Muisti psykoosilääkityksen jälkeen.
Olen syönyt psykoosilääkkeitä kuuden vuoden ajan ja uskon että lääkkeiden syöminen on juuri se syy miksi olen ihan dementikon tasolla. Olin joskus ennen lääkitystä tosi skarppi ja hyvämuistinen ihmineb mutta nyt mikään ei onnistu. Psykoosilääkkeiden yksi sivuvaikutus on siis muistin huonontuminen.
Olen nyt purkamassa lääkitystä ja haluaisin tietää että palautuuko se muisti? Oon joskus ollut ihan ysin tyttö mutta nyt saan vitosia kun asiat ei jää muistiin vaikka kuinka pänttäisi. Tosi turhautunut olo ja pelkään ettei tää tästä lääkityksen lopetettuakaan parane...
Onko jollain kokemuksia?
Kommentit (40)
Minä olen syönyt kauan psykoosilääkettä. Nuoruudessa suoritin yliopistotutkinnon siis ennen lääkityksen alkua. Nyt palasin koulunpenkille ja lääkityksen kanssa en opi mitään. Pää on ihan tyhjää täynnä. Ala on mielenkiintoinen eli syynä ei ole motivaation puute. Taso on alempi mutta silti oppiminen tosi vaikeaa. Että uskon kyllä, että vaikuttavat kongnitiivisiin kykyihin ja muistiin. Minä en edes voi lopettaa, pakko syödä loppuelämäni lääkettä.
Ja juu en näemmä osaa edes kirjoittaa enää. Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syönyt kauan psykoosilääkettä. Nuoruudessa suoritin yliopistotutkinnon siis ennen lääkityksen alkua. Nyt palasin koulunpenkille ja lääkityksen kanssa en opi mitään. Pää on ihan tyhjää täynnä. Ala on mielenkiintoinen eli syynä ei ole motivaation puute. Taso on alempi mutta silti oppiminen tosi vaikeaa. Että uskon kyllä, että vaikuttavat kongnitiivisiin kykyihin ja muistiin. Minä en edes voi lopettaa, pakko syödä loppuelämäni lääkettä.
Tosi kurjaa. Samaistun sinuun tuon oppimisen suhteen. Olen ollut joskus tosi lahjakas oppija enkä ole joutunut näkemään vaivaa muistaakseni oppimat asiat, mutta kun kuus vuotta olin lääkitty ni nykyään saan vaan vitosia ja kutosia ja vaikka kuinka opiskelen niin ei vaan asiat jää muistiin. Turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni psykoosiläkkeiden aloituksen yhteydessä pitäisi automaattisesti myöntää toistaiseksi voimassa oleva työkyvyttömyyseläke.
Hahhah. :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla palautui. Aloin syömään psykoosilääkettä 16-vuotiaana ja syön edelleen. Lukion aikaan muistivaikeudet olivat pahimmillaan, mutta siinä päälle 20-vuotiaana kognitiiviset kyvyt alkoivat palautua. Onnistuin opiskelemaan maisteriksi asti hyvin arvosanoin, vaikka söin lääkettä edelleen.
En tarkoita tällä kommentilla juuri sinua, mutta täytyy ottaa huomioon, että tietyt mt-ongelmat vaikuttavat myös muistiin. Syy- ja seuraussuhde voi olla joskus yllättävä.
Tietty mulla myös masennus mikä varmaan vaikuttaa muistiin. Syön kyllä essitalopramia mikälie ja sitten voxraa mitkä on auttanut masennukseen.
Itse vaan koen että johtuu psykoosilääkityksestä. Mulla vaihdettiin lääke pari vuotta sitten ja tuntuu vaan että muisti huononi entisestään. Oppiminen ihan mahdotonta. Jotenkin noi lääkkeet aiheuttaa semmoisen aivosumun pääkopan sisälle mikä tekee keskittymisestäkin ihan mahdottoman asian.
Ehkä tää vielä tästä...
Ap.
Juu. Minäkin kutsuisin tätä aivosumuksi. Joskus tuntuu että koko elämä menee sumussa. Ei muista mitä edellisenä päivänä on opiskeltu, edes aihetta. Lisäksi olen huomannut, että en osaa kirjoittaa yhtä hyvin kuin ennen. Toistan samoja asioita ja sanoja ja muistiinpanot on yhtä epäselviä kuin tämä tekstikin. Uskon, että psykoosilääkkeillä on enemmän vaikutusta ihmisen aivoihin kuin mitä lääkärit sanovat. Tsemppiä sinulle opintoihin!
Kaiken lisäksi psykoosilääkkeet vaikuttavat ainakin minulla latistavasti tunteisiin. Asiat ovat yhdentekeviä, en jaksa välittää, vaikka kokeet menee huonosti. Kaikki on jotenkin harmaata. Lisäksi minusta on tullut todella epäempaattinen. Huoh! Harmi, että näitä on pakko syödä, jotenkin muistan kuinka ihanaa elämä oli ennen psykoosia ja lääkkeitä ja kaipaan tosi paljon menneisyyteen. Nyt meni vähän ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi psykoosilääkkeet vaikuttavat ainakin minulla latistavasti tunteisiin. Asiat ovat yhdentekeviä, en jaksa välittää, vaikka kokeet menee huonosti. Kaikki on jotenkin harmaata. Lisäksi minusta on tullut todella epäempaattinen. Huoh! Harmi, että näitä on pakko syödä, jotenkin muistan kuinka ihanaa elämä oli ennen psykoosia ja lääkkeitä ja kaipaan tosi paljon menneisyyteen. Nyt meni vähän ohi aiheen.
Juu latistaa ihan sikana. Oon aika tunteikas ihminen mut tossa vuosi sitten meidän koira kuoli ja ihan ihmettelin ku mua ei itkettänyt ollenkaan. Oikeen häpesin sitä ku jotenki tunteet hävinny ja mikään ei tunnu miltään. En muista millon viimeksi oisin tuntenut mielihyvää. Päivät menee vaan sellasessa sumussa...
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni psykoosiläkkeiden aloituksen yhteydessä pitäisi automaattisesti myöntää toistaiseksi voimassa oleva työkyvyttömyyseläke.
Ja ikuinen nettikielto.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Minäkin kutsuisin tätä aivosumuksi. Joskus tuntuu että koko elämä menee sumussa. Ei muista mitä edellisenä päivänä on opiskeltu, edes aihetta. Lisäksi olen huomannut, että en osaa kirjoittaa yhtä hyvin kuin ennen. Toistan samoja asioita ja sanoja ja muistiinpanot on yhtä epäselviä kuin tämä tekstikin. Uskon, että psykoosilääkkeillä on enemmän vaikutusta ihmisen aivoihin kuin mitä lääkärit sanovat. Tsemppiä sinulle opintoihin!
Oireet sopivat matalaan ferriitiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä psykoosi lääkettä syöt?
Latuda 75 mg
Ap.
Minulla ollut psy.lääkitys 17 vuotta. Näiden vuosien aikana olen opiskellut ja valmistunut yliopistosta ja tehnyt vaativaa asiantuntijatyötä 9 vuotta. Muistin huonontumista en ole huomannut.
Nuorempana taistelin lääkitystä vastaan huonoin seurauksin. Olen tyytyväinen, että valitsin lääkkeellisen ”tavallisen” elämän syrjäytymisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut psy.lääkitys 17 vuotta. Näiden vuosien aikana olen opiskellut ja valmistunut yliopistosta ja tehnyt vaativaa asiantuntijatyötä 9 vuotta. Muistin huonontumista en ole huomannut.
Nuorempana taistelin lääkitystä vastaan huonoin seurauksin. Olen tyytyväinen, että valitsin lääkkeellisen ”tavallisen” elämän syrjäytymisen sijasta.
Kiva etyä olet saanut apua. :)
Itsestä tuntuu että psykoosilääkkeet vaan jotenki huonontanut omaa suorituskykyä. Ihan puuroutunut olo päässä ja en ole vuosiin kyennyt kunnolla ajattelemaan. Puhuminen hankalaa kun tuntuu etten pysty pitämään ajatuksia kasassa ja ihan zombiolo kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en osaa kirjoittaa. Jotenkin tuntuu että lääkkeet tyhmentää. Tekstin tuottaminenkin on vaikeaa. Semmoinen tyhjä olo päässä koko ajan ja ajatus ei kulje. Tuntuu etten enää osaa mitään. En kanssa muista mitään oppimaani. En kanssa muista välillä mitään mitä tunnilla on puhuttu. Jonkun aihealueen saatan muistaa, esim että puhuttiin vaikka kulttuurista mutta sitten kaikki muu mennyt ohi, vaikka koin kyllä että keskityin tunnilla puhuttavaan.