Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä helpottaa kun on useampia lapsia.

Vierailija
14.12.2014 |

Minusta oli ihan kamalan työlästä kaikki kun oli vain se yksi lapsi, jonka ympärillä kaikki pyöri. Sisaruus on suurin lahja lapselle.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:49"]

Mä luulen että elämä helpottaa ihan sillä, että ei hanki yhtään mitään lisää. Ei lasta, ei koiranpentua, ei ala rakentaa omakotitaloa, ei ota lisävastuita töissä, ei pyri mihinkään vaan oottelee ajan kulumista. Parissa vuodessa elämä on muuttunut hyvinkin verkkaiseksi ja rauhalliseksi.

[/quote]

Ei tarvitse "odotella ajan kulumista" vaan säästyvän ajan ja energian voi käyttää kaikenlaiseen itselle antoisaan ja miellyttävään tekemiseen kuten harrastuksiin, ystävien tapaamiseen, matkusteluun, taiteeseen, luonnosta nauttimiseen, vapaaehtoistyöhön tai mistä nyt ikinä onkaan kiinnostunut. Sinulla on kommentissasi sellainen hassu oletus, että elämä ei voisi olla samaan aikaan sekä helppoa että antoisaa. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. -2 

Vierailija
2/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:09"]Ei, kyllä elämä helpottaa, kun ei hanki ollenkaan lapsia. Jos jonkun mielestä vaikkapa nelilapsiset perheen "arjen pyörittäminen" on helppoa elämää millään mittareilla, hän kärsii valikoivasta amnesiasta eikä yksinkertaisesti muista oikein, millaista arki oli ennen lapsia.
[/quote]
Eihän tämä liity tähän yhtään. Mitä tarkoittaa, että lapsettoman elämä helpottuu, kun ei ole lapsia? Ehkä tarkoitit, elämä on helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:04"]Minusta oli ihan kamalan työlästä kaikki kun oli vain se yksi lapsi, jonka ympärillä kaikki pyöri. Sisaruus on suurin lahja lapselle.
[/quote]

Ihanaa kuulla, kiitos tästä. Meille syntyy toinen lapsi kohta ja nyt jo väsyttää... Joten kiitos tästä!! :)

Vierailija
4/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän velojen ihan pakko tunkea joka helvetin ketjuun avautumaan siitä, että elämä lasten kanssa on vaikeaa, kamalaa, huonoa? Alkaa vähän kyllästyttää, oikeasti! Varsinkin, kun ette siitä elämästä lapsen kanssa (vieläkään) mitään tiedä. Tämä ketju nyt ainakin oli lapsellisille tarkoitettu, vaikkei koko av olekaan.

Vierailija
5/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä helpota. Rakastan lapsiani ylitse kaiken mutta ei tämä nyt helppoa ole, saatikka että olisi helpottanut kun toinen tuli. Joo, en tiedä tekisikö kolmas yhtäkkiä kaikesta tosi iisiä (en tosin aio ottaa selvää) mutta kyllä se kaksi uhmaikäistä on eri kuin yksi. En tosin kadu, nyt alkaa jo helpottamaan (lapset 3 ja 5).

Vierailija
6/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monilapsiset sitten valittavat elämän raskaudesta? Hakeakseen huomiota?

Vierailija
7/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:56"]No ei kyllä helpota, aina joku kiukuttelee, huutaa, vaatii jotain. Uloslähtö yhtä tuskaa kun vaatteet kadoksissa kun joku kuljettaa niitä, kiukutellaan ihan kaikesta. Olis pitäny jättää lapset tekemättä
[/quote]Harmi jos teillä on tuollaista. Koska meillä on monta lasta, en juurikaan katsele kiukuttelua tärkeissä asioissa vaan hommat hoidetaan. Ja tavarat ovat aina paikoillaan, se helpottaa 90% isomman perheen elämää.

Vierailija
8/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:49"]

Mä luulen että elämä helpottaa ihan sillä, että ei hanki yhtään mitään lisää. Ei lasta, ei koiranpentua, ei ala rakentaa omakotitaloa, ei ota lisävastuita töissä, ei pyri mihinkään vaan oottelee ajan kulumista. Parissa vuodessa elämä on muuttunut hyvinkin verkkaiseksi ja rauhalliseksi.

[/quote]Tämäkin on ihan valinta kysymys, mitä kukakin arvostaa ja haluaa elämältään. Minun elämää ei kyllä "helpottaisi" jos minulla ei olisi lapsia ja koiraa, kissoja. Elämä olisi sisällyksetöntä ajan tappamista. En halua päästä helpolla jos se tarkoittaa sitä, että minulla ei olisi mitään. Minulle elämän tarkoitus ei ole päästä helpolla, vaan ,että elämäni on mukavaa perheen parissa. Ja AP on oikeassa. Useamman lapsen kanssa on helpompa. Silloin kun oli vaan yksi, se oli raskaampaa kuin nuy 4 kanssa.

Vierailija
9/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta ja en nyt ikinä menisi sanomaan, että on helpompaa kun oli lapsettomana;). Kotiäiti olen ja nautin lapsista ja kotona olosta paljon enkä vaihtaisi osaani, mutta eihän elämää ilman lapsia tai yhden lapsen kanssa voi verrata monilapsisen perheen arkeen (meluun, touhuun, kiukutteluun)

Vierailija
10/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt neljänkymmenen ja lapset ovat jo yli kymmenen kummatkin. Saman ikäiset kaverini ovat jo hankkineet sen iltatähden, mulla ei ole käynyt edes mielessä. Elämä on ihanan helppoa kun lapset ovat isompia ja heitä on kaksi; seuraa toisilleen. 

Vierailija
11/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:52"]

Onko teidän velojen ihan pakko tunkea joka helvetin ketjuun avautumaan siitä, että elämä lasten kanssa on vaikeaa, kamalaa, huonoa?

[/quote]

Onko "teidän vanhempien" pakko lukea tarkoituksella väärin? En sano missään, että elämä lasten kanssa olisi vaikeaa, kamalaa ja huonoa. Joidenkin ihmisten elämä on, toisten taas ei. Mutta onhan se selvää, että arki vaikkapa neljän lapsen kanssa ei ole helpompaa kuin arki kokonaan ilman lapsia, vaikka siitä muuten voisikin tykätä enemmän. Rehellisyyttä peräänkuulutan. -2

Vierailija
12/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se arki teistä helpottuu? Lapsista voi olla toisilleen seuraa, joo, mutta sisarukset myös riitelevät keskenään ja keksivät koiruuksia enemmän.

Vierailija
13/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:15"]

Miksi se arki teistä helpottuu? Lapsista voi olla toisilleen seuraa, joo, mutta sisarukset myös riitelevät keskenään ja keksivät koiruuksia enemmän.

[/quote]

Joku?

Vierailija
14/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi lapsiluku kahteen, koska en kestä sitä kotityön määrää mikä lapsimäärän lisääntyessä lisääntyy myös. En ole ollenkaan sellainen äiti, joka touhuaisi kaiken vapaa-ajan kotitöitä. Vaikka lapset kuinka leikkisivät keskenään, niin on niille pakko kuitenkin hommata puhdasta vaatetta päälle, ruokkia ne ja kotikin pitää pitää jonkinlaisessa kuosissa, vaikka eteinen pursuaisi hiekkaisia kumppareita ja kuriksia.

Vierailija
15/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä puppua, ap! Ei yhtä lasta tarvitse viihdyttää, vaan voi alusta alkaen opettaa itsenäisiin leikkeihin. Ei elämä pyöri yhden lapsen ympärillä. Päin vastoin, kun on paljon lapsia, koko elämä pyörii lasten ympärillä! Aina on johonkin oltava menossa jonkun lapsen kanssa. Aina joku on jotain kitisemässä tai tappelemassa jonkun kanssa. Elämä yhtä kaaoksen hallintaa ja suorittamista. Miksi kukaan haluaa sellaista elämää?

Ihan omien kokemusteni perusteella voin sanoa että ainoa lapsi on paljon tyytyväisempi kuin suurperheen lapsi. Kaverit voi itse valita, perhettä ei. Jos ei ole kaksosia tai kolmosia, aina se ikäero tuottaa päänvaivaa, isommat kiusaa pienempiä ja pienet sotkee isojen leikit. En jaksaisi kuunnella kitinää ja vinkumista, vähän väliä joku märisemässä kun joku kiusaa... hyi...

Vierailija
16/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä elämä helpottaa, kun ei hanki ollenkaan lapsia. Jos jonkun mielestä vaikkapa nelilapsiset perheen "arjen pyörittäminen" on helppoa elämää millään mittareilla, hän kärsii valikoivasta amnesiasta eikä yksinkertaisesti muista oikein, millaista arki oli ennen lapsia.

Vierailija
17/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kolme oli helpoin.

Vierailija
18/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Oppii itse ottamaan rennommin ja lapset leikkii keskenään eikä tarvitse kokoajan viihdyttäjää. Asiat opitaan nopeammin isompien lasten esimerkistä jne. T. 6 lasta

Vierailija
19/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:09"]Ei, kyllä elämä helpottaa, kun ei hanki ollenkaan lapsia. Jos jonkun mielestä vaikkapa nelilapsiset perheen "arjen pyörittäminen" on helppoa elämää millään mittareilla, hän kärsii valikoivasta amnesiasta eikä yksinkertaisesti muista oikein, millaista arki oli ennen lapsia.
[/quote]No sehän riippuu aivan siiitä mitä pitää helppona elämänä. Toisille se tarkoittaa sitä että ei tarvitse fyysisesti tehdä mitään vastentahtoista, toisille sitä että on seuraa eikä ole yksinäinen. Toiset arvostavat rahaa, toiset terveyttä. Sinä tarkoitit luultavasti sitä että arvostat kotitöistä vapaata elämää joka minulle taasen on yhdentekevää koska niihin ei paljon aikaa mene.

Vierailija
20/24 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:09"]Ei, kyllä elämä helpottaa, kun ei hanki ollenkaan lapsia. Jos jonkun mielestä vaikkapa nelilapsiset perheen "arjen pyörittäminen" on helppoa elämää millään mittareilla, hän kärsii valikoivasta amnesiasta eikä yksinkertaisesti muista oikein, millaista arki oli ennen lapsia. [/quote]No sehän riippuu aivan siiitä mitä pitää helppona elämänä. Toisille se tarkoittaa sitä että ei tarvitse fyysisesti tehdä mitään vastentahtoista, toisille sitä että on seuraa eikä ole yksinäinen. Toiset arvostavat rahaa, toiset terveyttä. Sinä tarkoitit luultavasti sitä että arvostat kotitöistä vapaata elämää joka minulle taasen on yhdentekevää koska niihin ei paljon aikaa mene.

[/quote]

Haluaisin kuulla, mitä asioita täytyy arvostaa ja mitä ei, jotta suurperheellisen elämä olisi helpompaa kuin lapsettoman pariskunnan. Ei siis tyydyttvävämpää, antoisampaa tai parempaa vaan helpompaa. Siitähän tässä aloituksessa oli kysymys.

Sivuhuomio: jos arvostaa rahaa ja terveyttä, kannattaa silloin ainakin olla hankkimatta lapsia. Raskaaksi tuleminen ja synnytys ovat suurimmalle osalle naisista vakavimpia terveysriskejä, jotka he ovat siihenastisessa elämässään ottaneet. -2