Mitä oikeasti yli viisikymppinen työtön voi tilanteelleen tehdä?
Ei kertakaikkiaan mitään. Itse jouduin pitkästä aikaa pistäytymään työkkärissä, koska jouduin töistä lyhyelle lomautukselle. Siinä sivussa näin kun juurikin arviolta hieman päälle viisikymppinen asiallisen oloinen henkilö asioi omilla asioillaan. Sen verran kuulin, että hän totesi jo hieman tuskastuneella äänellä, että: "Kun ne ei valinneet minua sinne koulutukseenkaan".
Tästä voi jo sivullisenakin päätellä, että henkilöllä olisi aito halu ratkaista työttömyystilanteensa, mutta mitä hän oikeasti voi, kun yhteiskunta ei luo sille edellytyksiä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan yliopistoon ole mitään ikäsyrjintää. Jos ei pärjää veetejä vastaan, niin vika löytyy peilistä.
Luuletkos, että työtön voi olla kirjoilla yliopistossa? Ei voi, ota selvää asioista. Opintotukeakaan ei enää saa, jos ne on jo käytetty aiempiin tutkintoihin. Minä en ainakaan enää saa mitään opintotukia.
Voi anoa työttömyystukea opiskeluun.
Ei työttömyystukea saa kokonaiseen yliopistotutkintoon. Kaikkihan niin tekisivät, koska työttömyystuki on opintorahaa suurempi. Työttömyystukea voi saada vain lyhytaikaisiin opintoihin tai ehkä tutkinnon loppuunsaattamiseen, jos siitä ei ole paljoa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan yliopistoon ole mitään ikäsyrjintää. Jos ei pärjää veetejä vastaan, niin vika löytyy peilistä.
Luuletkos, että työtön voi olla kirjoilla yliopistossa? Ei voi, ota selvää asioista. Opintotukeakaan ei enää saa, jos ne on jo käytetty aiempiin tutkintoihin. Minä en ainakaan enää saa mitään opintotukia.
Työtön ei voi opiskella, koska sitten hänestä tulee opiskelija eikä ole enää työtön? Kieltämättä on hankala juttu, jos opiskelija-välivaiheen kautta työllistyminen ei kelpaa.
Opettele lukemaan. Hankalaa on se, että ei saa rahoitusta opinnoille. Viiskymppinen on hyvin todennäköisesti käyttänyt opintotukensa jo aikoja sitten. Työttömyystuella ei saa opiskella kuin lyhyen aikaa, ei mitään kokonaisia yliopistotutkintoja. Ymmärsitkö jo?
"Kouluttautuu hyvissä ajoin alalle joka työllistää. Ei kukaan voi olettaa nykyään että tekee yhdellä koulutuksella yhtä työtä koko elämänsä."
Kerropa noin malliksi viisi (5) alaa, joilla yli 40-vuotias uudelleen kouluttautuja työllistyy varmasti seuraavan kolmen (3) vuoden sisään. Lääkärin ja sairaanhoitajan ammatit jätät kuitenkin luettolostasi pois.
Tuon minäkin haluaisin tietää. Kohta alkaa olla tuhat hakemusta tehtynä muutaman vuoden aikana, ja ainoa neuvo on edelleen se, että kyllä työtä löytyy, kun jaksaa vain hakea.
Mihin ihmeeseen minun vastikään päivitetty maisterintutkintoni, neljännesvuosisadan pituinen oman alan työkokemukseni ja erinomaiset suositukseni katosivat, kun täytin 50 vuotta?
Vai, että niin muutkin tekee. Huutonaurua sanon minä 😂
Hoitoalan koulutuspaikat ei vedä nuoria, vaikka töitä olisi. Hakijoista sekä työntekijöistä on monin paikoin kova pula. Nuoret ne vasta tosi hyvän asenteen ja mukautumisen omaakin 😆