Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eroa nollasopparilla ja tarvittaessa työhön kutsuttavalla sopimuksella on?

Vierailija
08.10.2021 |

Olen törmännyt toistuvasti väitteeseen, että nollatuntisopimus ja tarvittaessa työhön kutsuttava työsopimus on eri asioita. Viimeksi Duunitorissa: "Nollatuntisopimus ei siis ole sama asia kuin osa-aikainen työsopimus, keikkasopimus tai tarvittaessa töihin kutsuttavan työntekijän työsopimus." https://duunitori.fi/tyoelama/nollatuntisopimus-ja-tyottomyysturva/

Voisiko joku kertoa, miten nollasoppari eroaa tarvittaessa työhön kutsuttavasta sopimuksesta? Olen aina kuvitellut, että ne on sama asia, koska kummassakaan työntekijälle ei luvata yhtään töitä ja työntekijällä on oikeus kieltäytyä ottamasta töitä vastaan jos haluaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
2/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan nyt paikalla olisi joku joka tietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, etten edes tiedä. Teen siis itse tarvittaessa töihin kutsuttavalla sopimuksella töitä. Ainakin se ero taitaa olla, että tässä minun sopimuksessa jokainen työvuoro muodostaa oman työsuhteensa. 

Vierailija
4/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarvittaessa kutsuttavan tunneilla ylärajaa? Koska nollastahan on viiva aina johonkin maksimituntimäärään.

Vierailija
5/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän ne on joka tapauksessa sama asia.

Vierailija
6/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on käytännössä täysin sama asia. Mutta nollatuntisoppari on vanha nimi, nykyään puhutaan tosiaan tarvittaessa työhön kutsuttavista tms.

Mitään eroa en ole kuullut itse noiden välillä. Toki sopimusten sisältö on aina sovittavissa työntekijän ja työnantajan kesken, eli kaikki nollatuntisopparit eivät ole samanlaisia.

Vierailija
7/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut molempia sopimuksia, enkä pysty näkemään niiden välillä mitään eroa. Voisiko ero olla jotain palkanmaksuun liittyvää, siis jotain sellaista mikä ei työntekijälle esiinny millään tavalla, vaan on osa byrokratiaa?

Vierailija
8/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tarvittaessa kutsuttavan tunneilla ylärajaa? Koska nollastahan on viiva aina johonkin maksimituntimäärään.

Ei ainakaan minulla. Nollasopimus taitaa olla ns. jatkuva sopimus vai muodostaako siinä jokainen tehty työvuoro / työvuoropätkä oman sopimuksen? Joskus työnantajat pyrkivät pyristelemään paremmasta lomarahasta eroon, kun perustellaan sillä, että jokainen työvuoro on erillinen sopimus. 

Vierailija
9/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työsopimus, se sitoo. Se täytyy irtisanoa ennen kuin voit mennä uuteen työhön. Työttömyyskorvausta ei ehkä saa. Minä olen tarvittaessa kutsuttava eli keikkalainen. Saan työttömyyskorvauksen, työsopimus tehdään erikseen jokaisesta työpäivästä.

Vierailija
10/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatyösopimuksessa työaika on sovittu esim 0-37,5 tuntia viikossa.

Tarvittaessa töihin kutsuttava sopimuksessa ei ole sovittu mitään vähimmäis- tai enimmäis- työaikaa.

www.pam.fi/uutiset/nollatuntisopimuslaiset-ja-tarvittaessa-toihin-kutsu…

Vierailija
11/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan minulla. Nollasopimus taitaa olla ns. jatkuva sopimus vai muodostaako siinä jokainen tehty työvuoro / työvuoropätkä oman sopimuksen? Joskus työnantajat pyrkivät pyristelemään paremmasta lomarahasta eroon, kun perustellaan sillä, että jokainen työvuoro on erillinen sopimus. 

Nollasopimus on jatkuva sopimus.

Vierailija
12/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantajat käyttävät nollatyösopimuksia kiertääkseen työehtosopimusten ja lakien takaamia työntekijän oikeuksia, esimerkiksi työntekijän irtisanomissuojaa ja sairausajan palkanmaksua"

Sovitut vuorothan pitää maksaa, jos joutuu saikulle vai voiko tätä kiertää nollasopimuksessa? Itse siis tarvittaessa töihin kutsuttava ja yritän etsiä nyt eroja :)

Vierailija
13/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työsopimus, se sitoo. Se täytyy irtisanoa ennen kuin voit mennä uuteen työhön. Työttömyyskorvausta ei ehkä saa. Minä olen tarvittaessa kutsuttava eli keikkalainen. Saan työttömyyskorvauksen, työsopimus tehdään erikseen jokaisesta työpäivästä.

Jos tekee vuokrafirman kautta, saa käytännössä tehdä niin monella vuokrafirmalla kuin haluaa. Teetkö oikeasti kirjallisen sopimuksen jokaisesta työpäivästä?

Vierailija
14/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytännössä mitään eroa.

Tarvittaessa töihin kutsuttava on kuitenkin kirjaimellisesti tarvittaessa töihin kutsuttava eli et välttämättä tiedä, onko sinulla töitä ensi viikolle. Nollatuntisopparilla sen sijaan työntekijän ja työn teettäjän välillä VOI olla käytännön sanaton sopimus, että "sanon kyllä sitten jos/kun sun ei tarvii tulla".

Mutta kummassakin työmäärä voi täysin laillisesti olla nolla tuntia viikossa.

Vierailija
15/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee vuokrafirman kautta, saa käytännössä tehdä niin monella vuokrafirmalla kuin haluaa. Teetkö oikeasti kirjallisen sopimuksen jokaisesta työpäivästä?

Kyllä teen

Vierailija
16/18 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teen

Omasta vai työnantajan halusta? Itse en kyllä jaksaisi moista rumbaa...

Vierailija
17/18 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, etten edes tiedä. Teen siis itse tarvittaessa töihin kutsuttavalla sopimuksella töitä. Ainakin se ero taitaa olla, että tässä minun sopimuksessa jokainen työvuoro muodostaa oman työsuhteensa. 

Saatko siis lomakorvauksen jokaisen palkanmaksun yhteydessä vai miten kanssasi toimitaan?

Mulla on vakituinen työsopimus, jossa lukee selvästi "tarvittaessa töihin kutsuttava", mutta saan silti vuosilomaa ja sen yhteydessä 11,5% lomapalkkaa, koska työsuhteeni on kestänyt yli vuoden. 

Vierailija
18/18 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko siis lomakorvauksen jokaisen palkanmaksun yhteydessä vai miten kanssasi toimitaan?

Mulla on vakituinen työsopimus, jossa lukee selvästi "tarvittaessa töihin kutsuttava", mutta saan silti vuosilomaa ja sen yhteydessä 11,5% lomapalkkaa, koska työsuhteeni on kestänyt yli vuoden. 

En ole tuo ketä lainasit, mutta itse olen tarvittaessa töihin kutsuttava ja saan lomarahat joka palkassa, kun tietty työssäolomäärä täyttyy. Ja se täyttyy, koska olen käytännössä koko ajan töissä.