Nolla sopimukset olisi kitkettävä työmarkkinoilta
Eli työnantaja voi lähes tehdä mitä tahansa. Jos työtä ei siis ole tarjolla eli nolla, et saa palkkaa. Ja työnantaja voi antaa töitä vain kausiluontoisesti. Ja potkaista töistä milloin tahansa, siis vedoten, esim. valehteluun, että henkilö ei ole ollut työpaikalla, vaikka työnantaja ei edes anna töitä, mitä tehdä. Työterveys, ym asiat retuperällä.
Itsellä ei ole tällaista ongelmaa, mutta olen oikeasti huolissani näistä yritysten hyväksikäytöstä työntekijöitä kohtaan. Mitä itse ajattelet tästä? Tätä asiaa voi googlata itse Nollasopimus.
Kommentit (9)
Miksi ihmeessä pitäisi kieltää? Jos et tee töitä, et saa palkkaakaan. Toisaalta jos teet, saat myös palkkaa.
Näin huijataan myös työpaikkatilastoissa, on muka monta työpaikkaa tarjolla, joissa ei kuitenkaan välttämättä saa yhtään työtuntia.
Ei todellakaan pidä kieltää! Itse mielummin olen nollasopimuksella, jolloin joka kerrasta ei tarvitse tehdä erillistä sopimusta ja työsuhde-edut säilyvät :)
Meidän firmassa ne muutettiin äsittääkseni oikeudellisista syistä tuntisoppareiksi, joissa on min- ja max-tunnit määritelty. Olen luullut, että ne poistuivat silloin.
Minkähän ihmeen takia oma työnanataja suostui niistä luopumaan...
Toisaalta, on myös elämäntilanteita joissa nollasopimukset istuvat kuin nenä päähän. Minä tein aikoinaan nollasopimuksella töitä järkkärinä/vartijana, sillä opiskeluiden vuoksi vakituinen työsuhde ja vakituiset työvuorot eivät olisi istuneet mitenkään. Nollasoppari taas tarjosi molemmille, työntekijälle että työnantajalle, win-win -tilanteen.
Että sen vuoksi en viitsisi dumata nollasopimuksia sellaisiksi, joista ehdottomasti pitäisi jotenkin päästä eroon.
Mitä tapahtuu jos on useita nollatuntisopimuksia ja työvuorot menevät päällekkäin ja sanoo toiselle työnantajalle, että minulle on jo varattu työ toisesta työpaikasta tuohon aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Näin huijataan myös työpaikkatilastoissa, on muka monta työpaikkaa tarjolla, joissa ei kuitenkaan välttämättä saa yhtään työtuntia.
Kyllähän me työsopimuksia tarjotaan, mutta palkkaa ei viitsitä maksaa.
Työnantajat kiertävät lakipykäliä kaikin tavoin näillä nolla sopimuksilla. Lue ne kriteerit nolla sopimuksista, miten oikeuksia ei enää ole työntekijöillä. Jos tänne jokin opiskelija sanoo, että tosi hieno juttu, on varmaan itse yrittäjä ja trollaaja.
Nämä sopimukset lisääntyvät, paikallinen sopiminen.