Onko ekaluokkalaisella oikeus kunnalliseen päivähoitoon KUN
molemmat vanhemmat ovat epäsäännöllisissä vuorotöissä, eli ekaluokkalainen lapsi joutuisi olemaan toisinaan kotona yksin koulupäivän päättymisestä (tai iltapäivähoidon päättymisestä) klo 21.30 saakka? Ja joskus viikonloppuisin 7-8 tuntia yksin päivisin?
Onko näissä tilanteissa mahdollisuus lapsen päästä kunnalliseen päivähoitoon/vuorohoitoon? Onko tästä jokin yleinen linjaus, vai onko kuntakohtaiset erot mahdollisia...
Kyselen toki oman kunnan päivähoitotoimistosta, kun asia tulee ajankohtaisemmaksi, mutta alustavasti kyselen täältä, josko joku tietäisi jotain.
Kommentit (21)
Miten ekaluokkalaisen hoito järjestetään tuossa tilanteessa? Minullakin pian ajankohtainen kyseinen tilanne..
Ekaluokkalaisella on korkeintaan oikeus iltapäivähoitoon, eli koulun loppumisesta klo 16 tai klo 17 asti. Sekään ei ole subjektiivinen oikeus, mutta useimmat kaupungit sen myöntävät.
Lisäksi teillä molemmilla vanhemmilla on oikeus lyhentää työaika jopa 30 tuntiin viikossa, kunhan ette molemmat ole yhtä aikaa lyhennyksellä, siis kumpikin ei voi olla töissä klo 8-14 vaan toisen pitää olla vaikka klo 10-16.
Ei taida olla oikeutta kuin tuohon iltapäiväkerhoon. Ainakin hoitoalalla on eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla mahdollisuus tehdä 90 tunnin työaikaa/jakso (3 vkoa). Käytännössä siis nelipäiväistä viikkoa. Kannattaa myös yrittää sumplia vuorot mahdollisimman sopiviksi ja ristiin meneviksi, jos vain mahdollista vaikuttaa työvuorosuunnitteluun. Eli jos sulla on ilta, niin miehellä olis silloin aamu jne.. Hankalaa on elämä vuorotyön ja lastenhoidon suunnittelun kanssa kun ei ole ketään sukulaisia tai muita auttamassa.
Eikös oikeus osa-aikaiseen työhön ole vastaus juuri näihin ongelmiin? Eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla siis, en nyt muista virallista termiä.
Kiitos vastauksista, osaksi kyllä vähän ristiriitaisia? No, kysyn asiaa kuntamme päivähoitotoimistosta.
Työvuorojen sumplimiset tai työajanlyhennys on siis teoriassa mahdollista, mutta käytännössä aivan mahdotonta. Mies ei pysty työvuoroihinsa vaikuttamaan, ja itsellänikin sellainen tilanne, että jos kokoaikatyö ei onnistu (olen sijainen) niin työsopimustahan ei uusita. Tilalle on muitakin tulijoita, se on "tehty selväksi".
ap
Päivähoitolain mukaan on oikeus! 2§ "Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset."
Tähän voi vedota, jos lapselle ei muuta hoitomahdollisuutta ole
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:18"]
Päivähoitolain mukaan on oikeus! 2§ "Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset."
Eikös ekaluokkalaiset jo ole oppivelvollisuusikäisiä? Siis oikeutta hoitopaikkaan ei sen mukaisesti ole.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:18"]
Eikös ekaluokkalaiset jo ole oppivelvollisuusikäisiä? Siis oikeutta hoitopaikkaan ei sen mukaisesti ole.
[/quote]
[/quote]
Miksi et palkkaa teille kotiin hoitajaa? Niin muutkin tukiverkottomat vuorotyöläiset tekevät. Esim. opiskelijat tekevät mielellään tuollaista ilta- ja viikonloppupainotteista keikkatyötä. Hankala uskoa, että ainakaan vuorohoitopäiväkodista saatte paikkaa, kun ne ovat niin täynnä ja kuka hakee lapsen tavallisesta päiväkodista tai pph:lta, jos olette molemmat iltavuorossa?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:15"]
Eikös oikeus osa-aikaiseen työhön ole vastaus juuri näihin ongelmiin? Eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmilla siis, en nyt muista virallista termiä.
[/quote]
Virallinen termi on osittainen hoitovapaa.
Jos sinulla on pieniä koululaisia, voit tehdä enintään 30-tuntista työviikkoa ja saada osittaista hoitorahaa Kelasta. Saat osittaista hoitorahaa, kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy (31.7.).
http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha
Kannattaisiko tämä asia nyt miettiä hieman tarkemmin.
Yksityiseltä voit saada paikan. Itse olen ypph ja ottaisin kyllä lapsesi hoitoon. Hän kun ei veisi edes yhtä paikkaa, kun hoidossa saa olla 4+ puolikas. Tosin en tiedä saisiko kunnalta tukea, joten vosi olla, että joudutte maksamaan koko hoitomaksu itse.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:02"]Yksityiseltä voit saada paikan. Itse olen ypph ja ottaisin kyllä lapsesi hoitoon. Hän kun ei veisi edes yhtä paikkaa, kun hoidossa saa olla 4+ puolikas. Tosin en tiedä saisiko kunnalta tukea, joten vosi olla, että joudutte maksamaan koko hoitomaksu itse.
[/quote]
Ei kai yksityinenkään pph saa tehdä töitä kellon ympäri ja ylikin? Jos siis olisi muitakin hoitolapsia, kuin ap:n koululainen, joka tulee vasta koulun jälkeen ja on iltaan asti hoidossa, kun ensimmäinen hoitolapsi tulee vaikka klo 7. Lisäksi vapaat on ypph:nkin pidettävä ja miten se onnistuu, jos osa tarvitsee hoitoa vain arkisin ja osa myös viikonloppuisin?
Ainakaan Helsingissä en saanut hoitopaikkaa erityislapselle, joka ei olisi selvinnyt yksin kotona. Oli pakko irtisanoutua vuorotyöstä.
Yksityinen on yrittäjä ja saa tehdä töitä vaikka 24/7. Itsekkin teen nyt 50h/viikko. Eikä tule ylityökorvauksia vaan ihan se perus palkka.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:35"]
Ainakaan Helsingissä en saanut hoitopaikkaa erityislapselle, joka ei olisi selvinnyt yksin kotona. Oli pakko irtisanoutua vuorotyöstä.
[/quote]
Mä jouduin myös jättäytymään työelämän ulkopuolelle, jo lapsen päiväkoti-iässä. Olin alalla, jossa tarjolla vain epätyypillisiä työsuhteita ja vuorotyötä. Erityislapselle ainoa tarjottu hoitoaika päiväkodissakin oli 8-16.
Ei ole. Palkkaa illoiksi hoitaja.
Ei ole.