Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloyhtiön kulujen maksatus osakkailla kun lainaa ei saa

Vierailija
11.10.2021 |

Jos taloyhtiöllä on tarve tehdä kiinteistöön huolto/korjaustoimenpide, mutta ei saa siihen lainaa, voiko taloyhtiö velvoittaa osakkaan maksamaan osuutensa kunkin omin keinoin?
Kyseessä taloyhtiön vastuulla oleva toimenpide.
Laskua per osakas kertyisi siis kertarysäyksellä 1000-1500 euroa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei korjaus ole välttämätön, tarvitaan päätökseen 2/3 enemmistö yhtiökokouksessa. Sama pätee siihen, että pyydetään osakkailta rahaa korjaukseen. Toki itse suostuisin ehdottomasti tähän jos on pakollinen korjaus, muuten heijastuu pahimmassa tapauksessa vahvasti myös oman asunnon hintaan.

Ihmisten täytyisi ymmärtää, että taloyhtiö on jopa itse asuntoa tärkeämpi asuntokaupoilla. Omaa asuntoa voi aina korjata ja rempata, mutta huonoa talousahdingossa olevaa yhtiötä on mahdoton yksin muuttaa. Ainakaan joutumatta maksumieheksi.

Vierailija
22/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On haövempaa ottaa pankista omaa lainaa kuin yhtiölainaa.

Taloyhtiölaina katsotaan asumistuessa menona, mutta jos sama remontti rahoitetaan henkilökohtaisella pankkilainalla, sitä ei katsota asumiskuluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö saisi ison lainan, jolla voitaisiin korjata asiantuntijoiden tekemän suunnitelman mukaan. Pientä lainaa pankki ei anna, koska se ei talon arvoa nosta pohjamudista.

Niinpä pienen lainan verran perittäisiin siis osakkailta suoraan.

Itse kuuntelisin asiantuntijoita ja pankkia ja teettäisin ison remontin.

Neuvoja?

Yhtiökokous päättää asian. Siihen on sinun tyytyminen.

Vierailija
24/25 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkaat sen lainankin maksaisivat, tietysti. Kuulostaa kyllä huolestuttavalta asua yhtiössä, jossa on vastikkeet tapissa eikä lainaa saa. Myy kämppä jos ei arvo ole jo romahtanut.

Vierailija
25/25 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up