Päivän matikkapähkinä
Miten saan selvitettyä, mikä on polynomifunktion toinen nollakohta, jos tiedän vain toisen nollakohdan? Lisäksi polynomifunktio on muodossa f(x) = -ax^2 + 4ax - 10
Eli jos minulla on tiedossa tuon toinen nollakohta ja se on -1.
Olisi kiva kun joku auttaisi. Opettaja taas laittanut innokkaana sellaista settiä että ei tällasta tehtävää ole edes aiemmin ollut, eikä mun taso ei välttämättä ihan yllä tällaseen (ainakaan ilman kädestäpitäen auttamista). Auttakaa joku niin pääsen vaan tästä pakollisesta osuudesta yli. :D
Kommentit (9)
Laske f(-1) ja selvitä a. Sijoita saamasi a:n arvo ja ratkaise 2. asteen yhtälön ratkaisukaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Laske f(-1) ja selvitä a. Sijoita saamasi a:n arvo ja ratkaise 2. asteen yhtälön ratkaisukaavalla.
Hikoilen jo tästäkin. Miten se -1 sijoitetaan tuohon? Näinkö?
f(-1)= -a-1^2+4a*-1-10
Sain tuosta 3a-12
Ja olen jälleen jumissa :D Lähdin veikkailemaan, että pitääkö tuo sitten selventää näin?
3a-12=0 |+12
3a=12 |:3
a=4
Kuinka villisti tuo lähti omille raiteille vai menikö edes joku oikein?
Tarkkuutta miinuksen kanssa. Pitäs saada - 5a-10
-a-1^2+4a-1-10
-a-1+4a-11
järjestä uudelleen
-a-4a+1-11
= -5a-10
Vierailija kirjoitti:
Tarkkuutta miinuksen kanssa. Pitäs saada - 5a-10
Eikö tuosta tule sitten -2?
-5a-10 = 0 |+10
-5a=10 |: -5
a= -2
Jos sen sijoittaa tuonne a:n paikalle
-2x^2+4*(-2)x-10
-2x^2 -8x - 10 =0
Kokeilin oikasta ja laittaa tuon symbolabiin niin se ei näytä, että siitä tulisi nollakohdaksi -1
Edelleen tarkkuutta miinuksen kanssa. Saat a=-2 oikein. Sijoitat sen tuohon lausekkeeseen, niin siellä on neliötermin kertoimena -a. -2 kääntyy kakkoseksi. Eli ekana on 2x².
Kynällä ja paperilla tämäkin selviää helpoiten. Voisin antaa vastauksen mutta sitten et oppisi mitään ja joutuisit kysymään taas.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen tarkkuutta miinuksen kanssa. Saat a=-2 oikein. Sijoitat sen tuohon lausekkeeseen, niin siellä on neliötermin kertoimena -a. -2 kääntyy kakkoseksi. Eli ekana on 2x².
Hei totta, täytyy jatkossa kiinnittää tuohon tarkemmin huomiota. Mä sain itse asiassa nyt näillä sun vinkeillä sen tehtävän tehtyä ja se on nyt oikein! Enpä olisi uskonut selviäväni tästä, mutta selvisin näillä selkeillä ohjeilla ja osasin jo tehdä jopa toisenkin vastaavanlaisen tehtävän. Ehkä siis minulla ja minun matikkataidoilla on sittenkin vielä mahdollisuus kehittyä. :D Kuka ikinä oletkin, niin ISO kiitos! Toivottavasti näet nämä kiitokset vielä. AP
up