Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppisin rikssvenskaa?

Vierailija
14.12.2014 |

Siis ihan tosissani kysyn tätä. Inhoan muumilaaksonruotsia eli suomenruotsia. Miten saisin puheeseeni sen aidon nuotin ja ääntämyksen? Matkimalla, kuuntelemalla vain Ruotsin tv- ja radiokanavia? Muuttamaan Ruotsiin en tässä elämäntilanteessa pysty...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ruotsia enää nykyään tarvi osata. Käytännössä kaikki ruotsalaiset osaa kiitettävää englantia.

Vierailija
2/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan sano että kannatat pakkoruotsia sen takia koska itse satut tykkäämään ruotsin kielestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ruotsalainen poikaystävä :)

Vierailija
4/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forget it. Et opi riksvenskaa mitenkään. Paitsi asumalla vuosikausia Ruotsissa, ja silloinkin puheestasi kuuluisi läpi vieras aksentti.

Vierailija
5/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:13"]

Älä vaan sano että kannatat pakkoruotsia sen takia koska itse satut tykkäämään ruotsin kielestä?

[/quote]

En todellakaan kannata pakkoruotsia. Olen sitä koulussa aikoinaan opiskellut ja puhunkin melko sujuvasti. Olen sen siis oppinut suomenruotsalaisittain, mutta nyt haluaisin osata ihan rikssvenskaa.

Vierailija
6/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Solsidan-sarjan joka kausi ja katselet ja kuuntelet niitä - saa sitä huumoriakin. Mutt varo siinä on sitä kamalaa muumipeikkoruotsia puhua André Wickström sivuosassa... :-)

Vierailija
7/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset saman tien opiskele muinaisnorjaa? Ihan yhtä hyödytöntä, kuin riikinruotsin opiskeleminen jo ruotsia osaavana.

Vierailija
9/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa varmaankin on muuttaa sinne kielialueelle, mutta sinun tapauksessasi se lienee siis mahdotonta. Matkiminen on varmaan se paras keino saada oikea aksentti ja nuotti puheeseen.

Vierailija
10/10 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Olen asunut Tukholmassa 30 v ja mulla on niin hyvä ruotsi kun ulkomaalisella voi ikinä olla. Ja kaunis aksentti, sen kuulen vertaamalla kaveirihini. Mutta mun mies sanoo ettei mun tartte kun sanoa kun  "hej", niin kuulee että olen suomalainen. Ainoastaan mun yhdellä kaverilla ei ole aksenttia, mutta se on asunut lapsena täällä ( 5-10 v) ja muuttanut sen jälkeen Suomeen. Mutta sekin puhuu vähän liian "selvästi", ei kuulosta tukholmalaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän