Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun koti tuntuu vankilalta ja kotityöt pakkotyöltä

Vierailija
05.12.2014 |

Onko muita?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:28"]

Ok, jos tuo on sulle myös ammatti, niin yhtälö onkin vähän vaikeampi.

Kannattaisi varmaan alkaa suunnitella alan vaihtoa. Onko sinulla muuta ammattia, eli oletko pph vain elämäntilanteesi eli pienten omien lastesi takia vai onko tuo ainoa ammattisi? Pitäisi hommata varmaan uusi ammatti, jos ei muuta ole olemassa.

Ala suunnitella sitä. Ihan akuutisti kehittele jotain "ihan muuta" jouluksi, siinä on sulla ainakin viisi päivää aikaa levätä. Jos mahdollista yritä kehittää siihen ympärille muutakin lomaa.

Mikä on rahatilanteesi, voisitteko lähteä kotoa jouluksi muualle, valmiiden lihapatojen ääreen? Sekin auttaisi, ettei tarvitsisi tahkota itse koko joulua kasaan. Esim. kylpylöiden ja hotellien joulupaketeissa on kuulemma vielä tilaa, samoin risteilyillä. Parikin päivää muualla ja valmiit jouluruuat tekisivät sulle nyt terää.

Pahinta tuommoisissa tilanteissa on usein näköalattomuus, tunne että olosuhteet jatkuvat tasan samoina hautaan asti. Siksi kannattaa oikeasti alkaa etsiä pysyvää muutosta tilanteeseen eli esim. alan/työpaikan vaihtoa. Kuutonen on oikeassa, burn outiin ei välttämättä saa palkallista saikkua, unettomuuteen saa - mutta lyhyt saikku ei perusongelmaasi ratkaise eli sitä, että et viihdy työssäsi.

Tsemppiä, on se arki puuduttavaa, mutta asialle VOI yrittää tehdä kaikenlaista. Jos kerrot tarkemmin tilanteestasi, voimme ehkä neuvoakin tarkemmin, parista lauseestasi ei kauheasti vielä saa kokonaiskuvaa siitä, mikä mättää ja mikä voisi auttaa.

[/quote]

Minulla on myös toinen ammatti, olen pph koska tahdon hoitaa omiani kotona ja tehdä työtä. Kyse ei kuitenkaan ole siitä etten haluaisi olla pph. Ajattelin jatkaa tätä lasten kasvettua isoiksi pitkistä päivistä ja huonosta palkasta huolimatta, olen aina pitänyt siivoamisesta, haluaisin antaa lapsille hyvät lähtökohdat elämälle, pidän työstäni, mutta ongelma on ehkä juuri se ettei työpäivä pääty tällä hetkellä ollenkaan.  En näe että tilanne olisi loputon vaan tuntuu etten selviä juuri tästä hetkestä. Onneksi minulla on joululoma.

Vierailija
2/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:22"]

loputon lista joka jatkuu pidemmälle kuin kotoa pois olevalle vanhemmalle jolloin myös kotitöitä on vähemmän.

[/quote]

Vanhempiko siellä sotkee..? Ei se lista sen lyhyempi ole juurikaan, kun talossa asuu muitakin.

[/quote]

No ajattelin että kodinulkopuolella työssä käyvä syö lounaan ja välipalat muualla jolloin ei tulisi tiskiä ja sotkuja niistä, isommat lapset kai syövät koulussa ja osaavat jo siivota lelunsa jos ylipäänsä leikkivät niillä, yleistä sotkua, hiekkaa eteisessä, pissaisia lakanoita, kaatuneita maitoja.. uskon kyllä että näitä tuppaa tulemaan enemmän mitä enemmän ollaan kotosalla, kai teidän lapset koulussa käyvät...

Eiollut tarkoitus aloittaa riitaa siitä kenellä on eniten kotitöitä ja vähätellä. Minulla on varmasti enemmän kotitöitä kuin töiden ulkopuolella käyvällä, toisaalta minulla on myös aikaa tehdä niitä koko päivä, joka päivä...se tässä ongelma onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:35"]

Voi ei, pph ei tästä neuvosta hyödy kun siivota on varmaan pakko, mutta joku toinen ehkä saattaa? Kerran ahdistuksissani pidin täydellisen kotityölakon. siis katselin vaan lojuvia tavaroita ja pölyjä ja pakolla pidättäydyin tekemästä mitään, kunnon pirttihirmuna komensin miehen siivoamaan (vaikka muuten musta kotona olevalle kuuluukin kotityöt). Mulle tuli siitä jotenkin kummasti parempi mieli :). Havahduin itse siihen, että kaikkien iloksihan sitä kotia lopulta pidetään, ei pakosta, ei pölypallo ketään tapa!

[/quote]

Se tässä on kaikkein kamalinta että en voi antaa olla ja sotkun kerääntyä. Joskus kotiäitinä tein näin ja mies siivosi kun oli pakko. Nyt mies rauhassa sotkee ja vähättelee jatkuvan siivouksen tarpeellisuutta.. vaikka hyvin tietää että esim. Ruuanlaitto ja tarjoilu on mahdotonta jos ei ole puhtaita astioita, illan sotkut jäävät minulle että voin aamulla siivota jos en jaksa niitä itse illalla enään siivota.

Vierailija
4/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tunnen välillä noin mutta sitten lohduttaudun sillä ettei äitiysloma ikuisesti kestä ja nautin kuitenkin lapseni kanssa olemisesta. Lähde välillä ulos ja tee jotain muuta. 

Vierailija
5/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotini on linnani, ja vaimo vanginvartijani.

Vierailija
6/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koti parempi kuin työ+kotityöt

Vierailija
7/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:09"]

Mäkin tunnen välillä noin mutta sitten lohduttaudun sillä ettei äitiysloma ikuisesti kestä ja nautin kuitenkin lapseni kanssa olemisesta. Lähde välillä ulos ja tee jotain muuta. 

[/quote]

Olisinkin äitiyslomalla, olen pph ja pienten lasten äiti. Lapset valvottavat ja työpäivät ovat pitkät. iltaisin tai edes viikonloppuna ei kerkeä palautumaan. Tuntuu että olen vanki täällä, olen väsynyt ja tahdon pois.

Tarvitsisin nyt kunnon loman uupumukseen.

Vierailija
8/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:09"]

[/quote]

Olisinkin äitiyslomalla, olen pph ja pienten lasten äiti. Lapset valvottavat ja työpäivät ovat pitkät. iltaisin tai edes viikonloppuna ei kerkeä palautumaan. Tuntuu että olen vanki täällä, olen väsynyt ja tahdon pois.

Tarvitsisin nyt kunnon loman uupumukseen.

[/quote]
Uupumuksen perusteella et saa lomaa, mutta unettomuuden kyllä. Mene sanomaan lääkäriin ettet nuku.

Vierailija
9/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:11"]

koti parempi kuin työ+kotityöt

[/quote]

Minulla on molemmat. Ja kun on kotona kertyy kotona myös tiskiä, pyykkiä, pöytien pyyhintään, lakaisua, tavaroiden siivousta...ja tämä on loputon lista joka jatkuu pidemmälle kuin kotoa pois olevalle vanhemmalle jolloin myös kotitöitä on vähemmän. Ei sillä, omapa on valintani, olen vain niin loppu tähän.

Vierailija
10/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee sama tunne kun olen kovin väsynyt ja stressaantunut. Ja olen myös työssäkäyvä, mutta kun tulen kotiin niin näen vain sotkua ja tekemättömiä töitä. En koskaan voi istua esim. sohvalle, tuntuu että painan vaan töitä kunnes menen nukkumaan :(

Vierailija
11/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph ja pienten lasten äiti, työpäivä ei pääty koskaan. Ymmärrän uupumuksesi.

Vierailija
12/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, jos tuo on sulle myös ammatti, niin yhtälö onkin vähän vaikeampi.

Kannattaisi varmaan alkaa suunnitella alan vaihtoa. Onko sinulla muuta ammattia, eli oletko pph vain elämäntilanteesi eli pienten omien lastesi takia vai onko tuo ainoa ammattisi? Pitäisi hommata varmaan uusi ammatti, jos ei muuta ole olemassa.

Ala suunnitella sitä. Ihan akuutisti kehittele jotain "ihan muuta" jouluksi, siinä on sulla ainakin viisi päivää aikaa levätä. Jos mahdollista yritä kehittää siihen ympärille muutakin lomaa.

Mikä on rahatilanteesi, voisitteko lähteä kotoa jouluksi muualle, valmiiden lihapatojen ääreen? Sekin auttaisi, ettei tarvitsisi tahkota itse koko joulua kasaan. Esim. kylpylöiden ja hotellien joulupaketeissa on kuulemma vielä tilaa, samoin risteilyillä. Parikin päivää muualla ja valmiit jouluruuat tekisivät sulle nyt terää.

Pahinta tuommoisissa tilanteissa on usein näköalattomuus, tunne että olosuhteet jatkuvat tasan samoina hautaan asti. Siksi kannattaa oikeasti alkaa etsiä pysyvää muutosta tilanteeseen eli esim. alan/työpaikan vaihtoa. Kuutonen on oikeassa, burn outiin ei välttämättä saa palkallista saikkua, unettomuuteen saa - mutta lyhyt saikku ei perusongelmaasi ratkaise eli sitä, että et viihdy työssäsi.

Tsemppiä, on se arki puuduttavaa, mutta asialle VOI yrittää tehdä kaikenlaista. Jos kerrot tarkemmin tilanteestasi, voimme ehkä neuvoakin tarkemmin, parista lauseestasi ei kauheasti vielä saa kokonaiskuvaa siitä, mikä mättää ja mikä voisi auttaa.

Vierailija
13/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:22"]

loputon lista joka jatkuu pidemmälle kuin kotoa pois olevalle vanhemmalle jolloin myös kotitöitä on vähemmän.

[/quote]

Vanhempiko siellä sotkee..? Ei se lista sen lyhyempi ole juurikaan, kun talossa asuu muitakin.

Vierailija
14/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, pph ei tästä neuvosta hyödy kun siivota on varmaan pakko, mutta joku toinen ehkä saattaa? Kerran ahdistuksissani pidin täydellisen kotityölakon. siis katselin vaan lojuvia tavaroita ja pölyjä ja pakolla pidättäydyin tekemästä mitään, kunnon pirttihirmuna komensin miehen siivoamaan (vaikka muuten musta kotona olevalle kuuluukin kotityöt). Mulle tuli siitä jotenkin kummasti parempi mieli :). Havahduin itse siihen, että kaikkien iloksihan sitä kotia lopulta pidetään, ei pakosta, ei pölypallo ketään tapa!

Vierailija
15/15 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä joo. en saa kotiani ikinä täysin siistiksi ja järjestykseen vaikka kuinka kovasti yrittäisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi