Pyysin 19 v. teiniä imuroimaan, ei kuulemma jaksa
Nyt kiukuttelee tuolla kun ei ole mitään ruokaa. No jääkapissa kyllä on ainekset, joten tehköön ite 😡
Kommentit (38)
Itse nuorena miehenä voi sanoa, että tuon ikäisenä oma mieleni ei ollut aktiivinen.
Motivaatio oli täysin hukassa. Koita motivoida häntä jotenkin tai kysele painaako mieltä jokin.
Tuskin saa todenmukaista vastausta, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Ei 19 v. ole teini vaan aikuinen. Jos asuu kotona tehtävä myös kotitöitä. Joku tolkku sentään oltava jos ja kun te rahoitatte elämisen.
Ihan ymmärrettävää, ei muakaan aina huvita. Eiköhän sitä ehdi imuroida. 🤷♀️
Oma äitini oli aina neuroottinen siivoamisen suhteen. (Hyvä kun ei lauantaisin kuudelta herättänyt mattoja tamppaamaan, vaikka varmaankin ajatus mielessä kutkutteli. )
Muuten kuulemma koko kylä ajattelisi, että olemme huonoja ihmisiä ja sitä rataa. Tuota kyllä aina kummastelin, sillä meillä ei koskaan käynyt ketään kylässä.
Jännä kyllä, kaiken sen kuuraamisen ja puurtamisen jälkeen minusta ei kuoriutunut kodinhengetärtä….
N39
Omaan kotiin vaan opettelemaan elämäntaitoja. Itse en viihtynyt enää tuon ikäisenä vanhempien nurkissa.
Jos poika kyseessä, niin teet myös palveluksen. Harva nuori nainen jaksaa katsella vanhempien luona asuvaa vätystä kauaa.
Kylläpä taas on täydellisiä vanhempia palsta täynnä. Ei meidän lapset... Eivät kai, jos ovat vasta alle kouluikäisiä.
Kyllä 19-vuotias poika voi olla vielä täysi teini. Parin vuoden päästä tuon ikäiset ovat vielä oppivelvollisiakin. Teinin mieli on ailahtelevainen. Pyysin eilen omaa teiniä auttamaan kokkaamisessa. Ei ehtinyt. Pakkohan se oli itse ruokaa tehdä, että sai itse syödäkseen. Toisena päivänä osaa auttaa mukisematta.
Teini on masentunut, syrjäytynyt ja väsynyt.
Niin makaa kuin petaa. Jos kasvatus hoidetaan päin mäntyä niin tuo on oletettava lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Teini on masentunut, syrjäytynyt ja väsynyt.
Tai mieli muuten vaan matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa. Jos kasvatus hoidetaan päin mäntyä niin tuo on oletettava lopputulos.
Joo joo. Miten sitten selität sen, että saman perheen lapsista yksi on hyvin toimeentuleva korkeasti koulutettu ja toinen sohvan pohjalle syrjäytynyt toimeentulotukea nostava pummi?
Vissiin lapset on kasvatettu eri tavalla ja vika on vanhemmissa. Ei suinkaan lapsissa itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo. Miten sitten selität sen, että saman perheen lapsista yksi on hyvin toimeentuleva korkeasti koulutettu ja toinen sohvan pohjalle syrjäytynyt toimeentulotukea nostava pummi?
Vissiin lapset on kasvatettu eri tavalla ja vika on vanhemmissa. Ei suinkaan lapsissa itsessään.
Lapsia kasvatetaan monissa perheissä ihan eri tavalla. Annetaan iso tai pikku sisaruksen päästä todella helpolla tai jotain vastaavaa. Vikaa siinä lapsessakin on pieleen menneen kasvatuksen jälkeen, mutta vanhemmat sen aiheuttivat.
Jos täysi-ikäinen nuori asuu edelleen kotona, niin tietysti hän tekee osansa kotitöistä, ei vain pikkuisen auttele. Ilmaiseksiko hänen pitäisi saada täyspalvelu äidiltään. Koti ei ole täyden palvelun tavaratalo, jossa nuoriso vain makaa ja marisee. Lieneekö muuten perheissä edelleen niin kuin minun nuoruudessani eli että tytöt joutuivat nuoresta asti tekemään kotitöitä pyytämättä, kun taas pojille tehtiin kaikki valmiiksi eteen, jopa kuorittiin perunat ja voideltiin leivät. Näin se meni meilläkin kotona, ja kun uskalsin ottaa asian puheeksi, niin sain sellaisen ryöpyn niskaani, että ei jäänyt epäselväksi, kumpi lapsista on arvokkaampi, tytär vai poika.
Kannattaa aloittaa motivointi pienistä toiminnoista jollakin lahjalla, esim. "kulta veisitkö roskat, saat salkun keskaria." Tästä on sitten helppo edetä vaativanpaan kodinhoitoon, toki myös panokset kasvavat. Pidä teini tyytyväisenä. Herkut, kuten alkoholi, tupakki ja aikuisviihde ovat oivallinen ja toimiva palkkiojärjestelmä.
Joku ilkeä kirjoitti: „Jaaha, täydelliset vanhemmat alkavat kerääntyä selittämään, kuinka heidän teininsä ovat aina olleet täydellisiä, koska he täydellisinä vanhempina ovat kasvattaneet heidät täydellisesti. Jos aplodeja odotatte, niin saatte odottaa kauan.“
Kukaan täällä ei ole täydellinen. Jos joku teinin kanssa onnistunut kirjoittaa, miten onnistui, se on vain AVUKSI tarkoitettu, eikä mitään aplodeja keräämään, tumpelo!
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen kanssa voi tehdä sopimuksia. Esim:
- Jos sinä imuroit, minä teen ruokaa
- Jos sinä viet roskat, minä pesen pyykit
- Jos sinä siivoat/ järjestelet, minä maksan kännykkälaskun
jne.
.
Ei luoja laiskoja ruoki!
Paskat mä tommosen kanssa mitään muuta sopimusta tekisi kuin että jos imurointi yms ei kiinnosta niin kerää rojus ja ovesta ulos.
Kyllä nuorikin saa olla väsynyt. Mikä pakko se on hyppiä toisen pillin mukaan? Kysy häneltä, koska hän tekee sen. Varmaan keksii vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko imuroi, itkee ja imuroi, tai asuu jatkossa jossakin muualla, missä ei tarvitse imuroida.
Kyseessä 190 cm poika, en pysty pakottamaan mihinkään. No nyt alko väsäämään jotain hampurilaista.
No Men härregyyyd. Mun poika on 19 v ja 192 cm. Ja varsin hyvin pystyin "pakottamaan" myös näihin niin ei mieluisiin hommiin. Koska kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Vähän aika sitten muutti omilleen. Imuroikoon siellä nyt omien halujen mukaan.
Joo. Iske häätölappu kouraan. Joko osallistut töihin tai se on ...
"my way or higway" kuten laulussa sanotaan.
Sitä kuusta kuuleminen,jonka juurella asunto.
Kenen leipää syöt,sen lauluja laulat.
Mitä muita niitä olikaan.