Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja tuli vuositarkatukselle ja väittää nyt, että olen tupakoinut sisällä (häätö)

Vierailija
12.10.2021 |

Ihan ensimmäiseksi sanon, että minä en tupakoi. Kyseessä yksityinen vuokranantaja.

Talo on 60-luvulla rakennettu kerrostalo, ja itse asunnon kunto on tyydyttävä. Asunto ei ole alkuperäisessä kunnossa, mutta sitä on kohdeltu kaltoin pintaremontin/pintaremonttien jälkeen. Mutta on kelvannut minulle jo vuoden. Sain käytännössä kaksion yksiön hinnalla.

Asunnossa on melko paha haju. Tunkkainen. Ehkä kosteudesta johtuvaa? Viemäreistä? Minä en kuitenkaan ole asiasta valittanut, vaan olen tuulettanut ja käyttänyt raikastimia ja joskus ihan huonetuoksujakin.

Haju on ollut asunnossa alusta asti, jos näyttöä ei lasketa, koska silloin asunnossa oli varmaankin tuuletettu perusteellisesti sekä siivottu tuoksuvilla pesuaineilla todennäköisesti sinä päivänä.

Vuokranantaja kävi nyt, noin vuosi myöhemmin, ja väitti heti hajun havaittuaan, että tupakoin sisällä. Väitti, että olen ”hajuvedellä” yrittänyt peittää tupakan hajun. Uhkasi vuokrasopimuksen irtisanomisella ja lähti, vaikka korjasin sanomalla että minä en tupakoi ja sanoin tuoksuilla peittäväni asunnon ominaista tunkkaista hajua.

Kysymykseni: mikäli hän häätää minut asunnosta, minulla on kuusi kalenterikuukautta aikaa etsiä uusi asunto, olinpa tupakoitsija tai en, eikö niin? Vai onko tämä sisällä tupakointi ja vuokrasopimuksen pykälän rikkominen jokin sellainen painava syy, että vuokranantaja voi häätää minut nopeammin? Vuokrasopimuksessa siis lukee, että ei tupakointia.

Jos tämä on painava syy, niin miten/minne voin oikaista asian, ja kannattaako edes yrittää? En voi todistaa, etten ole tupakoinut sisällä.

Asiasta enemmän tietäville iso kiitos.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välittäisi asua noin huonon vuokraajan seinien sisällä. Vähän luottoa pitäs olla.

Vierailija
2/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välittäisi asua noin huonon vuokraajan seinien sisällä. Vähän luottoa pitäs olla.

Myönnän, että osa minusta ajattelee näin. Että miksen lähtisi jo aiemmin, loppuisi se ”hajuvedellä” läträäminenkin.

Sijainti vain on niin hyvä ja vuokra edullinen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asunnossa tupakointi sisällä on kielletty. Aika turhaan kun viimeisin remontti on jostain 70 luvulta. Tässä on jo edelliset asukkaat vetäneet röökiä niin paljon että omalla tupakoinnilla ei ole mitään merkitystä. Muuttotappio aluetta että jos vuokranantaja heittäytyy hankalaksi niin se on sitten hänen voi, voi. 

Enimmäkseen poltan parvekkeella. Sitä ei kiellä vuokrasopimuskaan. Jos oikein menee vaikeaksi niin mennään sitten käräjille. Reiluna miehenä kerron että varaton kun olen niin et saa rahaa vaikka voittaisit oikeudessa. 

Tämä asunto oli yli vuoden tyhjänä ennen kuin muutin tähän. Jos omistaja haluaa maksaa vastikkeen ilman vuokralaista niin sehän on hänen oikeutensa. Että jos ihan oikeasti alkaa vinkumaan niin hän siitä lopulta joutuu maksamaan.

Vierailija
4/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enimmäkseen poltan parvekkeella". Ja välillä myös sisällä?

Vierailija
5/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa häädöstä puhuta vaan vuokrasopimuksen irtisanomisesta. Jos teillä on sopimuksessa 6 kk, on sen 6 kk, vaikka syy olisi mikä. Kurja tilanne, mutta etsi joku kiva uusi asunto ilman hajuhaittaa.

Vierailija
6/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vesipiipulla vähän pilveä pössyttelee, niin se ei ole todellakaan tupakointia.

Vierailija
7/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asuis tuollasen vuokranantajan nurkissa, olkoot kuinka edullinen asunto tahansa. Keksii kyllä vielä muitakin tekosyitä sun pään menoks että onnea vaan, jos meinaat jatkaa asumista siellä.

Vierailija
8/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häätö ja vuokrasuhteen irtisanominen on kaksi eri asiaa. Jos vuokrasuhde vain irtisanotaan niin irtisanomisaika on lainmukainen joko 3 kk tai 6 kk riippuen vuokrasuhteen kestosta, yli vai alle vuoden. Vuokranantaja ei saa irtisanoa vuokrasuhdetta ilman hyväksyttävää syytä. Laki taas ei kuitenkaan sano mitä nämä hyväksyttävät syyt ovat, joten käytännössä kaikki syyt ovat hyväksyttäviä elleivät ne ole suoraan lain nojalla syrjiviä tai hyvän tavan vastaisia.

Jos taas haetaan vuokrasuhteen purkua tai häätöä niin sen määrää käräjäoikeus ja häätö on toimeenpantavissa käräjäoikeuden päätöksen jälkeen. Häädön toimittaa ulosottomiehet ulosottokaaren mukaisesti. Mikäli saat vuokrasuhteen purkamisesta ja häädöstä käräjäoikeudelta haasteen niin suosittelen riitauttamaan sen jos vuokrasuhteen purkamisen syynä on esim. sopimusrikkomus eli tuo mainittu tupakointi tai muu siihen liittyvä syy. On silloin vuokranantajan tehtävä näyttää käräjäoikeudessa toteen, että olet tupakoinut ts. vuokranantajalla eli riita-asian kantajalla on asiassa näyttötaakka. Toisaalta myös vastaajan eli sinun tulee toteennäyttää omat väitteensä. 

Vierailija
9/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureista ja naapureiden parvekkeilta tuleva tupakanhaju pinttyy myös niihin asuntoihin, joissa ei polteta. Näin tupakoitsijalla on oikeus laskea tupakoimattomien naapureiden asuntojen arvoa. Tupakoimattomalla ei taas ole minkäänlaisia oikeuksia. Voi siis vaikka vuokralaisena häädön ihan vaan naapureiden tupakoinnista johtuen. 

Vierailija
10/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen vuositarkastus?

Ei vuokranantajalla ole mitää asiaa tulla asuntoosi.

Vierailija
11/12 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vuositarkastus?

Ei vuokranantajalla ole mitää asiaa tulla asuntoosi.

Saa, jos sellaisesta on vuokrasopimuksessa sovittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän