Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko lapsen olla pois koulusta jos valittaa mahakipua?

Vierailija
11.12.2014 |

Poika tuossa valittaa ja käpertyneenä makaa sohvalla. Alkaa puoli11 koulu. Jos ei oo parantunu siihen mennessä niin mietin että olisko pois..ekaluokalla on... Ei oo kyllä ikinä tuollain maannu vaan ... Yleensä hyppii ja pomppii että voihan Se olla että kipeeksi tulee jne.. Isän mielestä pojan Pitäs mennä kouluun.. Miten teillä jos mahakipeä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään mene kouluun jos ihan makaa ja valittaa mahaa. Voi olla vakavaakin esim umppari tms.

Vierailija
2/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joskus mennyt jos on vähän kipeä, jos on kovin kipeä jää pois

Vierailija
4/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkän vatsakipuista lasta kouluun. Eihän sellainen lapsi ole koulukuntoinen. Nyt on sitäpaitsi monilla paikkakunnilla vatsatautiepidemia, joista yksi muoto on sellainen, että vatsa on vaan todella kipeä, eikä silloin aikuinenkaan ihminen tee muuta kuin makaa kippurassa.

Antaisin lapselle kipulääkettä, pitäisin kotona, ja jos kipu ei helpota kipulääkkeellä veisin lääkäriin.

Vierailija
5/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meillä mahakipu on aina ollut "mahakipua". Silloin vien lapsen itse kouluun, ei tarvii kävellä ja lupaan hakea heti jos ei helpota koulusta pois. Mut siis tilanteen mukaan tietty. Meillä lapsi jopa oksentelee ettei tarttis mennä kouluun jos esim. käsitöitä mistä ei pidä. Olen siis vienyt myös oksentelun jälkeen kouluun. Mutta sinä tunnet parhaiten lapsesi mutta sanon vaan että on ne ovelia ; )

Vierailija
6/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin veisin jos tolleen valittaisi.

Vierailija
7/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksu jännitää vatsallaan. Usein se on vaan niin, että sanoo jotta sattuu eikä häiritse leikkejä.Mutta eskarin joulujuhlat järjestettiin kirkossa ja kun juhliin olisi pitänyt lähteä olin jo tilaamassa tytölle ambulanssia...

Jos se lapsesi noinniinkuin muuten vaikuttaa terveelle, niin laittaisin kouluun ja opelle viestiä, että herkästi soitto ja haette kotiin?

Vierailija
8/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahakivut voi olla muutakin kuin jännitystä. Itse veisin lääkäriin.

Vierailija
9/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä isä oksensi viikonlopun ja mulla pyöri mahassa su-ma eli en laittaisi kouluun, joku halavatun tauti jyllää... Mutta laita se poika hyppimään tasajalkaa, jos ei onnistu, veisin lekuriin, voipi olla umppari.

Vierailija
10/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kipeä, niin ei mene kouluun. Uskon vanhempien itse tuntevan lapsensa parhaiten =)

Vierailija
11/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:23"]

No ei tietenkään mene kouluun jos ihan makaa ja valittaa mahaa. Voi olla vakavaakin esim umppari tms.

[/quote]

Jos antaisin olla kotona joka kerta kuin valittaa mahaa, lapsi olisi poissa varmaan joka ikinen viikko lukukauden aikana aina 3-4 kertaa viikossa. Maha on ekaluokkalaisella tytöllä kipeä yhtenään. Enkä ole kertaakaan antanut jäädä kotiin.

Ihan eri asia jos maha on oikeasti kipeä 2-3 kertaa vuodessa, mutta kun se on kipeä 2-3 kertaa viikossa, niin ei todellakaan jää kotiin!

Vierailija
12/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:23"]

[/quote]

Jos antaisin olla kotona joka kerta kuin valittaa mahaa, lapsi olisi poissa varmaan joka ikinen viikko lukukauden aikana aina 3-4 kertaa viikossa. Maha on ekaluokkalaisella tytöllä kipeä yhtenään. Enkä ole kertaakaan antanut jäädä kotiin.

Ihan eri asia jos maha on oikeasti kipeä 2-3 kertaa vuodessa, mutta kun se on kipeä 2-3 kertaa viikossa, niin ei todellakaan jää kotiin!
[/quote]

Ruokithan lastasi kunnolla? Vai onko tuo "mahakipua" eli huomion hakemista?

Vierailija
13/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]
No mä peilasin nyt omia lapsiani ja omia kokemuksiani tässä. Eli miten itse toimisin. Mun lapsilla ei ole oikeastaan koskaan maha kipeä ja jos on niin sitten aina syystä. Vatsatauti, virtsatietulehdus yms.

Vierailija
14/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha voi olla kipeä jos jännittää jotain. Olisko todistusjännitystä tms. Yritä olla hellä ja ymmärtäväinen, ratkeaa yleensä sillä paremmin kuin väkisin kouluun tyrkkääminen. Sadistista.

Vierailija
15/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Etkö ole selvittänyt miksi lapsesi vatsa on jatkuvasti kipeä?
Meillä oli jatkuvaa vatsakipua ja selvisi, että lapsella on chronin tauti. Tuollaisen taustalla voi olla myös kiusaamista. Auta hyvä ihminen lastasi!

Vierailija
16/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]

Onko mahakivun syy tutkittu? Oletus, että lapsi kuin lapsi on automaattisesti terve ja kaikki kipu teeskentelyä, voi johtaa siihen ettei sitä mahakivun syytä ikinä oikeasti tutkita, vaikka siellä voi olla ihan todellinen vaiva. Ja huom, myös psyykkiset syyt ovat ihan oikeita syitä kivulla oireilulle, ja kipu on silloinkin ihan todellista. Kiusaaminen, jännittäminen tms. ovat lapselle isoja stressitekijöitä. Lapsi ei opi käsittelemään näitä tilanteita, ja sitä kipuaan ja stressiään yhtään sen paremmin vaikka aikuinen kuinka vähättelisi niitä lapsen tuntemuksia.

Vierailija
17/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:35"]

no meillä mahakipu on aina ollut "mahakipua". Silloin vien lapsen itse kouluun, ei tarvii kävellä ja lupaan hakea heti jos ei helpota koulusta pois. Mut siis tilanteen mukaan tietty. Meillä lapsi jopa oksentelee ettei tarttis mennä kouluun jos esim. käsitöitä mistä ei pidä. Olen siis vienyt myös oksentelun jälkeen kouluun. Mutta sinä tunnet parhaiten lapsesi mutta sanon vaan että on ne ovelia ; )

[/quote]

Täällä ilmoittautuu yksi lapsena oksennellut, joka sitten vietiinkin vuoden turhanpäiväisen oksentelun jälkeen pikapikaa ensiapuun ja sieltä suoraan leikkaukseen. Vähemmällä olisin päässyt, jos se oksentelun syy olisi selvietty heti.

Minä en tiedä yhtään lasta, joka oksentelee ilman syytä. En tiedä yhtään aikuistakaan. Jos lapsella on tunne, että on pakko oksentaa jonkun käsityötunnin vuoksi, niin sitten siellä koulussa ei ole kaikki hyvin. 

Vierailija
18/18 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pakota lasta kouluun, jos sanoo, että vatsa on kipeä ja vaikuttaa siltä, että ihan oikeasti on. Itse en lapsena koskaan saanut olla koulusta pois minkään "mahakipujen" takia ja siksipä luokkatoverini muistavat minut parhaiten varmaan siitä, että olin se joka aina oksensi ja ripuloi luokassa...