Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsylapsi ja vanhemmat

Voimat vähenee koko ajan
11.10.2021 |

Meillä epäillään 4-vuotiaalla lapsella nepsyjuttuja (ilmaisin sen näin, tutkimukset kesken) päiväkodin aloitteesta.
Lapsi on ollut herkkä ja vaativa jo vauvasta asti.
Itse olen lukenut paljon erityislapsista ja vuorovaikutuksesta. Ja mielestäni kohtaankin lapsen ymmärtäväisesti ja myötätuntoisesti, ja arki näin sujuukin paremmin. Ongelmana on puoliso, joka ei ymmärrä myötätuntoa.
Esimerkkinä yksi tapahtuma, josta mielestäni paisui liian iso asia ”ei mistään”.
Puoliso kysyi lapselta miten päivä meni ja lapsi vastaa ettei muista. Tuen lasta ja sanon, että niin sinä kerroitkin siitä jo minulle. Puoliso hermostuu mitä minä tungen siihen väliin, kerron että tuen lasta ja se ei tarkoita mitään sinua kohtaan.
Kerron että jos lapsi ei halua vastata voi kysyä myöhemmin. Puoliso huutaa minulle, että ”tarkoitanko ettei lapselta voi kysyä miten päivä meni ja odottaa vastausta” kun sanon että voit olettaa mutta kannattaa myös muistaa, että toisena hetkenä saattaa saada vastauksen ja toisena ei ja turha siitä on lähteä taistelemaan.
Tässä on nyt yksi ja mielestäni aivan turhakin esimerkki mikä aiheuttaa kuormitusta kaikille, puoliso vääntäisi ja hänen mielestään kaiken on tapahduttava silloin kun hän haluaa ja ajatelee olevan sopivaa.
Ja mielestäni lapset ovat lapsia ja erityisesti nepsykirjon lapset kaipaavat joustoa.

Millaisia kokemuksia teillä on?
Ollaanko teillä yhtä mieltä lapsen kohtaamisesta?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini teki tätä aina. Tunki siihen meidän lasten ja isämme väliin. Se tuntui todella ikävältä. Hän ikäänkuin sääteli mitä kukin sai tehdä, missä ja miten. Maalasi myös mielellään isästä hankalaa, helposti suuttuvaa jne. Omi lapset kokonaan itselleen.

Nyt kun olen itse vanhempi ja joutunut sietämään omien lasteni kanssa sitä äitini käytöstä näen sen läpi. Ei se ole mitään huolenpitoa, vaan vallanhimoa, kilpailemista.

Jos haluaisi pitää huolta, tukisi sitä vanhemmuutta, eikä omisi sitä kokonaan itselleen. Nyt hän meidänkin perheessämme yrittänyt anastaa itselleen "sen paremman vanhemman" roolin ja jopa pyrkinyt kontrolloimaan ja valvomaan lastemme suhteita muihin sukulaisiin.

Särähti kyllä pahasti tuo ap:n käytös. Siinä ei ole mitään ihmeellisät, että lapsi vastaa päivästään noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä