Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En suostunut takaajaksi. Nyt kaveri ei pidä yhteyttä!

Vierailija
14.12.2014 |

Jonkin aikaa tunteman kaveri pyysi nimeäni takauspaperiin, mutta luonnollisesti kieltäydyin. Sanoin että minulla on lainata ne rahat mutta muodollisella velkakirjalla.

Ei ole kuulunut mitään yli viikkoon. Että aika heikoilla on kaveruus.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet valmis lainaamaan rahaa, mutta et suostu takaajaksi? Mikä idea? Sen siis ymmärrän, ettet ryhdy takaamaan kenenkään lainoja, mutta tuskin mikään pieni velka kyseessä, jos tarvii takaajan. Ja miksi kaveri lainaisi sinulta rahat? Saako pienemmällä korolla kuin pankista?

Vierailija
2/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:46"]Olet valmis lainaamaan rahaa, mutta et suostu takaajaksi? Mikä idea? Sen siis ymmärrän, ettet ryhdy takaamaan kenenkään lainoja, mutta tuskin mikään pieni velka kyseessä, jos tarvii takaajan. Ja miksi kaveri lainaisi sinulta rahat? Saako pienemmällä korolla kuin pankista?
[/quote]

Ootko noin tyhmä oikeesti? Etkö tajua et toinen voi jättää maksamatta, piilottaa laskut ym ja jää itse maksumieheksi. Silloin ap maksaisi kertyneet korot + velan ja saisi tietää siitä mahdollisesti muuta kautta. Eli oma nimi sit kaikis papereis. En ainakaan itse suostuisi tuohon koskaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen, halvalla pääsit pummista eroon.

Vierailija
4/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:46"]Olet valmis lainaamaan rahaa, mutta et suostu takaajaksi? Mikä idea? Sen siis ymmärrän, ettet ryhdy takaamaan kenenkään lainoja, mutta tuskin mikään pieni velka kyseessä, jos tarvii takaajan. Ja miksi kaveri lainaisi sinulta rahat? Saako pienemmällä korolla kuin pankista? [/quote] Ootko noin tyhmä oikeesti? Etkö tajua et toinen voi jättää maksamatta, piilottaa laskut ym ja jää itse maksumieheksi. Silloin ap maksaisi kertyneet korot + velan ja saisi tietää siitä mahdollisesti muuta kautta. Eli oma nimi sit kaikis papereis. En ainakaan itse suostuisi tuohon koskaan!

[/quote]

Juu ymmärrän täysin, että ei suostu takaajaksi. Onko äitisi tiputtanut sinut pienenä päällesi, kun et osaa lukea? Sitä en ymmärrä, että miten uskaltaa lainata ilmeisesti niinkin ison summan rahaa, että siihen tarvitaan jopa takaaja. Varsinkin, kun aloittaja ei ilmeisesti luota tämän ystävänsä maksukykyyn.

Vierailija
5/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei pidä koskaan mennä takaamaan mitään, takaaja maksaa!

Vierailija
6/6 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:46"]Olet valmis lainaamaan rahaa, mutta et suostu takaajaksi? Mikä idea? Sen siis ymmärrän, ettet ryhdy takaamaan kenenkään lainoja, mutta tuskin mikään pieni velka kyseessä, jos tarvii takaajan. Ja miksi kaveri lainaisi sinulta rahat? Saako pienemmällä korolla kuin pankista? [/quote] Ootko noin tyhmä oikeesti? Etkö tajua et toinen voi jättää maksamatta, piilottaa laskut ym ja jää itse maksumieheksi. Silloin ap maksaisi kertyneet korot + velan ja saisi tietää siitä mahdollisesti muuta kautta. Eli oma nimi sit kaikis papereis. En ainakaan itse suostuisi tuohon koskaan!

[/quote]

Juu ymmärrän täysin, että ei suostu takaajaksi. Onko äitisi tiputtanut sinut pienenä päällesi, kun et osaa lukea? Sitä en ymmärrä, että miten uskaltaa lainata ilmeisesti niinkin ison summan rahaa, että siihen tarvitaan jopa takaaja. Varsinkin, kun aloittaja ei ilmeisesti luota tämän ystävänsä maksukykyyn.

[/quote]

Et tunnu ymmärtävän. On eri juttu lainata summa suoraan, silloin tietää, että mahdolliset menetykset ovat suoraan siinä, ja on myös itse velkojan asemassa. Riski on vain lainatun summan suuruinan ja mikäli velka jää hoitamatta, tarvittaessa lainaaja voi myös lähteä perimään velkaa.

Takaajalla taas on pelkkä maksajan rooli. Hän ottaa riskin, joka voi realisoitua, mutta hän ei voi mitenkään vaikuttaa siihen toteutuuko riski, ja minkä suuruisena. Hänelle kun voi kaatua maksettavaksi taatun lainan korot ja perintäkulutkin, jotka ovat merkittävästi enemmän kuin pelkkä lainasumma.

Takaaminen on vaarallisempaa kuin suoraan lainaaminen. Siinä on oikeudellisesti heikommassa asemassa, ja oman taloutensa puolesta toisen liiketaidoista riippuvainen. Ja heti kun riskit toteutuvat, menee myös k.o. ihmissuhde. Kaikin puolin v-mainen tilanne siis.

Turhaan minä tätä selitän, jos et ole tähän mennessä tajunnut. Ei takaajaksi ikinä. Tai kokeile, jos et usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä