Tyytymätön vauva
Vauvani on pian 3 kk vanha. Ongelmana on, että hän on hyvin tyytymätön. Nytkin hän heräsi vähän aikaa sitten melkein kolmen tunnin päikkäreiltä. Tämän jälkeen hänet on hyvin imetetty ja vaihdettu kuiviin. Sen jälkeen laskin hänet lattialle ja seurustelin hänen kanssaan lattialla. Näytin joskus lelua, juttelin ja jumppailin jalkoja. Vauva hymyili ja oli iloinen. Tätä kesti 15 minuuttia. Sen jälkeen alkaa kitinä, joka ei hellitä edes sylissä, vaan pitäisi kantaa koko ajan ja olla liikkeellä. Käytössä on joskus myös kantoliina, mutta silti selkäni on kantamisesta jo todella kipeä, enkä tiedä, mitä tehdä. En fyysisesti jaksa kantaa häntä näin paljon, mutten voi huudattaakaan vauvaa sitterissä tai lattialla. Kun kitinä alkaa, niin hän ei viihdy missään, vain kantaessa ja liikkeellä.
Nyt kanssasisaret, tarvitsisin apua ja kannustavia kokemuksia. Helpottaako tämä koskaan (jos, niin milloin?!) ja mitä tälle tyytymättömälle pikkuvauvalle voisi keksiä, koska minulta loppuu kohta voimat. Koliikkia en usko tämän olevan, koska tämä ei ole iltapainotteista, vaan jatkuvaa. Yöt hän nukkuu hyvin. Herää syömään ja nukahtaa lähes välittömästi imetyksen jälkeen. Helppo lapsi öisin, mutta erittäin vaativa päivisin...
Kommentit (28)
Tuota anteeksi nyt vain, mutta jos vauva nukkuu noin paljon ja hyvin, on sinulla asiat kuitenkin melko mallillaan. Onnittele itseäsi harvinaisen helposta vauvasta, niitäkin on jotka eivät nuku yölläkään sitä kolmea tuntia, saatika päivällä. Kitinä vähenee varmasti kun oppii pitämään esineitä kädessä, istumaan ja liikkumaan. Nyt sinä on tylsää kun kaikki jo kiinnostais mutta ei vielä pääse itse katsomaan.
Täällä myös juuri samanlainen nelikuinen typykkä. Yöunien ja pitkien päikkäreitten jälkeen herää hymy huulilla, se kestää ehkä 10-15 min, sitten taas maristaan jatkuvasti. Tarvii paljon unta. Nyt selvitellään onko maitoallergiaa. Jospa se tästä vielä helpottaa. Onneksi tyttö on hyvinä hetkinään niin suloinen, että se saa jaksamaan. :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:07"]
Tuota anteeksi nyt vain, mutta jos vauva nukkuu noin paljon ja hyvin, on sinulla asiat kuitenkin melko mallillaan. Onnittele itseäsi harvinaisen helposta vauvasta, niitäkin on jotka eivät nuku yölläkään sitä kolmea tuntia, saatika päivällä. Kitinä vähenee varmasti kun oppii pitämään esineitä kädessä, istumaan ja liikkumaan. Nyt sinä on tylsää kun kaikki jo kiinnostais mutta ei vielä pääse itse katsomaan.
[/quote]
On varmasti vanhempia, jotka ovat kovemmalla kuin minä. En voi kuin kuvitella esimerkiksi elämää koliikkivauvan kanssa. Tämä ongelma on kuitenkin minulle tosi, enkä väittänyt minulla olevan asiat kaikkein huonoimmin. Ehkä tässä saattaa olla mukana kokemattomuutta tai ylireagointia esikoisen kohdalla, mutta olen siltikin epätoivoinen tämän asian suhteen, eikä tarkoitukseni ole vertailla kenellä on rankinta.
Toivottavasti kitinä vähenee, kun vauva pääsee liikkeelle kuten sanoit. :)
ap
Jaa. Kuvailemassasi tilanteessa tarjoaisin varmaan uudestaan rintaa. Jos vauv nukkuu noin pitkään niin herättyään voi haluta syödä tiheästikin, esim 30min välein.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:58"]
Jaa. Kuvailemassasi tilanteessa tarjoaisin varmaan uudestaan rintaa. Jos vauv nukkuu noin pitkään niin herättyään voi haluta syödä tiheästikin, esim 30min välein.
[/quote]
niin juu ja yks mikä voi auttaa on laittaa vauva hoitopöydälle ja ottaa vaippa pois. Usein ilmakylpy rauhoittaa ja väsynytkinnvauva voi virkistyä hetkeksi jutustelemaan.
Sellainen iso jumppapallo minkä päällä voit istua vauva sylissä ja pomputella voisi olla kiva. Tai sit sellainen moottoritu keinusitteri. Molempia varmaan löytyy käytettynäkin.
Minulla on myös tuollainen paljon unta tarvitseva vauva. Nukkuu vielä 4,5kk ikäisenä kolmet päikkärit... Väsykitinät alkaa miten milloinkin, joskus jopa tunti sen jälkeen kun on herätty. Pari tuntia on semmonen normaali aika olla hereillä, kolme on ihan ehdoton maksimi. Nyt oli juuri 2,5 tuntia hereillä ja sammui parissa minuutissa päikkäreille (ei asuta suomessa)
Päikkäreiden pituus vaihtelee 30 minuutista pariin tuntiin. Joskus herää muka iloisena juttelemaan puolen tunnin jälkeen ja tästä vartti niin jo alkaa unikitinät kun olis pitänyt vaan jäädä nukkumaan. Välillä tuntuu että pitää olla joka sekunti viihdyttämässä.
Nyt olen myös huomannut että suuttuu helposti esim. puruleluille kun ei vielä osaa pitää niitä kunnolla suussa. Että ehkä ne ikenetkin kutisee, voisiko teillä olla myös hampaita tulossa? Tähän olen hyväksi keinoksi havainnut kylmät tutit, jääkaapissa ne mitkä eivät ole käytössä ja sieltä käyttöön kun oikein menee hermo.
On alkanut viihtymään jonkun verran paremmin itsekseen, sormet ja varpaat on löytynyt, sekä on tajunnut että lelut voi "haalia" eteen kun on masullaan lattialla. Sanoisin siis että kyllä se siitä kun alkaa hahmottamaan maailmaa enemmän.
Tsemppiä ja jaksamisia!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:40"]Heh, ei mulla muuta kuin se, että varaudu siihen, että jatkuu vielä pitkään. Itseä ärsyttää kun aina sanottiin, että "Kyllä se viimeistään 6kk iässä loppuu" "Loppuu viimeistään 8kk iässä" "No kyllä vuoden ikäisenä helpottaa ". No aijaa, ei ole helpottanut, lapsi nyt 1,5v ja itkua ja kitinää ja tyytymättömyyttä aamusta iltaan.
[/quote]
Lisään vielä, että päiväunia ei juurikaan nukuta. Vauvana nukkui muutamat 10min unet. Yöllä heräsi 5-30min välein, ja vieläkin välillä...
[/quote]
Eikä se välttämättä silloinkaan helpota, terveisin samanlaisen vauvan, nykyään 2,5-vuotiaan temperamenttisen ja äksyilevän kiljukallen äiti.
Ps. Meidänkin kiljukalle heräilee vieläkin öisin.
Kiitos kaikille vastanneille. Pitää toivoa, että helpottaa ajan myötä. Ja toivottavasti pian!
Pitää varata aika hierojalle, koska selkä on kovilla. Nostelu jo sattuu, vauva on vielä hyvin potra poika. Kiitokset reppuideasta ja koliikkikeinua pitääkin googlailla.
Jotenkin terapeuttista kuulla etten ole ainoa! :)
ap