Opin av:lta että tarvitsen jouluapua :o
Minulla on lapsille vain 1-2 pakettia. Kahdelle ei ollenkaan, itse toivoivat vain rahaa säästääkseen tiettyyn juttuun. Lahjoina on yksi kallis, hartaasti toivottu harrastusväline, Lidlistä alesta löydetyt 2 cupcake paistorautaa, Lidlistä pari äänikirjaa. Kahdelle puuttuu lahjat kokonaan vielä. Laskuja enemmän kuin rahaa. Ajattelin selviäväni siirtämällä laskuja joulun yli. Olen opiskelija-yh. Tämä on meidän köyhin joulu ikinä. Olen kuitenkin ajatellut että tämä on nyt tätä, kunnes luen av:lta näistä jouluapukeräyksistä ja miten joku sama perhe saanut 170e edestä lahjakortteja + 16 lahjapakettia + leffalippuja + risteily + 2 kassia jouluherkkuja. Miten monen mielestä 50e lahja ei ole kallis (minusta on). Miten ihmiset vaan haluaa auttaa samoja perheitä useita kertoja jne. Me on pihistelty syksy jotta saadaan jotain jouluksi.
Ajattelin että tuollaisen avun pyytäminen on jotenkin häpeällistä koska en ole mt-ongelmainen tai juoppo tms jolla elämänhallinta hukassa vaan olen pystynyt lahjoja lapsilleni ostamaan. Monen mielestä ovat kuitenkin ihan halpislahjoja ja olemme jotenkin avuntarpeessa kuitenkin kun ei lapset saa 50e lahjoja ja alushousutkin tulisi tarpeeseen. Ihmiset haluavat lahjoittaa, jopa samoille avunsaajille kuin moni on jo lahjoittanut. Hämmentävää että jotkut meitäkin paremmin toimeentulevat saavat lahjoituksina suunnilleen meidän koko joulubudjetin verran? Itse ajattelin etten kuulu kohderyhmään koska meidän joulu ei ole muiden varassa, mutta ilmeisesti tulojen perusteella sitten kuulunkin. Taidan minäkin sitten ryhtyä avustettavaksi. Olen kovasti koittanut täällä puhua siitä ettemme kaikki köyhät ole niin välinpitämättömiä lastemne suhteen että uhkailisimme lahjoitta tai ruuatta jättämisellä jos ei joku auta. Mutta on vaan tullut vastustavia kommentteja. Olen ilmeisesti vääränlainen köyhä, pienikin apu kelpaisi ja ilahduttaisi, muttei nöyrtyminen onnettomaksi olosuhteiden uhriksi. Sama ilmiö on huomattavissa jos asioi sosiaalitoimistossa. Jos heittäydyt avuttomaksi olosuhteiden uhriksi autetaan ja paapotaan mutta jos olet vain köyhä mutta et nöyrä niin ollaan nihkeitä.
MMistä noita avustuksia voi vielä kysellä? Itse en vielä lokakuussa tiennyt ettei olisi varaa lanttulaatikkoon joulukuussa. Olen ostanut niitä valmiita jo 2 kertaa -30% alennuksella. Kyllä mun rahat riitti, iso laatikko maksoi 2e. Eli olen siis myöhässä asian kanssa. Jouluapua-ryhmä ei enää ota avustettavia, mutta siellä noita perheitä avustaa useampi yhtä kohti? Mitä muita noita on?