Lukevatko nykylapset vielä Enid Blytonin kirjoja?
Törmäsin Ylen Arkistossa vanhaan 10 kirjaa lapsuudesta sarjan jaksoon, jossa käsiteltiin Viisikko-sarjaa. Jakso ei kyllä ollut ihan onnistunein kyseisen sarjan jaksoista, vaan jäi aika ohueksi, osittain ehkä siitä syystä, että keskustelijoiden oma kosketus Viisikkoon, on yli 50 vuoden takaa.
Omat Blyton kokemukset ajoittuvat 70-luvun alkupuolelle ja tuolloin Blytonin kirjoja luki lähes kaikki lapset. Viisikko oli tietysti se keskeisin sarja, mutta itse tykkäsin jopa enemmän Salaisuus-sarjasta. Sos-sarjaa alettiin julkaista Suomessa vasta kun oma Blyton kausi alkoi olla jo kääntymässä ehtoopuolelle, joten siitä ei tullut luettua varmaan kuin puolet kirjoista, koska loppupään osia julkaistiin vasta kun olin jo teiniässä ja eihän silloin enää Blytoneita luettu.
Mutta miten on, lukeeko nykylapset enää Blytoneita, vai onko Potterit ja tietokoneet syrjäyttäneet Viisikot ja kumppanit kokonaan? Oma lapseni (poika) on 90-luvulla syntynyt ja hän ei kyllä Blytoneita lukenut, eikä kyllä juuri muitakaan kirjoja (ei edes Pottereita), vaan tietokone ja konsolipelit vei lähes kaiken huomion.
Entä mitkä ovat omat Blyton kokemuksenne ja miltä vuosikymmeneltä?
Kommentit (10)
Olen syntynyt 81 ja luin kyllä lähes koko blytonin tuotannon konsolipeleistä yms huominatta. Tosin olin aika yksinäinen niin luin paljon.. Blytonin seikkailusarja oli suosikkini. Viisikithan oli blytonille aika liukuhihnatavaraa ja samat juonet toistuuvat aika paljon joten varmasti parempaakin lukemista on vaikka aika koukuttavia kirjojahan nuo oli.
Siihen aikaan luokkakaverit luki lähinnä neiti etsiviä ja näitä tyttöjen heppasarjoja. Näitä on toki itsekin tullut luettua jonkinverran. Yläasteella ja lukiossa sitten luin enempi scifiä ja fantasiaa kun isoveli oli noista kiinnostunut.
Toivottavasti omat lapset aikanaan jaksavat myös lukea aikanaan. Tykkäävät kyllä kirjoista ja sarjakuvista paljon, eivät vaan vielä osaa lukea..(4 ja 5-vuotiaat)
99 syntynyt olen ja seitsemänvuotiaana tartuin viisikkoihin, minkä jälkeen meni nopeasti loputkin nää salaisuus, arvoitus, sos, seikkailu yms. moneen kertaan kaikki on luettu sillon joskus ala-asteikäisenä
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:51"]
Olen syntynyt 81 ja luin kyllä lähes koko blytonin tuotannon konsolipeleistä yms huominatta. Tosin olin aika yksinäinen niin luin paljon.. Blytonin seikkailusarja oli suosikkini. Viisikothan oli blytonille aika liukuhihnatavaraa ja samat juonet toistuuvat aika paljon joten varmasti parempaakin lukemista on vaikka aika koukuttavia kirjojahan nuo oli. Siihen aikaan luokkakaverit luki lähinnä neiti etsiviä ja näitä tyttöjen heppasarjoja. Näitä on toki itsekin tullut luettua jonkinverran. Yläasteella ja lukiossa sitten luin enempi scifiä ja fantasiaa kun isoveli oli noista kiinnostunut. Toivottavasti omat lapset aikanaan jaksavat myös lukea aikanaan. Tykkäävät kyllä kirjoista ja sarjakuvista paljon, eivät vaan vielä osaa lukea..(4 ja 5-vuotiaat)
[/quote]
Blytonille taisi kaikki kirjat olla liukuhihna tavaraa, nainen kun kirjoitti kirjoja keskimäärin liki 20 kirjan vuosivauhdilla ja 40-50 luvun vilkkaimpina aikoina varmaan keskimäärin joka toinen viikko häneltä valmistui joku kirja ja näitä kaikkia suosituimpia sarjojaanhan hän kirjoitti samaan aikaan 40-60 luvuilla.
Tuo Seikkailu-sarja on itselläni jäänyt kaikkein etäisimmäksi näistä Blytonin tunnetuista sarjoista. Miuistaakseni olen lukenut niitä vain yhden osan, enkä siitäkään muista mitään. Omassa lapsuudessani 70-luvun alussa oli toki jo niistä suurin osa julkaistu Suomeksi, mutta ne eivät olleet sillälailla tapetilla, kuin huomattavasti suositummat Viisikko, Salaisuus ja Sos sarjat. Arvoitus-sarjahan on Suomeksi käännetty ja julkaistu käsittääkseni vasta muutama vuosi sitten, joten siitä luonnollisesti ei mitään kokemusta.
Oon syntynyt -95 ja kaikki lähikirjastoista löytyvät Blytonin kirjat on kyllä luettu hiirenkorville moneen kertaan :) myös nyt kuudennella luokalla oleva pikkusiskoni lukee parhaillaa hänen tuotantoaan, ja kovasti tykkää.
Olen syntynyt 1984 ja luen Viisikkoja ja Seikkailu-sarjan kirjoja edelleen :) Sekä alkukielellä että suomeksi.
Vm 1971, eli tutuksi ovat nuo kirjat tulleet, omatkin lapset niitä pienempinä lukivat kesäisin mökillä :) Toki Potterit ja muutkin on luettuina.
1976 syntynyt ja olen lukenut viisikkoja, mutta eniten luin neiti etsiviä. Melkein kaikki.
Syntynyt -93 ja eniten tuli luettua viisikkoa ja sos:ia. Muista kirjasarjoista goosebumps ja pikku vampyyri :)
BLYTON!!!! <3 lapsuuteni meni kahlatessa joka sarjaa kymmeniä kertoja.... joo, jaksoin lukea kirjoja aina vaan uudelleen :) Mun ehdoton suosikki oli Seikkailu-sarja! Edelleen kaksi mun kaikista lempikirjoista on Seikkailu-sarjaa (laakso&sirkus) :D
Tykkäsin ihan hurjana, vaikka juonikuviot toki toistuivat. Kukaan sisaruksista eikä edes luokkalaisista ole lukenut edes Viisikkoja,mikä on sääli :(
T. s.1994
Olen syntynyt 1974 ja luin lapsena kaikki Viisikot mitä pienestä lähikirjastosta löysin. Keskimmäinen tyttäreni on lukenut niitä ehkä 10 kappaletta ollessaan 8-9 vuotias. Siihen jäi vaikka olikin pitänyt. :)