Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko isäni lahjoittaa autonsa tyttärelleni 17v.?

Vierailija
15.12.2014 |

Vanha isäni yli 80v. päätti lopettaa autoilun muutaman kolaroinnin jälkeen.

Hän lahjoittaisi auton 17-vuotiaalle tyttärelleni odottelemaan ajokorttia.

Auto on ehkä tonnin arvoinen.

Voiko hän tehdä niin, pitääkö jotain lahjaveroja tms. maksaa. Tai olisiko jotain fiksumpaa tapaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljään tonniin asti saa lahjoittaa ilman veroa. Eli kyllä, kunhan teette tarvittavat paperit sun muut. En ole varma miten vakuutukset menee mutta ottakaa selvää. 

Vierailija
2/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lahjoittaa koska auton arvo on vähäinen. Nimi luovustuskijraan ja rekisterin muutos niin siinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Niin ja voiko alaikäinen omistaa autoa? Tosiaan, pitäisikö meidän vanhempien olla silloin auton omistaja ja/tai haltija kunnes lapsi täyttää 18v.

-ap-

Vierailija
4/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen ei voi omistaa autoa. Mun isä osti mulle auton, kun olin 16v ja eivät hyväksyneet sitä mun nimellä rekisteriin.

Miksi se auto pitää muuttaa tyttäresi nimiin edes? Sovitte vaan, että tyttö maksaa veron ja vakuutusmaksut, voihan hän silti ajella isoisän nimissä olevalla autolla. Säästte ison vaivan ja vähän rahaakin.

Vierailija
5/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:24"]

Alaikäinen ei voi omistaa autoa. Mun isä osti mulle auton, kun olin 16v ja eivät hyväksyneet sitä mun nimellä rekisteriin. Miksi se auto pitää muuttaa tyttäresi nimiin edes? Sovitte vaan, että tyttö maksaa veron ja vakuutusmaksut, voihan hän silti ajella isoisän nimissä olevalla autolla. Säästte ison vaivan ja vähän rahaakin.

[/quote]

Mistä lähtien? Tiedän ihmisiä, jotka on aikanaan omistaneet ja olleet rekisterissä auton omistajina alle 18v. 

Vierailija
6/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen voi omistaa ja voi olla viralliseti omistajana, mutta rekisteriin pitää merkitä joku täysi-ikäinen haltija jolla on ajokortti. Esim pappa itse kelpaa jos ei vielä käynyt viemässä korttiaan polisille.

Vierailija
7/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen ei voi omistaa autoa. Mun isä osti mulle auton, kun olin 16v ja eivät hyväksyneet sitä mun nimellä rekisteriin. Miksi se auto pitää muuttaa tyttäresi nimiin edes? Sovitte vaan, että tyttö maksaa veron ja vakuutusmaksut, voihan hän silti ajella isoisän nimissä olevalla autolla. Säästte ison vaivan ja vähän rahaakin.

[/quote]

Ja sitten kun pappa kuolee on auto edelleen hänen omaisuuttaan ja siitä tappelee koko perikunta. Vaikka se periaatteessa on "annettu" tytölle. Miksi ihmeessä sitä hommaa ei voi hoitaa asiallisesti loppuun asti eli pappa todellakin lahjoittaa auton tytölle jos kerran niin haluaa tehdä. Tytöstä tulee omistaja, papasta tai tytön vanhemmista haltija. Kun tyttö tulee täysi-ikäiseksi ja saa ajokortin niin haltija papereista pois.

Vierailija
8/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 §
Alaikäinen tai ulkomailla asuva omistajana

1 a. Jos ajoneuvon omistajaksi ilmoitetaan alaikäinen, joka ikänsä puolesta ei saa kuljettaa kyseistä ajoneuvoa, on samalla ilmoitettava myös ajoneuvoa käyttävä haltija, joka ikänsä puolesta saa kuljettaa kyseistä ajoneuvoa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940266

Löytyy googlella alle minuutin.

Vierailija
9/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:24"]

[/quote]

Mistä lähtien? Tiedän ihmisiä, jotka on aikanaan omistaneet ja olleet rekisterissä auton omistajina alle 18v. 
[/quote]

1990-luvun alussa.

Vierailija
10/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:42"]

[/quote]

Ja sitten kun pappa kuolee on auto edelleen hänen omaisuuttaan ja siitä tappelee koko perikunta. Vaikka se periaatteessa on "annettu" tytölle. Miksi ihmeessä sitä hommaa ei voi hoitaa asiallisesti loppuun asti eli pappa todellakin lahjoittaa auton tytölle jos kerran niin haluaa tehdä. Tytöstä tulee omistaja, papasta tai tytön vanhemmista haltija. Kun tyttö tulee täysi-ikäiseksi ja saa ajokortin niin haltija papereista pois.

[/quote]

Sopivasti seisonta-aikaa käyttämällä saa kerrytettyä bonusta, mutta vanhaa ei kannata jättää ihan käyttämättä.  Muuten jumittaa jarrut ja purasee ruoste, joku käy välillä vähän ajelemassa.

Vierailija
11/11 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:24"] Alaikäinen ei voi omistaa autoa. Mun isä osti mulle auton, kun olin 16v ja eivät hyväksyneet sitä mun nimellä rekisteriin. Miksi se auto pitää muuttaa tyttäresi nimiin edes? Sovitte vaan, että tyttö maksaa veron ja vakuutusmaksut, voihan hän silti ajella isoisän nimissä olevalla autolla. Säästte ison vaivan ja vähän rahaakin. [/quote] Mistä lähtien? Tiedän ihmisiä, jotka on aikanaan omistaneet ja olleet rekisterissä auton omistajina alle 18v.  [/quote] 1990-luvun alussa.

[/quote]

Ehkei kannata täällä väittää edelleen lainvoimaiseksi tapaa jolla asiat on tehty 20 vuotta sitten. Tai jos meinaa väittää niin voisi ensin tarkistaa onko asia muuttunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi