Mitä työtä tekee vaativat asiantuntijatyötä tekevät?
?? Jotain kelan matemaatikkoja vai ministerin avustaja?
Kommentit (9)
Mitä noita nyt on... vakuutusalan analyytikot, verotuksen ja lainsäädännön asiantuntijat, lääkärit, hammaslääkäri... sen suuntaisia. Ministerin avustaja voi olla aika köykäinen pesti... edustustilaisuuksien järjestelyä, 'sukkahousujen ostoa' ministerille jne. Riippuu varmaan kunkin avustajan työnkuvasta. Voi niissä vaativiakin avustajapestejä olla.
Pidän itseäni ryhmään kuuluvana. Olen it-arkkitehti.
Juuri esim. ministeriössä on ainakin oma sukulaiseni. Kirjoittaa mm. erään ministerin puheet ja osallistuu Brysselissä ( tai etänä ) asiaa koskeviin kokuksiin , tiedottaa jne. Tekee usein todella pitkää päivää.
Esim. Valtion talousarvion taustalaskelmien tuottajat voisivat olla näitä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat näistä ovat ns paperinpyörittelijöitä. Eli käsittelevät hakemuksia. Kivaa ja "vaativaa". 😅
Joo mene Kelaan töihin käsittelemään hakemuksia ja sano että se on helppoa. Ihan helvetillinen homma arvoida eri pykälien ja määritteiden mukaan jonkun Möttösen tuhertamasta tukihakemuksesta se punainen lanka....
Olen vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ja olen ICT-projektipäällikkö.
Asiantuntijatyötä on kaikki ei suorittava työ. Suorittavassa työssä tehdään työtä jonkun antamien ohjeiden mukaan. Asiantuntijalla ei niitä ohjeita ole, vaan se asiantuntijuus on juuri sitä, että on luotava omat ohjeet ja tavat jäsentää työkokonaisuuttaan. Asiantuntija yritää organisoida työkokonaisuutta, joka on monipuolinen, hyvin monimutkainen ja täysin levällään. Asiantuntijan työskentelyn tulisi tuottaa jäsentynyttä tulosta oli kyse sitten vaikka lainsäädännön esivalmisteluista jäsentyneeksi ehdotukseksi tai vaikkapa sosiaalialan tilannekartoituksen muodostumista sosiaalilain mukaisiksi päätöksiksi.
Heh. Itse inhoan tuota sanaa, mutta olen finanssialalla ja teen tällä hetkellä kansainvälistä projektia liittyen osaamisalaani. Ei mitenkään mielenkiintoista. Vaatii kyllä osaamista ja hyviä pakaralihaksia (10h päivässä helposti pelkkiä palavereita..). En näitä osaisi jos olisi suoraan koulunpenkiltä tullut. Eli asiantuntijatyötä siis. Vaativaa - no joo, välillä. :)
Useimmat akateemiset työt on vaativaa asiantuntijatyötä. Psykologi, meteorologi, arkkitehti jne.