Missä työssä pärjäisin? Olen Asperger.
Kommentit (16)
Mikä sua kiinnostaa? On paljon töitä, missä et joudu olemaan kun suhteellisen pienen ihmismäärän kanssa tekemisissä.
Kun en tiedä mitä haluaisin tehdä. Mieli muuttuu usein. Ap
Koodariksi pääsee, kun opettelee koodaamaan. Tee ensin yliopiston Mooc-kurssit ja jos menee hyvin, niin siitä sitten opiskelijaksi. Koodarin täytyy osata hommansa hyvin, mutta se tuskin sulle on ongelma, jos se vaan kiinnostaa. Opiskelun voit hoitaa aika hyvin etänä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsee koodariksi?
Itselläni siihen on ihan yliopistotutkinto, tietojenkäsittelytieteen maisteri. Mutta ammattikorkeakouluissakin on kyllä alan opintoja, joten ei ole pakko lähteä tekn. korkeakouluun tai yliopistoon. Mutta niillä pikakursseilla ei valitettavasti kyllä työllisty.
Itse olen myös asperger, mutta työtön. Joku sellainen työ missä teoreettinen osaamisesi merkitsee työn kannnalta eniten. Asiakaspalvelu tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta.
It tukihenkilö. Riippuu millaseen paikkaan pääset mutta esim minä teen chatteja, ei tarvitse puhua kellekään ja teen näitä kotona. Rentoa hommaa :)
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko
Itse vaihdoin tuolta toiselle alalle, kuormituin liikaa jatkuvasta ihmisten kohtaamisesta näytteenottotyössä. Lisäksi asiakkaat joskus valitti minusta, että olen tyly tai outo tms, luultavasti juuri aspergerini takia, kun en ole sosiaalisesti sujuva tai osaa luontevasti ilmehtiä, katsoa ihmisiä tms.
Asiakaspalvelualalla, eräänlainen konsultti. Olen oman alani erityisasiantuntija, ja työskentelen noin tuhannen eri ihmisen kanssa vuosittain, suurin osa täysin tuntemattomia ennestään. Tulevaisuudessa työni on entistä enemmän ulkomaisten kanssa tapahtuvaa, mukaan tulee pitkästä aikaa myös matkoja muuallekin kuin Helsinkiin.
Vapaa-aikana on päästävä palautumaan, menen metsään tai luen. Jos olen oikein stressaantunut, niin katson pari sarjamaratoonia.
En koe työhöni liittyvää ihmissuhdekuormitusta liiallisena, koska olen siinä työroolissa. Osaan toimia siinä roolissa, ja se on usein helpompaa kuin siviilielämän ihmissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös asperger, mutta työtön. Joku sellainen työ missä teoreettinen osaamisesi merkitsee työn kannnalta eniten. Asiakaspalvelu tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta.
Toisaalta senkin voi oppia ja tulla hyväksi siinä. Jos aspie tekee siitä elämäntehtävänsä niin vain taivas on rajana.
Kannattaa hakeutua sellaiseen ammattiin jossa asiakkaita kohtaan ollaan tylyjä koska ominaisuutesi ("tautisi") olisis cv:ssä pelkkää plussaa. Tällaisia työpaikkoja voivat olla mm. verotoimisto, te-toimisto, kela, pankit, pysäköinninvalvonta, vartija,...
Mä olen asperger-nainen ja koodarina hyvin pärjäillyt jo yli 10 vuotta. Useamman vuoden tehnyt 100% etätyönä.