******* Epäreilua syrjintää vanhuksia kohtaan ***********
Vanhuksia syrjitään yhteiskunnassa. Syrjäkyliltä on viety kaupat, pankeista tuolit ja pankit ovat aukikin miten sattuu ja hyvin harvakseltaan. Asioitten hoito on muuttunut vuosi vuodelta hankalammaksi ihmisille, joilla ei ole tietokonetta eikä nykytekniikka hallinnassa ja esimerkiksi jokaisesta pankin tekemästä laskunmaksusta peritään erillinen suuri maksu, sen lisäksi, että laskuttaja perii paperilaskusta monen euron lisän.
Asun vuokralla talossa, jossa on ollut tosi hyvin toimiva saunavuorosysteemi tähän saakka eli jokaisella on vuoronsa, joka on kiinteä, vakituinen ja joka viikko sama. Ovi on auki saunanlämmitysiltoina ja sen saa sitten sisältä päin laitettua lukkoon.
Nyt on sitten otettu käyttöön koodilukot ja monimutkainen systeemi, jossa käytössä kaksi erilaista varausvaihtoehtoa. Joko netin kautta erillisinen tunnuksineen ja salasanoineen tai sitten talon näyttötaululta, jonka tunnukset eivät ole samat kuin netissä eivätkä edes saman mittaiset. Ja sitten, kun sen varauksen saa tehtyä, tulee asiakkaalle vielä 6-merkkinen pinkoodi, joka on joka kerta eri. Saunavuoro pitää varata joka viikko erikseen, koodi on joka viikko eri ja vuoro pitää muistaa varata viimeistään 3 päivää ennen saunapäivää.
Talon mummot ja papat ovat ihan hädissään uuden saunavuorovarauksen kanssa. On tosi epäreilua tietotekniikkaa taitamattomia vanhuksia kohtaan ottaa käyttöön tällaisia systeemeitä.
Järjen käyttö olisi sallittua ja tämän yhteiskunnan työllänsä rakentaneita iäkkäitä ihmisiä kohtaan pitäisi olla edes sen verran kunnioitusta, että heidät huomioitaisiin näissä asioissa poikkeuksina ja oikaistaisiin ylimääräinen byrokratia heidän kohdallaan. Saattaahan se sähkölaskussa näkyä kulutuksen vähentymisenä kun vanhukset eivät käytä saunaa, koska eivät osaa varata vuoroa. Mutta se se ole moraalisesti oikein, vaikka vuokrataloyhtiön budjetissa hyvältä näyttäisikin. Enkä usko, että on myöskään yrityksen arvojen mukaista toimintaa.
Kommentit (11)
Samaa mieltä aloittajan kanssa.
P.S. Kyllä tuollainen saunan varaussysteemi kuulostaa hankalalta vaikka ei niin vanha vielä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa.
P.S. Kyllä tuollainen saunan varaussysteemi kuulostaa hankalalta vaikka ei niin vanha vielä olisikaan.
Rasittavan suuritöinen homma . Jossain vaiheessa suunnitteluprosessia on unohtunut käytettävyyden testaus
Nykyään tehdään vuorotyötä eikä saunavuoro voi olla tiettynä iltana, koska silloin voi olla työvuoro.
Mieli pysyy virkeämpänä kun joskus kerran vuodessa opettelee jotain uutta. Eikä kauppias voi pitää kauppaa hyväntekeväisyyden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Mieli pysyy virkeämpänä kun joskus kerran vuodessa opettelee jotain uutta. Eikä kauppias voi pitää kauppaa hyväntekeväisyyden nimissä.
Jos on vähänkään muistisairautta, ei uuden opettelu onnistu. Tai onnistuu, mutta se uusi asia pitää opetella joka viikko uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Mieli pysyy virkeämpänä kun joskus kerran vuodessa opettelee jotain uutta. Eikä kauppias voi pitää kauppaa hyväntekeväisyyden nimissä.
Ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, jos selkeän , toimivan ja helpon varaussysteemin tilalle otetaan oletettavasti hyvinkin kallis, useammasta käyttöliittymästä koostuva järjestelmä
Kuka teki tuollaisen päätöksen? No, ongelma on kierrettävissä sillä, että joku ottaa asiakseen varata vanhusten saunavuorot jollakin yhteisellä koodilla.
Mitenkä saman talon pesutupa?
Toivon, että tämä olisi keksitty tarina, sillä tuo on hirvittävän vaivalloista työssäkäyvälle nörtillekin. Olisi helpompaa, jos voisi tehdä kestovarauksen vaikka kuukaudeksi kerralla. Useimmat vuorotyöläisetkin tietävät työvuoronsa pitemmäksi aikaa, jakson kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka teki tuollaisen päätöksen? No, ongelma on kierrettävissä sillä, että joku ottaa asiakseen varata vanhusten saunavuorot jollakin yhteisellä koodilla.
Mitenkä saman talon pesutupa?
Toivon, että tämä olisi keksitty tarina, sillä tuo on hirvittävän vaivalloista työssäkäyvälle nörtillekin. Olisi helpompaa, jos voisi tehdä kestovarauksen vaikka kuukaudeksi kerralla. Useimmat vuorotyöläisetkin tietävät työvuoronsa pitemmäksi aikaa, jakson kerralla.
Mulla on yksi mummo jota autan. Toivottavasti muut vanhukset osaavat pyytää apua. Pyykkituvalla sama homma, mutta aika monella oma pyykkikone. Lupasin "omaa" mummoani kyllä siinäkin auttaa, kun tarvii pestä mattoja tai täkkejä tai muuta isompaa .ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieli pysyy virkeämpänä kun joskus kerran vuodessa opettelee jotain uutta. Eikä kauppias voi pitää kauppaa hyväntekeväisyyden nimissä.
Ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, jos selkeän , toimivan ja helpon varaussysteemin tilalle otetaan oletettavasti hyvinkin kallis, useammasta käyttöliittymästä koostuva järjestelmä
Se hyväntekeväisyys viittasi siihen, kun aloituksessa valitetaan kauppojen lopettamisen olevan syrjintää.
Onko toimittajia paikalla? Joku vois oikeasti kirjoittaa näistä asioista juttua.
Vanhusten uutisarvo ei tietenkään toki ole niin suuri kuin huumetuomitun hömppäjulkkispyrkyrin