Taas yksi tyhmä joulu edessä
Mä niiin inhoon joulua. Tai no, ennen rakastin joulua mutta kolme viimeisintä ovat olleet niin kamalia, että itken jo nyt paniikissa öisin sitä, että kohta on joulu minkä pitäisi olla ihana juhla, mutta meillä se ei sitä ole. Ei ole miestä, ei lapsia, joten joulun kökötän lapsuuden kodissani vanhempieni luona. Ruokia ei kateta mitenkään nätisti esille, periaatteena on että ''aikuiset ei tarvitse lahjoja'', syödään ja sen jälkeen nökötetään sohvalla tuijottamassa telkkaria. Ja vielä jos sisarukseni saapuvat niin tiedän, että sitten se joulu vasta pilalle meneekin..
Kommentit (20)
Miksi sinä et kata kauniisti ja tee muutenkin jouluista oloa lapsuuskotiisi?
Itsestä se on kiinni.
Voisitko sinä kattaa sen joulupöydän kauniisti vanhempiesi luona? Ja antaa pienet lahjat kaikille? Ehkä ensi vuonna hekin intoutuisivat antamaan lahjoja? :)
Lopeta se viinan juominen ja Leevien kuuntelu, niin ei ole paikat oksennuksessa, joulukuusi kaatuneena ja lapset mummon luona.
Mitä jos kutsut vanhempasi luoksesi, katat joulupöydän ja annat pienet lahjat. Anteeksi vain mutta ei se joulu ruikuttamalla ja istumalla sohvalla parane.
Eipä olisi meilläkään joulutunnelmaa, jos en minä sitä loisi. Mutta rakastan joulua ja siksi sen joka vuosi luon.
Se joulun tunnelma pitää luoda, tehdä. Ei se perhellisellekään itsestään tule ja varmaan aika monessa perheessä nainen sen tunnelman ja joulun perheelle luo.
Tee itsellesi joulu, josta pidät.
Kuulostaa kyllä ikävältä jos vanhempasi eivät mitenkään halua joulua juhlistaa :( Voisitko tosiaan vaikka sisarustesi (kai teillä nyt siedettävät välit on?) kanssa miettiä jotain juhlavampaa sinne lapsuudenkotiin tai sitten jonkun teidän kotiin?
Tai sitten teet irtioton kokonaan ja menet vapaaehtoiseksi vaikka köyhien / työttömien ym. joulujuhlaan. Monessa kaupungissa tuollainen järjestetään ja luulen että sieltä joulumielikin löytyisi. Menisit vaikka glögiä lämmittämään ja jakamaan tai kattamaan pöytiä, tai vaikka siivoamaan sinne ja auttamaan järjestelyissä. Käsipareille on kyllä käyttöä. Kyselepä alueeltasi näistä? Sinne tulee paljon yksinäisiä ja jouluiloa kaipaavia.
Hyvää joulua sinulle kuitenkin :)
Voisitko järjestää joulun sinun kodissasi? Kutsua vanhempasi sinne? Tai jos menet vanhemmillesi, niin mitä jos kattaisit pöydän ja laittaisit ruoat esille nätisti? Tai vaikka sanoisit vanhemmillesi, että kaipaat joulutunnelmaa?
Öh, miksi ihmeessä vietätte tuollaisen joulun?
1) Miksi et kutsu vanhempiasi kotiisi ja kata kauniisti pöytää
2) ehkä ymmärtävät lähteä ajoissa, niin saat illan vapaaksi ja tehdä mitä haluat
3) Miksi ette tee mitään muuta (käy hautausmaalla, joulurauhanjulistuksessa, osta lahjoja, sauno, pelaa pelejä tms mitä kukin haluaa)
Kuulostaa kyllä melko oudolta, että valitat moisesta johon itse voit vaikuttaa
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:18"]
Onko sinne vanhempien luokse pakko mennä jos tulee vain paha mieli? Voisit viettää rauhallisen joulun yksin ja luoda omat perinteesi.
[/quote]
Itse haluaisin vaikka ulkomaille jouluna, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa. Ankealta kuulostaa yksin kotona oleminenkin.. Mietin vain kaikkia ihania sukujouluja/perhejouluja mitä muut viettävät sen oman ankean joulun keskellä..
[/quote]
Laivalle lähtö ei paljoa maksa, taatusti on varaa. Kiva siellä katsella ihmisiä ja vaikka rentoutua lukemalla jos ei muuta. Mennä valmiiseen pöytään, porealtaaseen jne
Onko sinne vanhempien luokse pakko mennä jos tulee vain paha mieli? Voisit viettää rauhallisen joulun yksin ja luoda omat perinteesi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:18"]
[/quote]
Itse haluaisin vaikka ulkomaille jouluna, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa. Ankealta kuulostaa yksin kotona oleminenkin.. Mietin vain kaikkia ihania sukujouluja/perhejouluja mitä muut viettävät sen oman ankean joulun keskellä..
Tai osallistua vaikka vapaaehtoisena johonkin tapahtumaan.
Sen jälkeen sitten omaan kotiin, mukava asu päälle, villasukat jalkaan, konvehtirasia viereen ja joku mukava joululeffa pyörimään telkkariin.
Missä kaupungissa asut?
Ainakin Treellä ja Hesassa on paljon sinkkuja jotka kohtaavat aattona ravintoloiden jouluruokailulla!!
Asuvatko vanhempasi kaukana? Jos eivät, niin ilmoitat vaan kylmästi, että tulet käymään esim. joulukahville etkä notku siellä koko päivää tai koko joulua. Ei joulunvietto yksin ole ollenkaan kamalaa, riippuu itsestä, millaiseksi sen tekee.
Itsekin vietän joulun aivan yksin. En ole mikään kovin hyvä kokki enkä tykkää kaikista jouluruuista. Teen niitä ruokia, joista pidän. Koristelen hiukan kotia, ostan joulukukkia ja kuuntelen joululauluja. Kynttelikköihin valot ja eläviä kynttilöitä vielä vähän tunnelmaa luomaan. Olen varannut muutaman hyvän kirjan ja mulla on kaikki tämän uusimman kauden Downton Abbeyt katsomatta. Aion katsella niitä jouluna.
Tee joulustasi sellainen, jossa viihdyt.
3: Kuulostaa lähinnä siltä, että olet niitä, jotka pysyy huonossa suhteessa vain siksi, että "on edes joku". Olet selvästi ehdollistanut itsesi ajattelemaan, että yksin oleminen on aina ankeaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:24"]
3: Kuulostaa lähinnä siltä, että olet niitä, jotka pysyy huonossa suhteessa vain siksi, että "on edes joku". Olet selvästi ehdollistanut itsesi ajattelemaan, että yksin oleminen on aina ankeaa.
[/quote]
Jos minulle puhuit niin en nyt tarkoita suhdetta. Vaan sitä että kaipaan kunnon perhejouluja kaikkine joulujuttuineen ja minusta on ankeaa koska meillä ei kukaan muu arvosta semmoista
8: Niin, mutta menet kuitenkin sinne viettämään joulua tavalla, joka ei miellytä, sen sijaan että loisit oman joulusi (kuten nr. 6) ehdotti. Mutta ethän sinä voi, kun olet päättänyt, että yksin oleminen on kamalaa. Vain joulu ulkomailla olisi mielestäsi parempi, vaikka sielläkin joutuisit olemaan yksin. Et halua nähdä muita vaihtoehtoja kuin a) täydellinen joulu sukulaisten kanssa (mitä et tule koskaan saamaan) tai b) kiva joulu ulkomailla (jonka saat vain rahalla, jota ei ole).
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:47"]
8: Niin, mutta menet kuitenkin sinne viettämään joulua tavalla, joka ei miellytä, sen sijaan että loisit oman joulusi (kuten nr. 6) ehdotti. Mutta ethän sinä voi, kun olet päättänyt, että yksin oleminen on kamalaa. Vain joulu ulkomailla olisi mielestäsi parempi, vaikka sielläkin joutuisit olemaan yksin. Et halua nähdä muita vaihtoehtoja kuin a) täydellinen joulu sukulaisten kanssa (mitä et tule koskaan saamaan) tai b) kiva joulu ulkomailla (jonka saat vain rahalla, jota ei ole).
[/quote]
Jos nyt haluat tahallaan vääntää asiat väärin. En ole sanonut , että VAIN ulkomailla joulu olisi parempi. Tottakai haaveilen siitä, että joskus sinne pääsisin, mutta missään en kirjoittanut että vain se kelpaisi minulle nyt. Älä lyö sanoja suuhuni. Mutta toki mieluummin olisin vaikka yksin ulkomailla kuin yksin kotona, onhan se nyt ihan eri asia. Ulkomailla on tekemistä enemmän kuin kotona, jossa olen kuitenkin koko vuoden muutenkin.
Kävisi minulle nykyinenkin joulu, jos meillä voisi hieman enemmän panostaa tuohon joulutunnelmaan. Jos koko vuoden muutenkin olen kotona yksin notkuen netissä, kirjoja lukien, elokuvia katsellen jne. niin miksi haluaisin sitä tehdä joulunakin? (äläkä nyt hauku minua siitä että etten muka käy missään, sillä kyllä, käyn ulkona ja tapaan ihmisiä siinä missä muutkin, mutta usko tai älä, kyllä sitä kotona notkumista ehtii siltikin tehdä).
Ja niinkuin sanoin, minulla ei ole miestä joten et voi haukkua minua ihmiseksi, joka on miehen kanssa vain koska pitää olla joku. Jos olisin tuommoista ihmistyyppiä niin kyllä, tällä hetkellä seurustelisin. Mutta kun en halua ketään vain seurustelun ilosta niin mieluummin olen yksin. Eikä tuo asia tähän ketjuun nyt kuulunut millään lailla, mun seurustelu/seurustelemattomuus ei liity joulun viettoon millään tavalla.
Ikävää, että et pääse jouluiseen tunnelmaan ja saa muita mukaan sen virittelyyn! Toivottavasti sinullakin on pian joku läheinen, jonka kanssa voit luoda toivomasi jouluperinteet!
Tiedän joitakin ihmisiä, jotka voisivat vain pyyhkiä koko joulun pois kalenterista, jos se olisi mahdollista, joulun vietto ei vain nappaa syystä tai toisesta. Olen itse hoitoalalla, joten usein nämä henkilöt ovat vapaaehtoisesti jouluna työvuoroissa - näin joulu ohittuu nopeammin ja tienaakin vähän normiapäiviä enemmän! Oletko miettinyt, että voisitko saada jostakin työkeikkaa joulun ajaksi, olisiko se sinun kohdallasi hyvä ratkaisu? Tienaisit vähän ja seuraavana jouluna olisi vaikka varaa lähteä reissuun!