Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraisten ja "vähävaraisten" joulu.

Vierailija
12.12.2014 |

Olen huomannut, että ihan on kaksi täysi eri ryhmää.

a) Vähävaraiset, jotka tulevat toimeen sillä vähällään mitä on ja järkkääväät joulun kuitenkin. Ostavat/hankkivat lahjat itse ja tekevät oman joulunsa. Ajatus siinä, että itse.

b) notkuvat ja odottavat tai jopa laskevat sen varaan, että muut hoitaa. Itse ei vaivauduta. Tai ehkä vain valittaa huonoa osaansa, ja ei silti tee tikkua ristiin asioiden eteen. Odotetaan, että muut järjestävät sen joulun (sossu, jouluapu ja muut tahot). Kaikki siis pitäisi saada valmiina nenän eteen.

Toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä. Nämä olivat niitä asioita mitä olen itse huomannut. Tarkoituksena ei ole loukata ketään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mutta eikö nuo kaikki tarvitse apua kuitenkin?

Vierailija
2/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja B tyypit nostavat haloon foorumilla jos sossu ei ostakaan lapsille lahjoja sen jo annetun avustuksen lisäksi, jolla ostettiin autoon subwoofer ja kajarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:06"]

Niin. Mutta eikö nuo kaikki tarvitse apua kuitenkin?

[/quote]

Toinen eli ryhmä a tulee toimeen omillaan ja osaa järkkää ja haluaa tehdä itse. Ja eivät halua tai koe tarvitsevansa sitä ulkopuolisen tahon apua. Tulevat toimeen sillä mitä on.  Ja omat rahkeet riittää.

t. ap

Vierailija
4/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika ääripäät nuo. Me oltiin joskus vähävaraisia kun molemmat opiskeltiin, oli 3 lasta eikä töitä opiskeluiden lisäksi. Saatiin tt-tukea ja sossusta sitten se 70e lahjakortti ja paketit lapsille. Lisäksi eräältä sukulaiselta "joulurahaa". Ei todellakaan valitettu missään oloistamme mutta silti oltiin iloisia että saatiin tukea eikä tarvinnut pärjätä kokonaan itse. Nuo avustukset mahdollisti meille kunnon joulun kinkkuineen kun normaalisti kuukaudessa kaikki meni mitä tulikin eikä pystytty siis joulua varten mitään säästämään.

Vierailija
5/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kolmen lapsen työtön yh. Olen itse sairastunut vakavasti tänä syksynä. Osa työttömyystuestani menee yhä vanhan velan maksuun joka jäi kun ero tuli (loput asuntolainat jäi maksettavakseni, mies ryssi luottotietonsa ja minulla ne yhä on joten saan kunnian velat maksaa). Olemme ihan todella tiukilla. Sossusta emme saa mitään apua koska vuokra-asuntomme on 50€/kk liian kallis. Näin sairaana en jaksa muuttaa. Elämäni surkein joulu tulossa. Juuri laskin että kun tänään käyn kaupassa, jää 30-40€ rahaa ja seuraavan kerran rahaa tulee 23.12 lapsilisät. Jännitän riittääkö lääkkeeni sinne asti. Kaikki ruoka pitää tehdä alusta asti itse vaikka en jaksaisi.

joka tapauksessa en ole koskaan saanut mitään jouluapua enkä tietäisi mistä sitä saa, enkä edes kehtaisi moista ronkua. Jos joskus olen työelämässä, varoissani ja viimein terve niin en ihan varmasti osallistu mihinkään Jouluapu-keräyksiin! Suosittelisin ettet sinäkään. Auta meluummin viemällä vaikka pussillinen pipareita ja itsekudotut villasukat jollekin tuntemallesi köyhälle. Itse itkisin onnesta jos saisin nyt villasukat. Pelastaisi koko jouluni ja uskoniihmiskuntaan palaisi.

Vierailija
6/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, näinhän se on. Yhtä köyhä olen kuin jouluapua pyytävät. En silti pyydä keltään mitään. En koe sillätavalla olevani avuton tai edes köyhä. Minusta olisi noloa ja merkki elämänhallinnan ongelmista jos en pystyisi lapsille joulua järjestämään. Kyllähän sitä rahaa kuitenkin tilille tulee, niin myös noille apua pyytäville perheille. Mietin noita monilapsisia avunpyytäjiä. Itse saan neljän lapsen lapsilisät yh-korotuksen kanssa, vuodessa kuitenkin yli 8000e lapsiin tarkoitettua rahaa. Jos tuosta ei saa edes yhtä pakettia jokaiselle hankittua vaan on siinä muiden varassa niin se on vain huonoa vanhemmuutta (toki sairaudet erikseen). Tulee kyllä mieleen että menee monella rahat johonkin muuhun kuin mihin pitäisi (lapsiin) jos joulu on vieraiden ihmisten varassa. Mitä on tämä kaikki tärkeämpi johon se raha on vuoden aikana mennyt? Itse en ihan heti keksi tärkeämpää käyttökohdetta noille rahoille kuin tehdä lapsille hyvä lapsuus. Kuitenkin tt-tuellakin on mahdollisuus joulu tehdä, varojen mukaan. Nuo pyynnöt on kyllä jotkut niin älyttömiä itkuvirsiä että pahaa tekee kun itse tottunut vähällä selviämään. Esim syödään jouluna pelkkää makaronia eikä varaa hygieniatarvikkeisiin jos ei saada avustusta. Joku saippua tai shampoo maksaa oikeasti euron tai pari. Nää ihmiset on suunnitelleet joulunsa avustusten varaan, etenkin nämä jotka suunnittelee koko elämänsä avustusten varaan. Eri asia on oikea avuntarve, mutta ei heistä monista ole kerjäämään. 

T. Ryhmään a kuuluva

Vierailija
7/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myös jaksa ymmärtää. Olen kahden lapsen yh ja toimeentulotuella. Mihin ihmiset ne rahansa hassaa? Meillä syödään terveellisesti, pukeudutaan asianmukaisesti ja tarvittavat luistimet ym. aina löytyy. Mulla on varaa ostaa ulkoiluhaalaritkin lapsille uusina (edellisen vuoden mallit). Ja silti nytkin on rahaa säästöpossussa monta sataa pahan päivän varalle.

Aina näissä keskusteluissa ruvetaan syyttään sädekehän kiillottelusta varsinkin jos kertoo etten tupakoi ja juonkin harvoin. Mun mielestä suomessa sossun asiakkailla on hyvät oltavat. Se on vain omista valinnoista kiinni mihin ne vähäiset rahansa käyttää.

Vierailija
8/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:19"]Olen itse kolmen lapsen työtön yh. Olen itse sairastunut vakavasti tänä syksynä. Osa työttömyystuestani menee yhä vanhan velan maksuun joka jäi kun ero tuli (loput asuntolainat jäi maksettavakseni, mies ryssi luottotietonsa ja minulla ne yhä on joten saan kunnian velat maksaa). Olemme ihan todella tiukilla. Sossusta emme saa mitään apua koska vuokra-asuntomme on 50€/kk liian kallis. Näin sairaana en jaksa muuttaa. Elämäni surkein joulu tulossa. Juuri laskin että kun tänään käyn kaupassa, jää 30-40€ rahaa ja seuraavan kerran rahaa tulee 23.12 lapsilisät. Jännitän riittääkö lääkkeeni sinne asti. Kaikki ruoka pitää tehdä alusta asti itse vaikka en jaksaisi.

joka tapauksessa en ole koskaan saanut mitään jouluapua enkä tietäisi mistä sitä saa, enkä edes kehtaisi moista ronkua. Jos joskus olen työelämässä, varoissani ja viimein terve niin en ihan varmasti osallistu mihinkään Jouluapu-keräyksiin! Suosittelisin ettet sinäkään. Auta meluummin viemällä vaikka pussillinen pipareita ja itsekudotut villasukat jollekin tuntemallesi köyhälle. Itse itkisin onnesta jos saisin nyt villasukat. Pelastaisi koko jouluni ja uskoniihmiskuntaan palaisi.
[/quote] Vuokranne on 50€ liian kallis etkä saa mitään? Voisitko vähän selventää tätä?

Vierailija
9/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:19"]Olen itse kolmen lapsen työtön yh. Olen itse sairastunut vakavasti tänä syksynä. Osa työttömyystuestani menee yhä vanhan velan maksuun joka jäi kun ero tuli (loput asuntolainat jäi maksettavakseni, mies ryssi luottotietonsa ja minulla ne yhä on joten saan kunnian velat maksaa). Olemme ihan todella tiukilla. Sossusta emme saa mitään apua koska vuokra-asuntomme on 50€/kk liian kallis. Näin sairaana en jaksa muuttaa. Elämäni surkein joulu tulossa. Juuri laskin että kun tänään käyn kaupassa, jää 30-40€ rahaa ja seuraavan kerran rahaa tulee 23.12 lapsilisät. Jännitän riittääkö lääkkeeni sinne asti. Kaikki ruoka pitää tehdä alusta asti itse vaikka en jaksaisi. joka tapauksessa en ole koskaan saanut mitään jouluapua enkä tietäisi mistä sitä saa, enkä edes kehtaisi moista ronkua. Jos joskus olen työelämässä, varoissani ja viimein terve niin en ihan varmasti osallistu mihinkään Jouluapu-keräyksiin! Suosittelisin ettet sinäkään. Auta meluummin viemällä vaikka pussillinen pipareita ja itsekudotut villasukat jollekin tuntemallesi köyhälle. Itse itkisin onnesta jos saisin nyt villasukat. Pelastaisi koko jouluni ja uskoniihmiskuntaan palaisi. [/quote] Vuokranne on 50€ liian kallis etkä saa mitään? Voisitko vähän selventää tätä?

[/quote]

Joo toihan ei ole mahdollista. Sossu maksaa toimeentulotukea kyllä vaikka vuokra olisi liian kallis. Vai onko tässä joku sanonut että halvempaan pitäisi muuttaa ja toimeentulotukea ei ole uskomusten vuoksi edes haettu? Vai onko tullut kielteinen päätös ja valitus on jäänyt tekemättä?

Vierailija
10/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.
Tiukkaa on täälläkin työttömänä 2 lapsen kanssa, mutta tähän on jo niin tottunut että vaikea muunlaista elämää edes kuvitella. Eniten ärsyttää, kun jotkut kaverit kuvittelee mun saavan tukia niin paljon, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Jatkuvasti tässä senttejä lasketaan ja juuri jouduin äidiltä pyytämään pyykinpesuainetta, kun ei raaski ruokaan varattuja rahoja siihen kuluttaa. Tämmöstä kehtaa edes kavereille kertoa. Mutta onneksi lapsilisä tulee ennen joulua.

Vierailija
11/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:03"]

Niinpä. Tiukkaa on täälläkin työttömänä 2 lapsen kanssa, mutta tähän on jo niin tottunut että vaikea muunlaista elämää edes kuvitella. Eniten ärsyttää, kun jotkut kaverit kuvittelee mun saavan tukia niin paljon, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Jatkuvasti tässä senttejä lasketaan ja juuri jouduin äidiltä pyytämään pyykinpesuainetta, kun ei raaski ruokaan varattuja rahoja siihen kuluttaa. Tämmöstä kehtaa edes kavereille kertoa. Mutta onneksi lapsilisä tulee ennen joulua.

[/quote]

Mihin sun rahat meni? Jos oot sossun asiakas niin olet kuun alussa saanut rahaa. Kahden alle 10 vuotiaan lapsen yksinhuoltajan käteen jäävä määrä kuussa on reilu 1100€, päivässä siis käytettävissä yli 35€

Vierailija
12/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:03"]

Niinpä. Tiukkaa on täälläkin työttömänä 2 lapsen kanssa, mutta tähän on jo niin tottunut että vaikea muunlaista elämää edes kuvitella. Eniten ärsyttää, kun jotkut kaverit kuvittelee mun saavan tukia niin paljon, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Jatkuvasti tässä senttejä lasketaan ja juuri jouduin äidiltä pyytämään pyykinpesuainetta, kun ei raaski ruokaan varattuja rahoja siihen kuluttaa. Tämmöstä kehtaa edes kavereille kertoa. Mutta onneksi lapsilisä tulee ennen joulua.

[/quote]

Mihin sun rahat meni? Jos oot sossun asiakas niin olet kuun alussa saanut rahaa. Kahden alle 10 vuotiaan lapsen yksinhuoltajan käteen jäävä määrä kuussa on reilu 1100€, päivässä siis käytettävissä yli 35€
[/quote]

En ole sossun asiakas ja lapsetkin jo isompia.

Vierailija
13/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voin lähettää villasukat? Koko? sp ks9238@kolumbus.fi

Vierailija
14/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:19"]Olen itse kolmen lapsen työtön yh. Olen itse sairastunut vakavasti tänä syksynä. Osa työttömyystuestani menee yhä vanhan velan maksuun joka jäi kun ero tuli (loput asuntolainat jäi maksettavakseni, mies ryssi luottotietonsa ja minulla ne yhä on joten saan kunnian velat maksaa). Olemme ihan todella tiukilla. Sossusta emme saa mitään apua koska vuokra-asuntomme on 50€/kk liian kallis. Näin sairaana en jaksa muuttaa. Elämäni surkein joulu tulossa. Juuri laskin että kun tänään käyn kaupassa, jää 30-40€ rahaa ja seuraavan kerran rahaa tulee 23.12 lapsilisät. Jännitän riittääkö lääkkeeni sinne asti. Kaikki ruoka pitää tehdä alusta asti itse vaikka en jaksaisi. joka tapauksessa en ole koskaan saanut mitään jouluapua enkä tietäisi mistä sitä saa, enkä edes kehtaisi moista ronkua. Jos joskus olen työelämässä, varoissani ja viimein terve niin en ihan varmasti osallistu mihinkään Jouluapu-keräyksiin! Suosittelisin ettet sinäkään. Auta meluummin viemällä vaikka pussillinen pipareita ja itsekudotut villasukat jollekin tuntemallesi köyhälle. Itse itkisin onnesta jos saisin nyt villasukat. Pelastaisi koko jouluni ja uskoniihmiskuntaan palaisi. [/quote] Vuokranne on 50€ liian kallis etkä saa mitään? Voisitko vähän selventää tätä?

[/quote]

Joo toihan ei ole mahdollista. Sossu maksaa toimeentulotukea kyllä vaikka vuokra olisi liian kallis. Vai onko tässä joku sanonut että halvempaan pitäisi muuttaa ja toimeentulotukea ei ole uskomusten vuoksi edes haettu? Vai onko tullut kielteinen päätös ja valitus on jäänyt tekemättä?

[/quote]

Hain keväällä toimeentulotukea, tuli kielteinen päätös liian kalliin asunnon takia. Soitin sinne ensin ja lupasivat että totta kai saadaan tukea. Laitoin mukaan myös omia sairaalalaskujani n. 300€ edestä. Takaisin tulivat maksamattomina ja eräpäiväkin oli jo mennyt. Uskoni tähän systeemiin on mennyt. Miksi on sossu jos ei edes sairasta yh-äitiä auteta kun kerran elämässä pyytää apua? Sukulainen maksoi laskut ja yhä olen hänelle vähän velkaa.

Vierailija
15/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jätit asian sikseen vaikka luvattiinkin toimeentulotukea? Ihan oikeasti ihmiset nyt!

Vierailija
16/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:39"]eli jätit asian sikseen vaikka luvattiinkin toimeentulotukea? Ihan oikeasti ihmiset nyt!
[/quote]
Sairaana on hyvin vaikeaa löytää voimat tapella byrokratiaa vastaan. Sitähän terve ei ymmärrä.

Vierailija
17/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työmarkkinatuella ja ongelmissa lähinnä sen vuoksi, että maksu tulee ehkä nippanappa jouluaatoksi, lapsilisä 23.12. ja elatustuki myös samalla viikolla. Nyt pitää siis elää todella tiukalla budjetilla siihen asti + inhottavaa, että kaikki valmistelut jäävät pakostakin viime tinkaan. Totean tämän nyt väistämättömänä asiantilana, en valita, koska sekin oikeus on mennyt sen jälkeen, kun vajosin köyhäillistöön...

Vierailija
18/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

Hain keväällä toimeentulotukea, tuli kielteinen päätös liian kalliin asunnon takia. Soitin sinne ensin ja lupasivat että totta kai saadaan tukea. Laitoin mukaan myös omia sairaalalaskujani n. 300€ edestä. Takaisin tulivat maksamattomina ja eräpäiväkin oli jo mennyt. Uskoni tähän systeemiin on mennyt. Miksi on sossu jos ei edes sairasta yh-äitiä auteta kun kerran elämässä pyytää apua? Sukulainen maksoi laskut ja yhä olen hänelle vähän velkaa.
[/quote] Oliko niitä sairaalalaskuja huomioitu laskelmassa? Oliko niiden eräpäivä siinä kuussa jolle hait tukea? Jäitkö siis 50€ plussalle?

Vierailija
19/19 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 11:39"]eli jätit asian sikseen vaikka luvattiinkin toimeentulotukea? Ihan oikeasti ihmiset nyt! [/quote] Sairaana on hyvin vaikeaa löytää voimat tapella byrokratiaa vastaan. Sitähän terve ei ymmärrä.

[/quote]

Jos ei pysty omista raha-asioistaan huolta pitämään niin täytyy hakeutua edunvalvontaan