HS:n arvostelu Juha Itkosen romaanista
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008301734.html
"No niin, ajattelen. Taas yksi mieskirja tähän syksyyn.
Lisää toksisen maskuliinisuuden ja epämääräisen syyllisyyden täyttämää, selityksiä suoltavaa ja synninpäästöjä vaativaa proosaa, liki neljäsataa sivua."
Aika ennakkoluuloinen asenne mielestäni.
Kommentit (5)
Ei minua Juha Itkonen kiinnosta, vaan tuo asenne.
Kysyisin vain mielelläni, että miksi kyseinen Suvi Aholan seksistinen teksti on Helsingin Sanomien päätoimittajan mielestä OK.
AP
Huoh.
Kirjoita ja puhut vain asioista, joista todella tiedät ja ymmärrät, ap.
Oletko itse lukenut tuon kirjan?
Ja päätoimittaja ei puutu arvostelijoiden teksteihin, sehän on arvostelijan näkemys jostakin teoksesta, kirjasta, taitieesta yms.
Helsingin sanomat maksavat kriitoikoille palkan, mutta jos toimittaja on kulttuuripuolella jo valmiiksi töissä Hesarissa, niin arvostelujen kirjoittaminen kuuluu hänen toimenkuvaansa.
Ja kaikki hän se tietää ja tajuaa, että kansan ja arvostelijoiden mielipiteet eroavat jyrkästikin toisistaan. Koska kansa arvostelee teosta, näytelmää, musiikkiesitystä, aivan eri pohjalta kuin kriitikko tai asioihin perehtynyt toimittaja.
Ihan hyvähän tuo arvostelu oli, ja mua ainakin alkoi kiinnostamaan tuo kirja. Ihmetyttää sinun asenne tässä aloituksessa. Toit esiin tässä vain pienen pätkän arvostelijan itsensä kertomasta ennakkoasenteesta jonka itse kuitenkin eteenpäin lukiessa kumoaa.
Eiköhän kriitikolla ollut tuossa pienoista itseironiaa. Mikä tietenkin jäi ap:lta huomaamatta.
No olihan tuo arvostelu ihan suopea, jos luit eteenpäin.