Pitääkö hautajaisiin osallistua jos ei ole yhteisöllinen surija?
Jotkuthan siis saavat hautajaisissa jonkinlaisen päätöksen asialle, mutta esim. itse äärimmäisen introverttinä pelkästään ahdistun niistä.
Riittääkö syyksi olla osallistumatta siis se, ettei halua surra yhteisöllisesti? Voisi muistaa kuollutta jollain omalla tavallaan.
Kommentit (16)
Olen järjestellyt omaiseni hautajaisia. Olen kutsunut vain muutaman sukulaisen. Nyt tuli syyllinen olo, että järjestän näin pienimuotoisesti ne. Yksin olen siis, ei kukaan auta.
Ei niihin ole mikään pakko osallistua ikinä, oli minkälainen surija tahansa. Mutta jos ei jonkun hyvin läheisen hautajaisiin osallistu, saa kyllä varmasti ihmettelyä osakseen, toisille se, ettei osallistu hautajaisiin, merkitsee, ettei kunnioita vainajaa, vaikka eihän se oikeasti sitä tarkoitakaan.
Jos jaksaa niin itsekeskeinen olla ettei pysty edes omaisen suruun ottamaan osaa, niin siitä sit vaan. Pysy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin ole mikään pakko osallistua ikinä, oli minkälainen surija tahansa. Mutta jos ei jonkun hyvin läheisen hautajaisiin osallistu, saa kyllä varmasti ihmettelyä osakseen, toisille se, ettei osallistu hautajaisiin, merkitsee, ettei kunnioita vainajaa, vaikka eihän se oikeasti sitä tarkoitakaan.
Miten kunnioitetaan vainajaa? Mulle hautajaiset on viimeiselle matkalle saattelua, hyvästit ja näkemiin ihmiselle, joka on päässyt jatkamaan matkaa täältä. En ole seissyt yhdelläkään haudalla kunnioituksen vaan lähinnä rakkauden ja kaipuun vuoksi.
Ei siellä surra tarvitse. Mun mielestä sinne mennään osoittamaan tukea vainajan läheisille ja muistelemaan vainajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kunnioitetaan vainajaa? Mulle hautajaiset on viimeiselle matkalle saattelua, hyvästit ja näkemiin ihmiselle, joka on päässyt jatkamaan matkaa täältä. En ole seissyt yhdelläkään haudalla kunnioituksen vaan lähinnä rakkauden ja kaipuun vuoksi.
Ei kai kuolleelle enää voi jättää hyvästejä, kun eihän hän enää tiedosta.
Jatkokysymys:
Onko ok mennä vain siunaustilaisuuteen, ja lähteä haudalta pois? Jättäisi siis muistotilaisuuden väliin?
Ap
Ei ole pakko osallistua hautajaisiin koskaan. Voi osallistua vain siunaustilaisuuteen. Tällöin kohteliasta hyvästellä lähiomainen kun poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys:
Onko ok mennä vain siunaustilaisuuteen, ja lähteä haudalta pois? Jättäisi siis muistotilaisuuden väliin?
Ap
On, se on ihan ok. Siunaustilaisuuteen osallistuu yleensä muutenkin vain kutsutut, jos ei erikseen ole etukäteen esim. kuolinilmoituksessa ilmoitettu että siunaustilaisuus järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestellyt omaiseni hautajaisia. Olen kutsunut vain muutaman sukulaisen. Nyt tuli syyllinen olo, että järjestän näin pienimuotoisesti ne. Yksin olen siis, ei kukaan auta.
miksi alapeukutus?
Ymmärrän hyvin tuon tunteen. Olisin otettu, jos esimerkiksi läheiseni työkaverit tai ystävät olisivat vain siunaustilaisuudessa. Harvalla sen jälkeen on tarvetta kahvitella tai syödä ainakaan vieraiden ihmisten kanssa, vaan surun kokeminen heti yksin voi olla paljon parempi. Toisaalta antaisin sen tilan ihan kenelle vain, vaikka kyse olisi läheisestäkin ihmisestä. Meitä on tietysti moneen junaan ja kohteliasta olisi kertoa kutsujalle, että halua surra rauhassa ja mahdollisesti ehdottaa tapaamista joskus myöhemmin. Jos kyse on edes sellaisesta piiristä, jota jatkossa tapaa.
[/quote kirjoitti:
Ei kai kuolleelle enää voi jättää hyvästejä, kun eihän hän enää tiedosta.
Ei kai, tai kyllä kai. Jos joskus olet rakkaasi arkun äärellä, saanet tuohon vastauksen.
Minä tiedän sen jo: kyllä, kyllä kuolleen voi hyvästellä, saatella matkaan.
Kukaan ei tule kotoa hakemaan, mutta ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää jäädä tuon takia pois. Riippuu siis miten paljon haluat kunnioittaa omaisia.
Ei hautajaisiin tarvitse osallistua, jollei nimenomaan itse jostain syystä halua.
Vainajaa / omaisia voi muistaa muilla tavoin.
Aika on ajanut ohitse kaikenlaisista "täytyy" - perinteistä ym.
Tänä päivänä jokainen voi rakentaa elämisen asioista ja tekemisistä omannäköisensä.
Mielensäpahoittajat pitäkööt omat kekkerinsä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys:
Ap
On ok.
On myös ok esim. lähettää vain suruadressi, jotka yleensä luetaan muistotilaisuudessa.
Lisäisin vielä, että en odota joskus oman kuolemani koittaessa minkäänlaista siunaustilaisuutta.
Ap