Mitäpäs jos kaikki vapaaehtoisesti sairastuneet maksaisivat omat hoitonsa?
Oli kyseessä sitten vapaaehtoisesti ylipainoinen, alkoholisti, tupakoitsija, anorektikko, autolla huvikseen ajava, ilman kypärää pyöräilevä tai sähköpotkulautailija, rokottamaton joka sairastuu siihen mihin ei ottanut rokotetta, rokotettu joka saa rokotehaitan jne...eikö tämä olisi ihan oikeudenmukaista?
Kommentit (31)
Rokotepassi ajaisi asian. Se kädessä pääsisi kaikkialle, rokottamattonille vois olla, maskin kanssa, auki vain lähikauppa ja apteekki.
no samalla perusteella voitaisiin sitten todeta, että raskauksia ei hoideta julkisista varoista, koska sekin on vapaaehtoista ja itse aiheutettua. Ei myöskään lasten terveydenhoitoa, koska vanhemmat ihan itse ovat hankkineet lapsia. Suojatillä auton alle jääneitä ei hoideta, koska itse ovat lähteneet kävelemään.
Kun tällä linjalle lähdetään, kaikki jäteään hoitamatta, ja siirrytään koonaan yksityiseen terveydenhoitoon. Joka, kuten USAssa näkyy, tulee kuitenkin yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin keskitetty julkinen palvelu, koska se oikeasti tarkoittaa, että suuri osa työvoimaresurssista jää käyttökelvottomaksi ja lopulta yhteiskunta päätyy maksamaan jotain sosiaaliavustusta tai foodstampejä kohtuuttoman suurelle osalle väestöä, kun se ei enää ole työkykyistä.
TÄstä huolimatta minusta on kohtuullista vaatia ihmisiltä (eli rajoittaa yksilönvapautta) normaalijärjellä varustetua suojautumista terveysvaaroilta. Eli se rokote ja muutkin vakavien pitkäaikaista työkyvyttömyyttä aiheuttavien tautien vastaiset rokotteet olisi syytä ottaa, koska muuten se tulee liian kalliiksi.
Jos vaikka vakuutusyhtiön lääkärit määrittävät vapaa-ehtoisuuden niin kaikki on omaa syytä.
"No miksei sitten ylipainoiset maksa myös aiheuttamiaan sairaanhoitokuluja??!!!11!!1!!"
Miksi tätä samaa onnetonta analogiaa toistetaan koko ajan, kun se ei ole mitenkään verrattavissa koronarokotteen ottamatta jättämiseen?
Jos et ota koronarokotetta, otat riskin sairastua niin vakavasti, että joudut tehohoitoon ja pahimmillaan kuolet. Lisäksi levität vakavaa kulkutautia muihin ihmisiin, jotka voivat myös sairastua vakavasti tai kuolla.
Koronarokotteen saat valtiolta ilmaiseksi. Jos et sitä ota (ilman terveydellistä syytä, tietysti), riskeeraat itsesi ja toiset tarkoituksella.
Kenenkään ylipaino ei uhkaa toisten terveyttä tai henkeä. Ylipainon takia ei yleensä joudu tehohoitoon. Sitä vastaan ei myöskään ole tarjolla valtion ilmaiseksi antamaa kertaluonteista vastalääkettä.
Ei siis lähellekään sama asia. Ylipaino ei leviä yhteiskunnassa tarttumalla ja tapa muita ihmisiä.
Uskokaa nyt. EI.
Ihan hyvä idea, saataisiin köyhät sairaat pois päiviltä aiemmin. Ovat muutenkin yhteiskunnalle taakka ja rasite.
Annettaisiin tilaa niille jotka voivat nsuttia elämästään.
Harvoin voidaan vetää tarkkaa rajaa siihen, milloin sairaus on itse aiheutettu.
Välillä jopa näkee vaatimuksia melanooman hoidon korvattavuuden poistosta, monet kun kuvittelevat sen aina itse aiheutetuksi.
Joissain tapauksissa kyllä varmasti lääkäreitä turhauttaa, esim:
-Keuhkoahtaumapotilas jatkaa tupakointia
-neuropatiapotilas sekä tupakoi, että suurkuluttaa alkoholia.
Unohdit läskit, hirmuinen säästö tulisi jos olisi jkin kattopaino esim 75 naiselle ja 85 miehelle. Ja sitten siitä eteenpäin maksettava kaikki.
No jos olisi ROKOTUS ylipainoon, alkoholismiin ja yleiseen tyhmyyteen niin sitten kyllä. Koronaan katsos on rokote.
Hyvä aloitus. Siitähän tänäänkin lehtien palstoilla kirjoiteltiin, että mikäli ei rokotettu sairastuu niin maksaisiko se omat kulut.
Ajatuksena sehän kävisi, mutta yhdenvertaisuus periaatteen mukaan sitten myös esim. ylipainosta, alkoholista, huumeista ja tupakasta johtuvat tapaukset korvataan itse.
Pelkästään nämä ihmiset kuormittavat ison osan järjestelmästämme. (Vanhukset eivät oikeasti voi mitään, että ovat vanhoja)
Mutta, mikäli kaikki ketkä ovat aiheuttaneet itse tilanteen maksaisivat siitä, niin hyvinvointiyhteiskunta romuttuisi siltä osin. Saisimme amerikkalaisen sairaanhoito mallin.
Itse mietin, että jätetään se tekopyhä "jeesustelu" ja autetaan toisiamme tasavertaisesti vaikka ollaan välillä kaikki vuorotellen tyhmiä.
Se vie mielestäni yhteiskuntaa pidemmälle kuin rangaistus malli.
Käyppä katsomassa kuinka hienosta vaikka ameriikassa terveydenhoito toimii. Millainen on elintaso suurimmalla osalla kansaa, kun ei ole varaa terveydenhoitoon. Ja aivan yhtä huono taitaa olla tilanne itärajankin takana.
En kyllä kadehdi moista touhua.
Mikä siinä on, että toisen osaan on niin vaikea asettua? Tämäkin aloitus taitaa olla provo, mutta onko tosiaan niin, että kun oma elämä on hyvin kuvittelee sen olevan vain omaa ansiota ja ansaittua?
Onko helpompi jakaa ihmiset me ja nuo toiset? Empatia ja kyky asettua toisen asemaan loistavat poissaolollaan. Haluatteko tosiaan rapauttaa loputkin rippeet hyvinvointivaltiosta? Mitä kun pask@ osuu tuulettimeen ja osanne muuttuu ja ihmiset, joiden ympäröiminä nyt olette kääntävät selkänsä teille ja toteavat sinusta tulleen nuo ja tuomitsevat sinut? Menee työ ja terveys.
En todellakaan halua elää valtiossa, jossa ihmisarvo on mitätön.