Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä opintolainaa?

Vierailija
09.12.2014 |

Tervehdys!

Itselleni on ajankohtaista opintolainan ottaminen. KELA:n sivuilla ohjeistettiin kilpailuttamaan pankkeja parhaista sopimusehdoista ja koroista, ja joltain nettisivulta löysinkin (vanhentuneita) tietoja eri pankkien tarjoamista sopimuksista. Erot olivat yllättäviä.

Nyt kaipailenkin kokemuksia kokeneemmilta mm. näistä asioista:

1. Mistä sinä nostat opintolainaasi ja millaisin ehdoin? (lainasumma, korkoehdot, takaisinmaksuaika, paljonko maksat vuodessa korkoja jne.)  

2. Kilpailutitko pankkeja ennen kuin teit päätöksen pankin suhteen?

3. Jos vastasit äskeiseen kyllä, millaisia tuloksia sait? (mitkä pankit tarjosivat parasta ja huonointa sopimusta?)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan lainaa säästöpankista, ihan siksi että olin säästöpankin asiakas jo valmiiksi joten oli helpointa ottaa opintolaina sieltä. Lainasummasta ei päätä pankki vaan kela myöntää opintolainan, se vain nostetaan pankista. Opintolainassahan korot on aina pienet, mulle kertyi korkoa nyt syyskuu-joulukuu ajalta 4,2e. Mun mielestä opintolainan kilpailutus on siis vähän hassua, kun tosiaan lainasumma tulee kelalta ja korko on tosi pieni joka tapauksessa.

Vierailija
2/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:43"]

Nostan lainaa säästöpankista, ihan siksi että olin säästöpankin asiakas jo valmiiksi joten oli helpointa ottaa opintolaina sieltä. Lainasummasta ei päätä pankki vaan kela myöntää opintolainan, se vain nostetaan pankista. Opintolainassahan korot on aina pienet, mulle kertyi korkoa nyt syyskuu-joulukuu ajalta 4,2e. Mun mielestä opintolainan kilpailutus on siis vähän hassua, kun tosiaan lainasumma tulee kelalta ja korko on tosi pieni joka tapauksessa.

[/quote]

Niin ja opintolainaa voi hakea ainakin säästöpankissa ihan nettipankin kautta, käymättä edes konttorissa. Siksikin valitsin helpoimman reitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nostin kesällä parin kuukauden erän ihan vain oman pankin nettipankkissa. Laina on niin halpaa, ettei kilpailuttamisella paljoa säästä.

Vierailija
4/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan nostin Osuuspankista koska olen jo valmiiksi asiakas. En katsonut tarpeelliseksi kilpailuttaa koska opintolaina on muutenkin todella edullinen laina eivätkä ehdot juuri eroa pankkien välillä.

Vierailija
5/9 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:49"]Opintolainan nostin Osuuspankista koska olen jo valmiiksi asiakas. En katsonut tarpeelliseksi kilpailuttaa koska opintolaina on muutenkin todella edullinen laina eivätkä ehdot juuri eroa pankkien välillä.
[/quote]
Minäkin nostin lainan nettipankin kautta. Oli positiivinen yllätys, edellinen kokemus yli kymmenen vuoden takaa.

Vierailija
6/9 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kukaan ei tunnu kilpailuttaneen omasta lähipiiristänikään lainasummaa. Toki summa on pieni jos lainaa nostaa vähän, mutta jos nostaa kaikki mahdolliset rahat ulos pankista, on se jo suhteellisen suuri summa viidessä vuodessa. Summanhan saa itse päättää, eli nostaako esim. 2800€ vai 4500€ ja ottaako esim. 15 vuoden vai 10 vuoden takaisinmaksuajan. Korot huitelevat ilmeisesti 1-3% reaalihinnoissa, jotkut pankit ottavat osansa myös lainannostosta. Kaipailisin siis vielä lisää kokemuksia :) Nordealla taisi esim. Olla 4500€ Lainan hinta 15 vuoden maksuajalla n. 5000€. Elikkäs 15 vuodessa noin 500€. Ilmeisesti myös koroissa saa valita euriborin tai primen väliltä. Euribor tässä varmaankin parempi.

Vierailija
7/9 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ tarkoitin lainaehtojen kilpailuttamista 

Vierailija
8/9 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa kelan sivuilta eka ne lainasummat... En oikein ymmärrä millä järjellä pääset 4500€... Summat olivat maksimissaan 400€/kk vai opiskeletko ympärivuoden?

Vierailija
9/9 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailutulsessa kannattaa kattoa sitä, minkä verran pankki maksuttaa siitä, jos haluaa nostaa lainaa, kun tarvitsee eikä joka kuukausi eli vaikka joka toinen kuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi