Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en sairaanhoitajana JAKSA jos nyt sairaalat alkaa jumittaa koronan vuoksi

Vierailija
08.10.2021 |

Väkeä on muutenkin liian vähän. Oman taloni teholla viikonlopun vahvuudesta puuttui joka vuorosta useita hoitajia, joistain vuoroista jopa miltei puolet. Vuodeosastoilla sama juttu.
Lehdessä kirjoitetaan, kuinka päivystykset ovat ruuhkautuneet.

En jaksa, en jaksa, en jaksa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaus se on uupumuskin. Se on ihan yhtä hyvä syy olla poissa kuin muukin.

Palkattomana.

Vierailija
22/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Filippiinien kauniit ja reippaat neidot tulevat korvaamaan Suomen väsyneet mammat.

Sulle varattu ”kaunis ja reipas” kun hengityskoneeseen joudut, se sulle riittänee?

Mitä se suomalainen hoitaja sitten osaa enenmän?

Se suomalainen ymmärtää mitä sanot, siis oikeasti. 

Todella sairaana sairaalassa on pirun tärkeää, että sinua hoitava ihminen ymmärtää sanomasi. Huonossa kunnossa ei todellakaan jaksa miettiä, miten saa toisen ymmärtämään _oikeasti_ mikä on hätänä. Muutoin ihan sama, vaikka mua hoitaisi avaruusolio, kunhan kommunikointi toimii oikeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minun empatiat on enenmän esim sähköjakeluverkkoasentajan puolella? He tekee ulkona fyysisesti raskasta työtä ja mitä huonompi keli sitä enenmän he tekee töitä? Montakohan kahvinkeitintä on esim jossain saaristossa siellä metsässä? Tai televisiota, josta katsoa netflixiä?

Olen nyt ilkeä, mutta toivottavasti karma iskee. Joudut sairaalaan ja sinua hoitaa, jos kerkee, ylityöllistetty ja stressattu hoitohenkilökunta. Siinähän vingut.

Ps. en ole hoitoalalla ikinä ollutkaan, mutta sairaaloissa olen joutunut olemaan.

Vierailija
24/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Filippiinien kauniit ja reippaat neidot tulevat korvaamaan Suomen väsyneet mammat.

Sulle varattu ”kaunis ja reipas” kun hengityskoneeseen joudut, se sulle riittänee?

Todella sairaana sairaalassa on pirun tärkeää, että sinua hoitava ihminen ymmärtää sanomasi. Huonossa kunnossa ei todellakaan jaksa miettiä, miten saa toisen ymmärtämään _oikeasti_ mikä on hätänä. Muutoin ihan sama, vaikka mua hoitaisi avaruusolio, kunhan kommunikointi toimii oikeasti. 

suomalaisuus itsessään ei ole mikään ymmärtämisen tae.

Vierailija
25/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minä ja muut ulkomailla työskennelleet hoitajat olemme umpi surkeita emmekä esim ruotsissa, norjassa ja afrikassa ole ymmärtäneet mitään? Esim ruotsissa oli todella paljon muu maalaisia ihan hyvällä yhteistyöllä ne potilaat saatiin hoidettua. Mutta täällä suomessa ollaan niin pirun sisäsiittoisia kun yritetään nostaa itseään jalustalle. Ja luuletko että se hoitaja suoraan lentokentältä pistetään töihin? Koettakaa jo sisäistää se että suomi on monikulttuurinen maa.

Vierailija
26/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minun empatiat on enenmän esim sähköjakeluverkkoasentajan puolella? He tekee ulkona fyysisesti raskasta työtä ja mitä huonompi keli sitä enenmän he tekee töitä? Montakohan kahvinkeitintä on esim jossain saaristossa siellä metsässä? Tai televisiota, josta katsoa netflixiä?

Olen nyt ilkeä, mutta toivottavasti karma iskee. Joudut sairaalaan ja sinua hoitaa, jos kerkee, ylityöllistetty ja stressattu hoitohenkilökunta. Siinähän vingut.

Ps. en ole hoitoalalla ikinä ollutkaan, mutta sairaaloissa olen joutunut olemaan.

Olen lapsesi kanssa aika monta yötä istunut päivystyksessä ja ihan kivasti ne on ehtinyt netflixiä katsomaan sipsipussi nokan edessä.

Vierailija
27/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minä ja muut ulkomailla työskennelleet hoitajat olemme umpi surkeita emmekä esim ruotsissa, norjassa ja afrikassa ole ymmärtäneet mitään? Esim ruotsissa oli todella paljon muu maalaisia ihan hyvällä yhteistyöllä ne potilaat saatiin hoidettua. Mutta täällä suomessa ollaan niin pirun sisäsiittoisia kun yritetään nostaa itseään jalustalle. Ja luuletko että se hoitaja suoraan lentokentältä pistetään töihin? Koettakaa jo sisäistää se että suomi on monikulttuurinen maa.

Monikulttuurisuus on minulle todellakin tervetullutta.

Mutta lentokoneilla rahdatut ulkomaalaiset halpatyöntekijähoitajat EIVÄT millään ehdi oppia suomea oikeasti. Vaikka eivät lentokentältä suoraan töihin tulisikaan. Tämä ei ole epäluottamuslause ulkomaisille työntekijöille. Tämä on epäluottamuslause ylemmille tahoille, jotka näitä päätöksiä pelkästään kustannussyistä tekevät. Ihminen lakkaa olemasta merkityksellinen, on vain tilastoja ja miten saadaan kaikki näyttämään siltä, että "kaikkemme ollaan tehty".

Vierailija
28/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille hoitsuille lähtemään alalta pois ja äkkiä! 4. Aaallon takia kohta otetaantaashätätilalaki käyttöön ja hoitajapula tullaan muutenkin hoitamaan soteuudistuksella: kun sotealueet tulee voimaan, niin hoitajia siirretään yksiköstä toiseen töihin tarpeen mukaan sotealueella. Varautukaa siihen!

Vierailija
29/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Olipa idioottimainen kommentti.

Samaa ajattelin. Olen työskennellyt Corona vuoden terveydenhoitoalalla (ulkomailla). Ei olla pidetty taukoja, ei ruokatunteja...paljon ylityötunteja kovassa helteessä, ilman ikkunoita, joissain tiloissa jäätävä ilmastointi, maski, suojalasit, harsomyssy ja suojavaatteet päällä. Olen nyt sairaslomalla kun oma terveys ja vastustuskyky reistailee.

Vierailija
30/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikulttuurisuus on minulle todellakin tervetullutta.

Mutta lentokoneilla rahdatut ulkomaalaiset halpatyöntekijähoitajat EIVÄT millään ehdi oppia suomea oikeasti. Vaikka eivät lentokentältä suoraan töihin tulisikaan. Tämä ei ole epäluottamuslause ulkomaisille työntekijöille. Tämä on epäluottamuslause ylemmille tahoille, jotka näitä päätöksiä pelkästään kustannussyistä tekevät. Ihminen lakkaa olemasta merkityksellinen, on vain tilastoja ja miten saadaan kaikki näyttämään siltä, että "kaikkemme ollaan tehty".

Halpatyntekijät laietaan hoitamaan vanhuksia ja suomalaiset siirretään hoitamaan koronapotilaita pikakoulutuksella. Ei kukaan osaa mitään, mutta ei sillä väliä, ihmiset luulee, että ne on turvassa!

Vierailija
31/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim suomea? Ihan tarpeellinen kieli näillä lakeuksilla. 

Vierailija
32/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille hoitsuille lähtemään alalta pois ja äkkiä! 4. Aaallon takia kohta otetaantaashätätilalaki käyttöön ja hoitajapula tullaan muutenkin hoitamaan soteuudistuksella: kun sotealueet tulee voimaan, niin hoitajia siirretään yksiköstä toiseen töihin tarpeen mukaan sotealueella. Varautukaa siihen!

Juu, näin tulee taoahtumaan. Siksi tälle hoitajapulalle ei ole tehty mitään, kun bäin se hoidetaan. Myöskään palkkoja ei tulla nostamaan, pöinvastoin,laskemaan, kun sotealueen hallintohimmeli tulee maksamaan niin paljon ja uusille hienoille pomoille maksetaan kovaa palkkaa.Palkanalennus oerustellaan työn vaativuudella.

Vierailija
33/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim suomea? Ihan tarpeellinen kieli näillä lakeuksilla. 

Ihan tarpeeton. Dementikkoja voi syöttää ja prseitä pestä ilman kielitaitoakin, kumpikaan ei puhu toisen kieltä. Tällä pakstallakin on sanottu että hyvä kun tulee hymyileviä hoitajia suomalaisten hapanturpasíđúkkånorsujèn tilalle!

Vierailija
34/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole monikulttuurinen maa eikä tule jos me oikeat suomalaiset siihen vaikutamme. Aivan sama miten paljon päättäjät haalivat tänne etnisiä mutta meitä suomalaisia ei mikään eikä kukaan pakota mukautumaan siihen ja leikkimään siirtolaisvaltiota unohtaen minkälainen Suomi oli oikeasti ennen. Eri asia jos tämä maa olisi täynnä henkilöitä napuurismaista vaikka virosta tai euroopasta mutta jotkut afrikkalaiset ja arabit ovat vähän liian kaukaa haettuja kuuluakseen tänne pohjolaan. 

Vierailija
35/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmöista se tulee olemaan! Vaikeaa, jun itse ajoin taksilla ja vaikea oli saada edes taksikuskia ymmärtämään mitä sanoin. Ja olin selvin päin.

Vierailija
36/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut... mut.. miten sitten käy itsensä sairaiksi syöneille ja juoneille valiokansalaisille? Kakkostyypin diabeetikko ja sisuskalunsa pilalle ryypännyt ovat maamme selkäranka, olemme heille velkaa hyvän hoidon.

Rokotevaurioiset pois osastolta, pedit kuuluvat elintapasairaille!

Vierailija
37/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Minä tykkään työstäni, ja olen siinä hyvä. Palkka on pieni vastuuseen nähden ja aivan liian pieni tässä kohtaa, kun joka vuorossa tehdään puuttuvien työntekijöidenkin työt. Hoitojonoja kiritään lisätöillä, joista maksetaan ihan hyvä korvaus, mutta niihinkään ei tahdo enää saada tekijöitä, kun väki ei enää jaksa. Tavallisetkin päivät kuormittavat kauheasti, kun oman työn lisäksi täytyy hoitaa sivussa toistakin vastaanottoa ja auttaa tutkimushoitajia, kun heiltäkin puuttuu työpari.

Välillä näkee painajaisia, että joutuu töihin vuodeosastolle, välillä, että potilaaksi. Minullakin vakavasti perussairaita läheisiä, joten todella pelottaa, että joutuisivat nyt sairaalaan. Tilanne on todellisuudessa paljon pahempi, kuin julkisuudessa annetaan ymmärtää. Ja koronapotilaita on kuitenkin vielä määrällisesti vähän.

Vierailija
38/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon pyhästi etten itse sairastu. Tai läheiseni sairastu.. Hoitopaikkoja jouduttu täällä meillä päin laittamaan kiinni hoitajapulan takia ja tosi monia kiireettömiä toimenpiteitä siirtämään hamaan tulevaisuuteen. Koko ajan yritetään rekrytoida väkeä siinä onnistumatta. Jatkuvasti joku irtisanoo itsensä tai on saikulla määräämättömän ajan eikä sijaisia saada. Ei paljon naurata.

Vierailija
39/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairaanhoitajana en jaksa jatkuvaa valitusta. Tästä on tullut jo TAPA hoitajien keskuudessa. Ihan sama meneekö aamuun, iltaan vai yöhön niin perus valitusta. Joka hiton asiasta pelkkää valitusta.

Tottakai tonni palkassa lisää maistuisi! :D Mutta ihan olen tyytyväinen tähänkin. Työni on mielestäni leppoisaa. Tosin olen muutenkin positiivinen ja uhreilullinen ihminen, nautin myös työstäni. Ehdottomasti kääntöpuolena on työkaverit, jotka suorastaan laahustavat töihin energiatölkki kädessään. Lounaalla syödään eineksiä ja kahvitauolla pullaa. Ei ihme, että on vähän paha olla. 

Niin ja p.s. En todellakaan ota mitään koronarokotetta. Muutamalle kollegalle tosi suuria haittavaikutuksia. Toisella mm. menkat jääneet kokonaan pois (35v nainen!) ja toisella sydänoireilua. Yhden kollegan oireilua en tiedä, mutta rokotteen (toisen!) jälkeen on ollut nyt 1,5kk pois. 

"Sairaanhoitaja" avautuu.

Vierailija
40/41 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pari kertaa ollut sairauden takia tiukassa tilanteessa. Molemmilla kerroilla kohdalle on osunut hoitaja, joka on lohduttanut. Siis melkein kuin lasta lohduttaisi. Ollut läsnä fyysisesti ja henkisesti. Apu on olut valtava. Ei siihen se avaruusolio olisi pystynyt, jos ei moni hoitajakaan. Lisättäköön vielä, että olen varsin rationaalinen ihminen, enkä olisi uskonut hyvän hoidon lisäksi mitään lohdutusta kaipaavani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi