1,5 vuotias
Mitä tekemistä 1,5 vuotiaan kanssa voisi kehitellä? Ulkoillaan, on leluja, kerho. Tylsistyy nopeasti sisäleikkeihin, mitä voisi tehdä sisällä? Sitten, tytöllämme on nyt joku vaihe, että yrittää repiä, läpsiä ja raapia todella kovaa meitä vanhempia naamasta. Esim.pukiessa. Kieltäminen ei ole auttanut. Yleensä kiellämme, ja nostamme lapsen heti sylistä pois ikään kuin miettimään. Itkee ja suuttuu ja heittää tavaroita. Sitten leppyy. Miten tämän repimisvaiheen saisi loppumaan? Uhmaikä? Samoin pottailu ei onnistu. En nää lapsestani, milloin olisi aika mennä pissille. Ja jos lapsen vie aina tiettyyn aikaan potalle, sekään ei onnistu, hän repii ja rimpuilee niin, ettei siitä tule mitään. Apuja ja vinkkejä kaivataan! :D
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:20"]Maalatkaa? Leipokaa?
[/quote]
Ei onnistu vielä tuon ikäisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:20"]Maalatkaa? Leipokaa? [/quote] Ei onnistu vielä tuon ikäisen kanssa.
[/quote]
On meillä ollut jo vuoden iästä mukana ruoanlaitossa ja leipomisessa. Tykkää heitellä ainesosia kattilaan ja kulhoon ja sekoitella niitä. Sotkua siitä tulee, mutta ei voi mitään. Pullataikinaa on kiva muotoilla ja vatkaimesta pitää kiinni.
Tuonikäisen kanssa on käytetty sormivärejä, tusseja (vesiliukoisia), vesivärejä ja niitä paksuja värejä mitä käytetään myös siveltimen kanssa. Muovailuvaha on ollut kiva juttu. Keittiöleikit, ponit, nuppipalapelit, kirjojen lukeminen, soiva laulukirja on meillä ihan huippu, järjesteleminen, autoilla ajaminen (meillä yksi sisällä ja mopoja ulkona), vauvanukke on ollut vuoden iästä käytössä päivittäin ja pitkiä aikoja kerralla, barbiet (no en lähtisi ostamaan noin pienelle, mutta esikoisella oli valmiiksi ja toinen leikkinyt niillä yllätyksekseni tosi nätisti), pienillä eläimillä leikkii tosi pitkään ja samoin muumihahmoilla.
Noihin kiukutteluihin niin ne loppuu kyllä aikanaan kunhan tiukkana pysyy. Pottailun kanssa olen pitänyt taukoja jos menee itkemiseksi ja riehumiseksi. Pieni muutaman viikon tauko ja uudelleen kokeilu. Oppivat niin eri aikoihin. Esikoinen oli 1,5v täysin kuiva ja tämä toinen on jo 2v eikä vieläkään suostu potalle (eikä pöntölle) vaikka molemmat tunnistamme kun hänellä on hätä.
Meillä on nyt viime aikoina ollut hittinä lelukuvastojen katsominen. Poika selaa monta kertaa päivässä niitä, osoittelee tavaroita ja ne täytyy hänelle nimetä. Muutenkin tykkää katsella kirjoja. Imurointi on aina hauskaa, samoin pallon heittely, joskus nuppipalapelit, lipaston laatikoiden tyhjentäminen (ylipäätänsä kaappien/vaatehuoneen tutkiminen, valvotusti). Autoilla leikkii paljon ja työntää taaperokärryä. Ulkona työntää itse vaunuja. Välillä käydään isoissa marketeissa leluosastoilla. Kuunnellaan musiikkia ja laulellaan.
1,5-vuotias pystyy kyllä osallistumaan lähes kaikkiin kotitöihin omalla tyylillään. Pyykit pestään yhdessä niin et poika ojentelee mulle vaatteet koneesta ja mä ripustan ne. Pölyjä pyyhkii omalla rätillään jos minäkin pyyhin. Mut ruoanlaitto ja leipominen on sen lemppareita. Aina kun olen keittiössä, raahaa poika ruokapöydän tuolin mun viereen ja nousee katsomaan mitä teen. Haluaa pistellä esim pilkkomiani ruokia pannulle. Leipoessa vaatii saada oman kauhan, jauhot vaan pöllyää kun toinen sekoittaa. :D Mut sanoisin et parhaiten aika kuluu kun tekee ihan normi askareita, rohkeasti vaan ottaa lapsen åmukaan. Aikaahan se vie enemmän kuin jos yksin tekis, mut on se sen arvostakin. :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:10"]Mitä tekemistä 1,5 vuotiaan kanssa voisi kehitellä? Ulkoillaan, on leluja, kerho. Tylsistyy nopeasti sisäleikkeihin, mitä voisi tehdä sisällä? Sitten, tytöllämme on nyt joku vaihe, että yrittää repiä, läpsiä ja raapia todella kovaa meitä vanhempia naamasta. Esim.pukiessa. Kieltäminen ei ole auttanut. Yleensä kiellämme, ja nostamme lapsen heti sylistä pois ikään kuin miettimään. Itkee ja suuttuu ja heittää tavaroita. Sitten leppyy. Miten tämän repimisvaiheen saisi loppumaan? Uhmaikä? Samoin pottailu ei onnistu. En nää lapsestani, milloin olisi aika mennä pissille. Ja jos lapsen vie aina tiettyyn aikaan potalle, sekään ei onnistu, hän repii ja rimpuilee niin, ettei siitä tule mitään. Apuja ja vinkkejä kaivataan! :D
[/quote]
Kaikki vaiheet loppuu aikanaan. Sitten tulee uusia.
Raapimisessa pysytte vain tiukkoina. -ei saa raapia- ja lapsi pois sylistä.
Kannattaa muuten myös pikkuhiljaa opetella itsenäistä puuhailua ettei lapsi opi siihen että äiti/isä viihdyttää koko ajan.