittaa minuutteina taulun ylimmäisinä. Sitä myöhemmät sitten tyyliin 14.17.
6 min.
Tottakai.
Paljon selkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noiden yhdistelmä on hyvä. Jos lähtöön on alle 20 minuuttia, ajan voisi ilmoittaa minuutteina taulun ylimmäisinä. Sitä myöhemmät sitten tyyliin 14.17.
Kyllä itse tunnistan junani (kaukojunat) lähtöajan perusteella. Eli kun näen taululla saman kellonajan kuin lipussa, niin silloin olen aika varma, että tämä on oikea juna! Tuo 6 min ei siinä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä junat lähtevät juuri sillä tasasekunnilla (jos eivät ole myöhässä).
Ok. Meilläpäin ei julkisia ole, junassakin olin ensimmäisen kerran vasta 13 vuotiaana.
Harvalla on nykypäivänä rannekelloa joten se 14.17 aiheuttaa hankaluuksia kun pitää kaivaa kännykkä esiin tarkistaakseen että onko kohta kello 14.17.
Kaikki tuijottelee kännykkäänsä ja siinä näkyy kello. Helpompi nostaa katsetta 14:16 ja mennä junaan kuin minuutin välein tuijottella sitä taulua.
Siihen tauluun mahtuisi hyvin molemmat... siis tarkka kellonaika ja minuutit. Miksiköhän ei voisi olla näin...
Ja se laiturinäyttö on ihan saa-nasta nykyään, kun tulet kiirellä laiturille, niin siinä lukee pitkän aikaa 10 seuraavaa junaa, vaikka minua kiinnostaa se juuri nyt lähtevä juna ja sen vaunukartta!
Junalla en matkusta, mutta esimerkiksi monilla kuriiriyrityksillä on käytössä tuo "6 minuutin kuluttua" -ilmoitus. Aika usein on käynyt niin, että minuutit vähenevät, kuten on aihettta odottaakin, ja "1 minuutti" onkin sitten näytöllä viimeiset kymmenen minuuttia. On inhottava esimerkiksi olla kuriiria vastassa ja miettiä, miten pitkä se viimeinen minuutti tällä kertaa on.
Mieluummin siis selvä lähtö- tai saapumisaika ja siihen viereen kello niitä varten, joilla ei ole rannekelloa tai joilla ei (muka) ole kännykkä koko ajan kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Junalla en matkusta, mutta esimerkiksi monilla kuriiriyrityksillä on käytössä tuo "6 minuutin kuluttua" -ilmoitus. Aika usein on käynyt niin, että minuutit vähenevät, kuten on aihettta odottaakin, ja "1 minuutti" onkin sitten näytöllä viimeiset kymmenen minuuttia. On inhottava esimerkiksi olla kuriiria vastassa ja miettiä, miten pitkä se viimeinen minuutti tällä kertaa on.
Mieluummin siis selvä lähtö- tai saapumisaika ja siihen viereen kello niitä varten, joilla ei ole rannekelloa tai joilla ei (muka) ole kännykkä koko ajan kädessä.
Meidän talon pyykkikone tekee tuota! On kyllä ärsyttävä!
Eikö VR:n tapauksessa tarkkuudeksi riittäisi, lähtee ehkä iltapäivällä tai viimeistään illalla. Tai voi mennä pidempäänkin.
Haluaisin nähdä näytöllä kellonajan. Ja reittioppaasta sen ajan milloin liikenneväline lähtee pysäkiltä, en sitä milloin minun pitää lähteä.
Lähijunissa tuo minuuttinäkymä on minusta ihan ok, sama kuin metroissa, niitä menee kuitenkin koko ajan. Mutta kyllä kaukojunista pitäisi mieluummin ilmoittaa lähtöaika!
Tuo näyttötaulujen uudistus on aivan ahterista, aiempi näyttötapa oli selkeämpi. Minuuttinäkymä on paljon epähavainnollisempi, soisi kellonajan vähintään näkyvän vieressä, kun tilaa näytöissä on runsaasti.
Siis täh? Minuutin tarkkuudella noi molemmat on.