Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi väistää? Kysymys autoilijoille

Vierailija
11.10.2021 |

Kylämme iso tie, toisella puolella terveysasema ja toisella puolella koulu. Molempien suunnasta tulossa auto isolle tielle, kääntymässä samaan suuntaan, eli toinen itsestään oikealle ja toinen vasemmalle. Kumpi väistää? Kolmiot on molemmilla isoon tiehen nähden.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi väistää jos ei halua kuolla.

Vierailija
2/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalle kääntyvä väistää.

Vierailija
4/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikealle kääntyvä ajaa ensin.

Vierailija
5/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalle kääntyvä väistää edestä tulevaa.

Vierailija
6/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoisessa risteyksessä (tai jos tiet ovat toisiinsa nähden tasa-arvoisia, esim. molemmilla kärkikolmio) vasemmalle kääntyvä väistää oikealle kääntyvää. Jos risteys ei ole tasa-arvoinen, väistämissäännöt menevät liikennemerkkien mukaisesti. Aloituksessahan ei kerrota, kummasta tapauksesta on kyse.

Vierailija
7/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoisessa risteyksessä (tai jos tiet ovat toisiinsa nähden tasa-arvoisia, esim. molemmilla kärkikolmio) vasemmalle kääntyvä väistää oikealle kääntyvää. Jos risteys ei ole tasa-arvoinen, väistämissäännöt menevät liikennemerkkien mukaisesti. Aloituksessahan ei kerrota, kummasta tapauksesta on kyse.

Äh sori, olihan mainittu, että kolmio on molemmilla. Silloin nämä kaksi tietä ovat keskenään saman arvoisia, jolloin vasemmalle kääntyvä väistää.

Vierailija
8/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt, ap, että sulla ei ole ajokorttia. Eihän ole? 

Vierailija
9/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulua et ole rainnut käydä? Oikealle kääntyvällä on aina etuajo-oikeus, jos molemmilla on kärkikolmio.

Vierailija
10/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellanen aika sentään. Mulla ei oo ajokorttia, mut yritin kuvitella tilanteen mielessäni, vaivoin taisin onnistua, varmaan meni pieleen.

Mut ihan loogisesti ajatellen, ilman autokouluakin niin, että se joka kääntyy itseään lähimmälle kaistalle - siis ei mene tien yli, menee ensin. Se joka kääntyy tässä tilanteessa vasemmalle, eli menee yhden kaistan yli, menee tietysti sitten niin kuin toisena tien yli ellei sillä etuajo-oikeutetulla tiellä just ketään oo liikkeellä yli menoa  ja kääntymistä estämässä...

Läps plumps -- joku tulee ja läimii poskelle, että pöljä, ei logiikka tässä pelaa lainkaan...

Vierailija
11/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellanen aika sentään. Mulla ei oo ajokorttia, mut yritin kuvitella tilanteen mielessäni, vaivoin taisin onnistua, varmaan meni pieleen.

Mut ihan loogisesti ajatellen, ilman autokouluakin niin, että se joka kääntyy itseään lähimmälle kaistalle - siis ei mene tien yli, menee ensin. Se joka kääntyy tässä tilanteessa vasemmalle, eli menee yhden kaistan yli, menee tietysti sitten niin kuin toisena tien yli ellei sillä etuajo-oikeutetulla tiellä just ketään oo liikkeellä yli menoa  ja kääntymistä estämässä...

Läps plumps -- joku tulee ja läimii poskelle, että pöljä, ei logiikka tässä pelaa lainkaan...

Entäs jos kumpikin on kääntymässä vasemmalle...

Vierailija
12/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väistä ketään mulla on iso auto.

Vierailija
13/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Olen se, joka oli kääntymässä oikealle, ja oli oikeassa siinä, että minulla on etuajo-oikeus. Vasemmalle kääntyvä naapuruston vanhempi ukko kääntyi eteen ja näytti nyrkkiä ja akka apurin penkiltä jotain mulle osoitteli.

Ai että, toivottavasti nähdään tämän pariskunnan kanssa pian ja pääsen näyttämään tämän ketjun heille!

Kiitos av-mammat. T. Ap

Vierailija
14/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalle kääntyvä väistää.

Vierailija
15/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi mennä yhtä aikaa.

Vierailija
16/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon nynny tai nainen väistää, Teuvo ajaa aina ensin.

Vierailija
17/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nehän voi kääntyä samaan aikaan.

-eri

Vierailija
18/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea vastaus.

Kukaan ei ole enää perillä mikä on viimeisin sana miten tieliikennelaki on kirjoitettu, muutettiin ja heilu kuin , noh se..

'Tota veivattiin ees taas niin pali viime vuosina että en ainakaan minä ole enää varma.

Vierailija
19/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin heidän ajoreitit eivät risteä ja voivat ajaa samaan aikaan.

Vierailija
20/27 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea vastaus.

Kukaan ei ole enää perillä mikä on viimeisin sana miten tieliikennelaki on kirjoitettu, muutettiin ja heilu kuin , noh se..

'Tota veivattiin ees taas niin pali viime vuosina että en ainakaan minä ole enää varma.

Vaikka sinä et ole perillä, älä kuvittele, ettei kukaan ole.

Liikenteessä tuntee itsensä niin kovin älykkääksi, kun näkee, miten vaikeaa niin monille on noudattaa liikennesääntöjä.