Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eläisit toisessa ajassa, niin missä yhteiskuntaluokkaan kuuluisit?

Vierailija
12.10.2021 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestissä

Vierailija
2/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se eri aika kenenkään yhteiskuntaluokkaa muuttaisi nykyisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luultavasti opettajatar. Mitä luokkaa se nyt sitten onkaan.

Vierailija
4/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhtynyt aatelinen

Vierailija
5/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutolainen.

Vierailija
6/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se eri aika kenenkään yhteiskuntaluokkaa muuttaisi nykyisestä?

Luin tämän kolme kertaa enkä tajua siltikään :D 

Olisin porvari. 

Vierailija
7/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aatelistoon. Mieheni on vanhaa ruotsinkielistä sukua ja hänellä on perittyä omaisuutta ja maata. Tai sitten porvaristoon, sillä meillä oma yritys.

Vierailija
8/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus ja Zeus, ylijumala Kreikan.

Vierailija
9/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvulla olisin ollut säätyläinen. 

Vierailija
10/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aatelistoon. Mieheni on vanhaa ruotsinkielistä sukua ja hänellä on perittyä omaisuutta ja maata. Tai sitten porvaristoon, sillä meillä oma yritys.

Aatelisto ja porvaristo ovat säätyjä eivätkä yhteiskuntaluokkia. 

Vierailija
11/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä ajassa ja missä päin maailmaa. Ja tietysti tää riippuu ihan tsägästä, mihin luokkaan sitä sattuu syntymään.

Tarkoittaakohan kysyjä, mihin luokkaan haluaisi kuulua? Mihin arvelee voivansa kuulua ominaisuuksiensa puolesta? Vai mikä olisi se luokka, mihin arvelee voivansa kuulua esi-isiensä puolesta? Sehän se yleensä on sen luokan määrännyt, ja aika pitkälti taitaa määrätä vielä nykyäänkin.

Ominaisuuksieni puolesta saattaisin kuulua papistoon, poppamiehiin, noitiin, parantajiin, itkijänaisiin, lapsenpäästäjiin, shamaaneihin tai vastaaviin.

Vierailija
12/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin jengi olisi viikko sitten löytänyt internetin kun näitä vastauksia katsoo :D Onpa vaikea kysymys mihin kannattaa hirveästi saivarrella.

Vierailija
13/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri, jos olisin siihen aikaan päässyt lääkäriksi niin varmaan aika korkea asema olisi sitten. Mutta luultavasti olisin kuitenkin maatalon emäntä tai joku vuokratonttilainen.

Vierailija
14/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1910-luvulla oppikoulun (kts G) käynyt kuului  parhaiten tienaavaan kymmenykseen eli desiiliin. Olen ylioppilasmerkonomi joten n sata vuotta sitten olisin ollut herrasväkeä. No, toki olen vieläkin :)

Vierailija
15/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatsi-kreivi olisin.

Tai piispa tai seppä.

Vierailija
16/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ajasta riippumatta kuuluisin heikkolahjaisiin mielenterveyspotilaisiin eli olisin melko alhaisessa yhteiskuntaluokassa kuten nytkin olen. Olen huomannut, että vielä nykyäänkin esim. meitä mielenterveys

potilaita melko yleisesti halveksutaan ja pidetään meitä muita huonompina ihmisinä. Jos olisin syntynyt vaikka 100 vuotta aikaisemmin kuin synnyin eli vuonna 1881, niin asemani olisi ollut tietysti vielä huonompi, sillä silloin mielenterveyspotilaita ei ymmärretty senkään vertaa kuin nyt. Siihen kun olisi lisännyt vielä sen, että olen heikkolahjainen, fyysisesti sillä tavalla vammainen että monet 1900-luvun alun työt eivät olisi onnistuneet minulta ja kaiken lisäksi olisin ollut homoseksuaali niin tilanteeni olisi ollut surkea, jos tuo viimeinenkin olisi selvinnyt muille eikä pysynyt vain minun omana salaisuutenani. Tosin jos olisin syntynyt vaikka silloin 100 vuotta sitten, niin olisin todennäköisesti syntynyt kuolleena tai kuollut viimeistään muutaman päivän iässä.

Vierailija
17/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. herrasväkeen kuului sukumme jo 1800-luvulla. Varakkaita ja menestyneitä kauppiaita ja käsityöläisiä.

Vierailija
18/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisin porvariston.

Vierailija
19/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelurobotti.

Vierailija
20/23 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen säätyjen lakkauttamista suurin osa Suomen kansasta (kai noin 90 %) kuului rahvaaseen eli ei mihinkään säätyyn. Säätyjä olivat papisto, aatelisto, porvaristo ja talonpojat, ja heillä oli kullakin edustajansa valtiopäivillä.

Monet menestyvät kauppiaat ja käsityöläiset luettiin kuitenkin jo silloin ns. herrasväkeen, he olivat luku- ja kirjoitustaitoisia, heidän lapsensa kävivät kouluja (jopa tytöt), heillä oli palvelijoita jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi